دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1770 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 79 |
نرم افزار سایپا یدک
چکیده مطلب :
این برنامه سیستم فعالیت های یکی از نمایندگی های سایپا می باشد ، که سعی شده است در این برنامه ، محیطی راحت وهمچنین به دور از سیستم دستی را برای کاربر فراهم کند .
به طور کلی روند کار در این برنامه به این قرار است : خودروی برای تعمیرات ابتدا به واحد پذیرش مراجعه کرده وبعد از ثبت اطلاعات وتایید به سالن تعمیرگاه منتقل می شود و پس از انجام تعمیرات مالک بعد از تصویه حساب وثبت عیب خودرو وفاکتور قطعات استفاده شده ،خودرو را ترخیص می کند.
دراین برنامه امکانات زیر گنجانده شده است :
1. امکان درج ، ویرایش ، حذف و نمایش مشخصات مالک خودرو و خودرو
2. امکان درج ، ویرایش ، حذف و نمایش کالاهای ورودی به انباروخروج از انبار
3. صدور فاکتور قطعات استفاده شده برای مشتری
4. امکان جستجو در حالت های مختلف
5. امکان گزارش گیری از وضعیت موجودی انبار در هر لحظه وهمچنین وضعیت کالاهای ورودی وخروجی در یک تاریخ مشخص یا در یک محدوده ی زمانی مشخص.
6. امکان گزارش گیری از وضعیت خودروهای پذیرش شده وترخیص شده به همراه چاپ گزارش
7. تغییر نام کاربری وکلمه عبور کاربری
برای طراحی این برنامه از نرم افزارهای Visual Basic 6.0 (زبان برنامه نویسی) وپایگاه داده استفاده شده برای این برنامه Sql Server 2000 می باشد وبرای ایجاد فایل راهنما از نرم افزار Workshop Compiler استفاده شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه .................................................................................................... 5
کار با نرم افزار ........................................................................................ 6
طراحی فیزکی ........................................................................................... 38
بانک اطلاعاتی وجداول آن ............................................................................ 40
نمودار ER .............................................................................................. 47
تجزیه وتحلیل سیستم .................................................................................. 48
دیاگرام متن .................................................................................. 49
دیاگرام جریان داده ها در سطح کلی .................................................... 51
DFD پذیرش خودرو ..................................................................... 52
DFD ترخیص خودرو .................................................................... 53
DFD انبار .................................................................................. 54
DFD جستجو .............................................................................. 55
کد نویسی ................................................................................................. 56
جهت دریافت فایل نرم افزار سایپا یدک لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2461 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 114 |
بررسی پایگاه داده در محیط نرمافزارهای ACCESS , SQL
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: بررسی بانک اطلاعاتی SQL............................................................. 11
الف ـ آشنایی و استفاده از دستور SELECT .................................................... 12
دستور SELECT ............................................................................................... 13
پرس و جو با استفاده از DISTINCT................................................................ 14
عبارات .................................................................................................................. 15
شرایط................................................................................................................... 15
عملگرها................................................................................................................. 16
عملگردهای ریاضی............................................................................................... 16
عملگردهای مقایسهای........................................................................................... 16
عملگرهای کاراکتری.............................................................................................. 17
عملگرهای منطقی................................................................................................... 19
عملگرهای مجموعهای........................................................................................... 20
عملگرهای دیگر..................................................................................................... 21
توابع ..................................................................................................................... 23
توابع جمعی............................................................................................................ 23
توابع تاریخ و زمان................................................................................................ 24
توابع ریاضی......................................................................................................... 26
توابع کاراکتری...................................................................................................... 26
توابع تبدیلی............................................................................................................ 29
ب ـ آشنایی و استفاده از دستورات پردازشها.................................................... 29
جملات پردازش دادهها.......................................................................................... 29
درج دادهها با استفاده از جمله INSERT .......................................................... 31
درج یک رکورد با استفاده از INSERT … VALUES ................................... 31
درج چندین رکورد با استفاده از INSERT … SELECT ............................... 32
تغییر نوع دادههای موجود با استفاده از جمله DELETE ................................. 34
ورود و صدور دادهها از منابع خارجی................................................................ 36
شبه جملات در پرس و جوهای SQL ................................................................. 38
تعیین معیاری با شبه جمله WHERE ................................................................ 38
شبه جمله STARTING WITH ....................................................................... 38
شبه جمله ORDER BY .................................................................................... 39
شبه جمله GROUP BY .................................................................................... 40
شبه جمله HAVING ......................................................................................... 40
فصل ج ـ آشنایی و استفاده از دستورات تعریف دادهها...................................... 42
ایجاد و نگهداری جداول........................................................................................ 42
شروع کار با جمله ایجاد پایگاه دادهای (CREATE DATABASE)............... 42
راههای ایجاد پایگاه داده....................................................................................... 42
طراحی پایگاه دادهای............................................................................................. 43
ایجاد یک فرهنگ دادهای (کاتالوگ سیستم)........................................................... 45
ایجاد فیلد کلید........................................................................................................ 46
جمله CREATE TABLE ................................................................................ 46
جمله ALTER TABLE .................................................................................... 48
جمله DROP TABLE ...................................................................................... 50
جمله DROP DATABASE ............................................................................ 51
ایجاد شاخصها بر روی جداول جهت بهبود اجرا................................................ 51
استفاده از شاخصها............................................................................................. 51
شاخصها چه هستند؟........................................................................................... 52
نکات شاخص بندی................................................................................................ 54
شاخصبندی روی بیشتر از یک فیلد..................................................................... 55
استفاده از کلمه کلیدی UNIQUE به همراه CREATE INDEX .................. 55
شاخصها و اتصالها............................................................................................ 55
ایجاد دیدها........................................................................................................... 57
معرفی دید............................................................................................................. 57
کاربرد دیدها......................................................................................................... 57
تغییر نام ستونها.................................................................................................. 58
پردازش دید در SQL .......................................................................................... 58
محدودیتهای استفاده از SELECT .................................................................. 59
تغییر دادهها در یک دید ........................................................................................ 59
مشکلات تغییر دادهها با استفاده از دیدها ............................................................ 59
کاربردهای مشترک دیدها .................................................................................... 60
استفاده از دیدها برای تبدیل واحدها ................................................................... 61
سادهسازی پرس و جوهای پیچیده با استفاده از دیدها ...................................... 62
حذف دیدها با استفاده از جمله DROP VIEW ................................................ 62
د ـ اتصال جداول ................................................................................................. 64
اتصال جدولها به شرط تساوی .......................................................................... 64
اتصال جدولها به شرط عدم تساوی .................................................................. 65
اتصال جدولها با استفاده از کلمه کلیدی JOIN ................................................ 66
اتصال درونی (INNER JOIN) ......................................................................... 66
اتصال بیرونی (OUTER JOIN) ....................................................................... 66
ه ـ کنترل جامعیت دادهها ................................................................................... 68
معرفی محدودیتها .............................................................................................. 68
جامعیت دادهها ..................................................................................................... 68
چرا از محدودیتها استفاده میکنیم؟ ................................................................... 69
مروری بر انواع محدودیتها ............................................................................... 70
محدودیتهای NOT NULL .............................................................................. 71
محدودیتهای کلید اصلی ..................................................................................... 72
محدودیتهای یکتایی ............................................................................................ 72
محدودیتهای کلید خارجی .................................................................................. 72
محدودیتهای کنترل ............................................................................................ 74
محدودیتهای مدیریتی ......................................................................................... 74
استفاده از ترتیب صحیح ...................................................................................... 75
روشهای مختلف در ایجاد محدودیتها ................................................................ 76
و ـ نرمال سازی پایگاه دادهها ............................................................................ 77
پایگاه دادهای خام ................................................................................................. 77
طراحی پایگاه دادهای منطقی ................................................................................ 77
نیازهای کاربر نهایی چیست؟ ............................................................................... 78
افزونگی دادهها ..................................................................................................... 79
فرمهای نرمال ...................................................................................................... 80
فرم اول نرمال ...................................................................................................... 81
فرم دوم نرمال ..................................................................................................... 81
فرم سوم نرمال .................................................................................................... 81
مزایای نرمال سازی ............................................................................................ 81
معایب نرمال سازی .............................................................................................. 83
از نرمال درآوردن یک پایگاه اطلاعاتی................................................................. 83
فصل دوم: بررسی بانک اطلاعاتی اکسس........................................................... 85
مقدمه..................................................................................................................... 85
آشنایی با اکسس .................................................................................................. 86
تعریف کلی از ACCESS ................................................................................... 88
تکنیک کار در اکسس............................................................................................. 89
طراحی جدول (TABLE) .................................................................................... 90
آشنایی با خصوصیات فیلدها در محیط طراحی.................................................... 91
انواع عملگرها ....................................................................................................... 102
آشنایی با تنظیم خصوصیات محیط ورود دادهها (DataSheet View) ............ 103
انواع فیلترها .......................................................................................................... 108
طرز ایجاد Relationship .................................................................................. 109
آشنایی با طراحی Query .................................................................................... 113
ایجاد Query از طریق Design View ............................................................... 114
کاربرد Total در Select Query ....................................................................... 116
آشنایی با Action Query .................................................................................. 117
آشنایی با طراحی فرم (From) ............................................................................ 118
فرم چیست؟ .......................................................................................................... 119
طرز کار Form Wizard .................................................................................... 120
طرز کار AutoForm ......................................................................................... 121
تفاوت فرم و گزارش............................................................................................. 122
آشنایی با طراحی Report ................................................................................... 123
طرز کار Report Wizard ................................................................................. 124
منابع ..................................................................................................................... 125
مروری بر SQL
تاریخچه SQL از لابراتوار IBM در سان خوزه کالیفرنیا شروع میشود. جایی که SQL در اواخر دهه 1970 میلادی شکل گرفت.
کلمه SQL برگرفته از حروف اول کلمات Structuted Query Language ساخته شده و اغلب اوقات اشاره به 'sequel' میکند.
این زبان ابتدا برای محصول DB2 شرکت IBM (یک سیستم مدیریت پایگاه دادهای رابطهای یا RDBMS که امروزه نیز برای بعضی محیطها فروخته میشود، طراحی شد.)
در واقع SQL امکان RDBMS را فراهم میآورد. SQL یک زبان غیر روالمند میباشد، بر خلاف زبانهای روانمند یا زبانهای نسل سوم (3 GLs) مثل کوبول و C که در آن زمانها ایجاد شده بودند.
تذکر ـ غیر روانمند یعنی چه به جای چگونه، بطور مثــال SQL میگوید که دادهها باید ذخیره، حذف، اضافه یا بازیابی شوند بدون آنکه به چگونگی انجام آنها کاری داشته باشد.
ویژگی مهمی که باعث تفاوت بین DBMS و RDBMS میگردد، آن است که یک RDBMS از یک زبان مبتنی بر مجموعهها استفاده میکند. در اکثر RDBMS ها این زبان، زبان SQL است. در نتیجه SQL زبان مبتنی بر مجموعهها است.
SQL، یک زبان کامپیوتری مبتنی بر استاندارد (American National Standards Institute) ANSI برای بازیابی و بروز رسانی دادهها در یک پایگاه دادهای میباشد و با برنامههای پایگاه دادههایی مانند MS Access ، DB2 ، MS SQL Server ، Oracle، Sybase و ... کار میکند.
از طریق SQL، یک برنامه نویس یا گرداننده دادهها میتواند کارهای زیر را انجام دهد:
! تغییر ساختار یک پایگاه دادهای
! تغییر مشخصات امنیتی سیستم
! امکان اعطای اجازه دسترسی کاربران به پایگاه دادهای یا جداول
! پرس و جو از یک پایگاه دادهای
استفاده از SQL و پایگاه دادهای رابطهای نیز از مهمترین اقدامات انجام شده در جهت توسعه کاربرد Client/Server میباشد.
SQL بطور کلی شامل دو گروه از جملات میباشد:
1- جملات پردازش دادهها (DML)
2- جملات تعریف دادهها (DDL)
جملات پردازش دادهها (DML) شامل عبارات زیر میباشند:
¶ INSERT
¶ DELETE
¶ UPDATE
مهمترین عبارات DDL در SQL نیز عبارتند از:
¶ CREATE TABLE
¶ ALTER TABLE
¶ DROP TABLE
¶ CREATE INDEX
¶ DROP INDEX
¶ CREATE VIEW
¶ DROP VIEW
در بخشهای بعد بطور کاملتر این دستورات توضیح داده خواهند شد.
دستور SELECT
قاعده نگارش را با دستور SELECT شروع میکنیم زیرا اکثر جملات با SELECT شروع میشوند. این دستور که دستوری مستقل نیست و حتما باید با اجزایی بکار رود، جهت ساخت پرس و جو بر روی بانک اطلاعاتی بکار میرود و رکوردهایی را که با شرایط این دستور همخوان باشد، به عنوان نتیجه پرس و جو برمیگرداند.
توجه ـ هرگاه SELECT استفاده میشود حتما باید از شبه جملات FROM نیز استفاده شود.
انتخاب تمام ستونها:
SELECT * FROM table_name
انتخاب ستونهای خاص:
SELECT column_name(s)
FROM table_name
تذکر ـ در بعضی از نرمافزارهای SQL علامت سمیکولن (;) در انتهای جمله به مفسر میگوید که پرس و جو تمام شده است. به عنوان مثــال SQL*plus اوراکل، پرس و جویی را اجرا نمیکند تا زمانیکه یک سمیکلون (یا یک اسلش (/)) را پیدا نکند. در حالی که بعضی دیگر از نرم افزارهای SQL از سمیکلون به عنوان انتهای یک جمله SQL استفاده نمیکنند. به عنوان مثــال پرس و جو در مایکروسافت نیازی به تمام کننده ندارد زیرا پرس و جو در جعبه ویرایش تایپ میشود و وقتی دکمهای را فشار دهیم اجرا میگردد.
پرس و جو با استفاده از DISTINCT
برخی اوقات در جداول بعضی از اقلام دادهای تکرار میشون. اگر آنچه نیاز داریم آن است که بدانیم چه مقادیر متفاوتی در یک ستون وجود دارند، از دستور زیر استفاده میکنیم:
SELECT DISTINCT column_name(s)
FROM table_name
این جمله اقلام دادهای تکراری در ستون مورد نظر را حذف میکند. به عبارت دیگر DISTINC باعث محدود شدن نتایج خروجی میشود به شکلی که دادههای تکراری در جواب ظاهر نمیشوند.
عبارات
یک عبارت یک مقدار را برمیگرداند. از نقطه نظر نوع داده، عبارت انواع متفاوتی دارد مثل رشته، عدد و بولین. در واقع هر چیزی پس از شبه جمله (بطور مثــال SELECT یا FROM) بیانگر یک عبارت است. در مثــال زیر amount یک عبارت است که مقدار ستون omount را بر میگرداند:
SELECT amount FROM checks
شرایط
اگر بخشی از اقلام یا گروهی از اقلام را در پایگاه اطلاعاتی بخواهیم، به یک یا چند شرط احتیاج دارد. شرایط در داخل شبه جمله WHERE میآیند.
شرایط' امکان پرس و جوهای انتخابیتر را میدهند. در متداولترین فرم آنها، شرایط از یک متغیر، یک مقدار ثابت و یک عملگر مقایسهای تشکیل میشوند.
قاعده نگارش شبه جمله WHERE :
SELECT column_name(s)
FROM table_name
WHERE condition
عملگرها
عملگرها عناصری هستند که برای بیان چگونگی شرایط مورد نظر جهت استخراج دادهها در داخل یک عبارت استفاده میشوند. عملگردها به 6 گروه تقسیم میشوند: ریاضی، مقایسهای، کاراکتری، منطقی، مجموعهای و متفرقه.
¨ عملگرهای ریاضی
عملگردهای ریاضی عبارتند از: جمع (+)، تفریق (-)، ضرب (*)، تقسیم (/) و باقیمانده صحیح (% یا MOD).
¨ عملگردهای مقایسهای
عملگرهای مقایسهای، عبارات را مقایسه نموده و یکی از این سه مقدار را بر میگردانند: صحیح (True)، غلط (False) یا ناشناخته (Unknown).
در فرهنگ اصطلاحات پایگاه دادهها، هیچ (NULL) به معنای عدم حضور داده در یک فیلد است. اما بدین مفهوم نیست که فیلد دارای مقدار صفر یا بلانک (blank) است. صفر یا بلانک یک مقدار است در حالیکه هیچ یعنی آن فیلد چیزی ندارد.
اگر مقایسهای مثل field=9 را انجام دهیم و بدانیم تنها مقدار قابل قبول برای آن فیلد هیچ است، آنگاه نتیجه مقایسه ناشناخته است. چون ناشناخته یک شرط نامناسب است، نسخههای مختلف SQL ، مقدار ناشناخته را با مقدار غلط جایگزین مینمایند و عملگر خاص IS NULL را برای آزمایش شرط NULL ارائه میدهند.
عملگرهای مقایسهای عبارتند از: مساوی (=)، بزرگتر از (> ) ، بزرگتر یا مساوی با (=>)، کوچکتر از (<)، کوچکتر یا مساوی با (=<) و نامساوی (= ! یا < >).
توجه ـ برای پیدا کردن مقادیر فیلدهای کاراکتری باید از علامت کوتیشن در طرفین مقدار مورد نظر استفاده شود. فیلدهای عددی نیازی به استفاده از علامت کوتیشن ندارند.
تذکرـ گرچه قاعده نگارش SQL به حروف بزرگ و کوچک حساس نیست، اما دادهها آن حساس میباشند. اکثر شرکتها ترجیح میدهند که اطلاعات را به شکل حروف کوچک ذخیره کنند تا بدین وسیله جامعیت دادهها را تأمین نمایند. پیشنهاد میشود که همه دادهها یا بصورت حروف بزرگ و یا بصورت حروف کوچک ذخیره شوند. ترکیب حروف بزرگ و کوچک احتمالا موجب بروز مشکلاتی در بازاریابی دقیق دادهها خواهد شد.
توجه ـ حروف بزرگ معمولا قبل از حروف کوچک ذخیره میشوند (ارزش کاراکتری حروف بزرگ کمتر از حروف کوچک است).
¨ عملگردهای کارکتری
از عملگردهای کاراکتری برای پردازش رشتههای کاراکتری استفاده میشود (هم در خروجی دادهها و هم به منظور گذاشتن شرطی روی دادههایی که باید بازیابی گردند.)
! عملگر LIKE
گاهی اوقات میخواهیم بخشی از اطلاعات پایگاه دادهها را که دارای الگوی خاصی است ولی کاملا یک داده خاص را نمیپوشاند، انتخاب و بازیابی نماییم. یک روش طولانی و خسته کننده آن است که الگوی مورد نظر را در حالات مختلف ممکن در سرتاسر پایگاه دادهها به همراه علامت = استفاده کنیم. راه حل بعدی استفاده از LIKE است.
SELECT coumn_name FROM table_name
WHERE column_name LIKE pattern
مثــال/
SELECT * FROM customers
WHERE LastName LIKE 'S%'
با استفاده از عبارت فوق، رکورد تمام مشتریانی که نام خانوادگی آنها با حرف S شروع میشود به عنوان خروجی، برگردانده خواهد شد.
تذکر ـ از علامت % میتوان در ابتدا، انتها و یا در هر دو طرف الگو (pattern) استفاده کرد.
اگر بخواهیم دادههایی را پیدا کنیم که یک یا چند کاراکتر از آن را در اختیار داریم، باید از نوع دیگری از wildcard، یعنی underscore (_ ) استفاده کنیم.
مثــال/
SELECT * FROM friends
Where phone LIKE '223_5_8_'
همچنین میتوان از ترکیب این دو Wildcard نیز استفاده کرد.
جهت دریافت فایل بررسی پایگاه داده در محیط نرمافزارهای ACCESS , SQL لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 13 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 882 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
بررسی کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی.آی.اس.) GIS
مقدمه
(جیآیاس) یک سیستم اطلاعاتی است که پردازش آن بر روی اطلاعات مکان مرجع یا اطلاعات جغرافیایی است و به کسب اطلاعات در رابطه با پدیدههایی میپردازد که بهنحوی با موقعیت مکانی در ارتباطاند. بهکارگیری این ابزار با امکان استفاده در شبکههای اطلاعرسانی جهانی، یکی از زمینههای مناسب و مساعد در جهت معرفی توانها و استعدادهای کشور در سطح جهانی است.گسترش روزافزون شبکه کاربران این سیستمها از جمله نکات اساسی است که می تواند به قابلیتها و تواناییهای این سیستم بیفزاید.
در حال حاضر از این سیستمها بسته به نیازهای هر منطقه یا کشور در بخشهای مختلف (مانند مطالعات زیستمحیطی، برنامهریزی شهری و شهرداری، خدمات ایمنی شهری، مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری، تهیه نقشههای پایه، مدیریت کاربری اراضی، خدمات بانکی، خدمات پستی، مطالعات جمعیتی و مدیریت تأسیسات شهری مثل برق، آب،گاز، و..) استفاده میشود و با گذشت زمان و توسعه سیستمها، کاربرد جیآیاس به کلیه بخشهای مرتبط با زمین گسترش یافته است.
مطالعه حاضر نیز با در نظرگرفتن مسائل فوق درصدد است ضمن معرفی بخشی از توانها و مزایای این سیستم در دسترسی سریع به اطلاعات، تحلیل اطلاعات به طور یکجا و با هم، بهنگامسازی، دقت و سرعت بالای عمل، و ....، کاربرد و نحوه استفاده از آن را در ارتباط با مجموعه اطلاعات علوم زمین موجود در پایگاههای اطلاعاتی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران مورد بررسی قرار دهد و ارزیابی نماید.
جهت دریافت فایل بررسی کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی.آی.اس.) GIS لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2785 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 167 |
شبکه های حسگر بی سیم
=======================================================
مقدمه 1
فصل اول
شبکه های حسگربی سیم 2
چرا شبکه های حسگر؟ 2
تاریخچة شبکه های حسگر 3
ساختار کلی شبکه حسگر بی سیم 4
ساختمان گره 6
ویژگی ها 7
موضوعات مطرح 7
عوامل پیش بینی نشده 11
نمونه ی پیاده سازی شده شبکه حسگر 12
بررسی نرم ا فزارهای شبیه سازی شبکه 14
خصوصیات لازم برای شبیه سازهای شبکه 15
شبیه ساز NS(v2) 16
معماری درونی NS_ 16
مدل VuSystem_ 16
شبیه ساز OMNeT++_ 17
شبیه ساز Ptolemy II 18
مدل سازی شبکه های بی سیم 20
اجرای یک مدل پیش ساخته 20
تغییر پارامترها 22
ساختار یک مدل پیش ساخته 23
قابلیت های مدل سازی_ 41
1.ساختار بسته ها 42
2.اتلاف بسته ها 42
3.توان باتری 43
4.اتلاف توان_ 43
5.برخورد ها 44
6.بهره آنتن دهی ارسال_ 47
ساختار نرم افزار 50
چند مثال و کاربرد 54
فهمیدن تعامل (واکنش) در شبکه های حسگر 54
نقایص شبکه های حسگر 54
توانایی های توسعه یافته شبکه های حسگر 54
طراحی ومدل کردن ناهمگن پتولومی_ 54
مدل شبکه حسگر 55
نمونه های ایجاد شده توسط نرم افزار 55
فصل دوم_
امنیت در شبکه های حسگر بی سیم 61
مقدمه 61
چالش های ایمنی حسگر 63
استقرار نیرومند 63
محیط مهاجم 64
نایابی منبع 64
مقیاس بزرگ_ 64
حملات و دفاع 64
لایه فیزیکی_ 65
تراکم 65
کوبش_ 66
لایه اتصال_ 67
برخورد 67
تخلیه 67
لایه شبکه 68
اطلاعات مسیر یابی غلط_ 68
عملیات انتخابی حرکت به جلو 68
حمله چاهک_ 69
حمله سایبیل_ 69
حمله چاهک پیچشی_ 69
حمله جریان آغازگر 69
اعتبار و رمز گذاری_ 70
نظارت_ 70
پروب شدن_ 71
فراوانی_ 71
راه حل های پیشنهادی_ 71
پروتکل های ارتباط_ 71
معماری های مدیریت کلیدی_ 75
LEAP_ 75
LKHW_ 75
پیش نشر کلیدی به صورت تصادفی_ 76
Tiny PK_ 76
نتیجه گیری_ 77
فصل سوم
بهبود تحمل پذیری خطا در شبکه های حسگر بی سیم 78
کارهای انجام شده 78
سازمان دهی گره ها و عملکرد سیستم 79
روش پیشنهادی_ 81
4-1 شبیه سازی دو روش_ 83
4-2 ارزیابی_ 83
نتیجه گیری_ 84
فصل چهارم
مقاله انگلیسی Security in Wireless Sensor Networks_ 96
منابع 98
مقدمه
شبکه های حسگر بی سیم به عنوان یک فناوری جدید از پیشروترین فناوری های امروزی می باشند. این شبکه ها محدودیت ها، توانایی ها ,ویژگی ها، پیچیدگی ها و محیط عملیاتی خاص خود را دارند که آنها را از نمونه های مشابه، همچون شبکه های موردی متفاوت می کند [ 1] .امروزه قابلیت اطمینان و تحمل پذیری خطا در شبکه های حسگر، با درنظر گرفتن کیفیت بهتر یکی از زمینه های مهم تحقیقاتی است. دستیابی به اطلاعات با کیفیت با محدودیت های درنظر گرفته شده در هنگامی که خطا وجود دارد یکی از چالش های شبکه های حسگر است[ 2,3].
خطا در شبکه های حسگر به صورت یک رویداد طبیعی به شمار می آید و برخلاف شبکه های معمولی و سنتی یک واقعه ی نادر نیست. برای تضمین کیفیت سرویس در شبکه های حسگر ضروری است تا خطاها را تشخیص داده و برای جلوگیری از صدمات ناشی از بروز خطا، عمل مناسب را در بخش هایی که آسیب دیده اند انجام دهیم[ 4].
دو بخش مهم در تحمل پذیری خطا یکی تشخیص خطاو دیگری ترمیم خطا است. در مرحله ی تشخیص خطا مهم این است که بتوان با صرف هزینه ی کم و با دقت بالا به این نتیجه رسید که واقعا خطایی رخ داده است و گره های آسیب دیده را شناسایی نمود. در مرحله ی ترمیم مهم است که پس از تشخیص خطا، بتوان گره های آسیب دیده را به وضعیتی که قبل از بروز خطا داشتند، رساند. در شبکه های حسگر تشخیص خطا می تواند در مواردی همچون امنیت و کارایی به کار گرفته شود.
در این مقاله با توجه به اهمیت تشخیص خطا و کاربرد تحمل پذیری خطا در شبکه های حسگر و با توجه به مدل واقعه گرا برای جمع آوری داده ها در شبکه های حسگر، روشی جدید برای تشخیص خطا با توجه به ساختاری خوشه ای پیشنهاد شده است. هدف اصلی، بهبود و تشخیص درست گره های آسیب دیده در شبکه های حسگر است .
بخش های مختلف این مقاله به صورت زیر تقسیم بندی شده است. در بخش ۲ در مورد روش ها و کارهای انجام شده برای افزودن تحمل- پذیری خطا در شبکه های حسگر توضیح داده می شود. در بخش ۳ سازماندهی گره ها در ساختار خوشه ای و نحوه ی عملکرد آنها برای افزودن روش پیشنهادی توضیح داده می شود. در بخش ۴ روش پیشنهادی توضیح داده می شود و در انتها شبیه سازی و ارزیابی روش پیشنهادی و مقایسه ی آن با روش [ 4] انجام می شود و بهبود روش پیشنهادی نسبت به این روش نشان داده می شود
فصل اول : شبکه های حسگر بی سیم
شبکه حسگر/کارانداز (حسگر)[1] شبکه ای است متشکل از تعداد زیادی گره کوچک. در هر گره تعدادی حسگر و/یا کارانداز وجود دارد. شبکه حسگر بشدت با محیط فیزیکی تعامل دارد. از طریق حسگرها اطلاعات محیط را گرفته و از طریق کار انداز ها واکنش نشان می دهد. ارتباط بین گره ها بصورت بی سیم است. هرگره بطور مستقل و بدون دخالت انسان کار میکند و نوعا از لحاظ فیزیکی بسیار کوچک است ودارای محدودیت هایی در قدرت پردازش, ظرفیت حافظه, منبع تغذیه, ... می باشد. این محدودیت ها مشکلاتی را بوجود می آورد که منشأ بسیاری از مباحث پژوهشی مطرح در این زمینه است. این شبکه از پشته پروتکلی شبکه های سنتی پیروی می کند ولی بخاطر محدودیت ها و تفاوتهای وابسته به کاربرد, پروتکل ها باید باز نویسی شوند.
چرا شبکه های حسگر؟
امروزه زندگی بدون ارتباطات بی سیم قابل تصور نیست.پیشرفت تکنولوژی CMOS و ایجاد مدارات کوچک و کوچکتر باعث شده است تا استفاده از مدارات بی سیم در اغلب وسایل الکترونیکی امروز ممکن شود.این پیشرفت همچنین باعث توسعه ریز حسگر ها شده است.این ریز حسگر ها توانایی انجام حس های بی شمار در کارهایی مانند شناسایی صدا برای حس کردن زلزله را دارا می باشند همچنین جمع آوری اطلاعات در مناطق دور افتاده ومکان هایی که برای اکتشافات انسانی مناسب نیستند را فراهم کرده است. اتومبیل ها می توانند از ریز حسگر های بی سیم برای کنترل وضعیت موتور, فشار تایرها, تراز روغن و... استفاده کنند.خطوط مونتاژ می توانند از این سنسورها برای کنترل فرایند مراحل طول تولید استفاده کنند.در موقعیت های استراتژیک ریز حسگرها می توانند توسط هواپیما بر روی خطوط دشمن ریخته شوند و سپس برای رد گیری هدف(مانند ماشین یا انسان) استفاده شوند. در واقع تفاوت اساسی این شبکه ها ارتباط آن با محیط و پدیده های فیزیکی است شبکه های سنتی ارتباط بین انسانها و پایگاه های اطلاعاتی را فراهم می کند در حالی که شبکه ی حسگر مستقیما با جهان فیزیکی در ارتباط است با استفاده از حسگرها محیط فیزیکی را مشاهده کرده, بر اساس مشاهدات خود تصمیم گیری نموده و عملیات مناسب را انجام می دهند. نام شبکه حسگر بی سیم یک نام عمومی است برای انواع مختلف که به منظورهای خاص طراحی می شود. برخلاف شبکه های سنتی که همه منظوره اند شبکه های حسگر نوعا تک منظوره هستند.در هر صورت شبکه های حسگر در نقاط مختلفی کاربرد دارند برخی از این کاربرد ها به صورت فهرست وار آورده شده است:
جهت دریافت فایل شبکه های حسگر بی سیم لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 126 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 212 |
بررسی معیارهای شایستگی مدیریت وویژگیهای یک مدیر موفق از دیدگاه اسلام
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار
فصل اول: کلیات
1- مقدمه
2- معرفی موضوع تحقیق
3- اهمیت تحقیق
4- انگیزه و هدف از تحقیق
5- روش تحقیق
6- موانع و مشکلات تحقیق
فصل دوم: ضرورت شناخت انسان و رهبری از دیدگاه اسلام
1- طرح بحث
2- ضرورت شناخت انسان از دیدگاه اسلام و قرآن
3- ضرورت شناخت رهبری و مدیریت برای انسان
4- تحلیلی از رهبری و مدیریت در اسلام
فصل سوم: ضرورت شناخت سازمان از دیدگاه اسلام
1- سازمان چیست؟
2- فلسفه وجودی سازمانها
3- مفهوم اسلامی سازمان
فصل چهارم: سیر تحول مدیریت در تاریخ زندگی انسان
1- رهبری و مدیریت در جوامع باستانی
2- نگرش بر جنبش مدیریت عملی
3- بررسی مکاتب و تئوریهای مدیریت
فصل پنجم: بررسی معیارهای شایستگی مدیریت از دیدگاه اسلام
1- طرح بحث
2- معرفی معیارها
الف - تعهد
ب- تخصص
ج - کفایت
فصل ششم: بررسی شرایط و اوصاف یک مدیر موفق از دیدگاه اسلام
الف) طرح بحث
1- اشراف مدیر
2- قدرت مدیر
3- قاطعیت مدیر
4- مدیر مجری قانون
5- کار امروز را به فردا نیداختن مدیر
6- ایجاد جو تشویق و تنبیه
ب) معرفی عوامل موثر در موفقیت مدیر
1- اختیار
2- اعتماد به نفس
3- تنظیم وقت و تقسیم کار
4- ایجاد روابط صمیمانه انسانی
5- گذشتهنگری
6- آیندهنگری
7- ابهامزدائی
منابع و مآخذ
پیشگفتار
سخن از مدیریت در دین مبین اسلام است، مدیریتی که متاسفانه باید اعتراف نمود که در طول تاریخ از آن سخن زیادی گفته نشده است.
جامعهای که نام اسلامی را به همراه خود یدکی میکشد، نمیتواند در وادی مدیریت اسلامی قدم نگذاشته و از چشمه پر فیضان سیراب نگردد.
هر چند بعضی از صاحبنظران معتقدند که امروزه دستاوردهای علومی که در خدمت مدیریت قرار دارد، نیاز را به الهام از رهنمودهای نظری کم کرده است، ولی دقت نظر در مفاهیم آیات و اخبار و احادیثی که مدیران به استفاده از این دستآوردها سوق داده و راه را برای موفقیت سازمانها هموار میکند، نظری تلقی نمودن رهنمودهای قرآن را کاهش میدهد، بطوریکه قرآن کریم دائماً اهمیت تدبیر را برای انسان یادآور میشود تا اینکه او بتواند در انجام هر کار و حل هر مشکلی موفقیت حاصل نماید.
تدبیر در امور اجتماعی که شئون زندگی انسانها رادر بر میگیرد از اهمیت خاصی برخوردار است، و به همین سبب خداوند نیز در کتاب انسان ساز خود که توسط حضرت محمد مصطفی (ع) نازل شده به تدبیر کنندگان قسم یاد مینماید و اهمیت این امر را برای انسانها روشن میسازد.
همانگونه که در سوره النازعات، آیه 5 به این موضوع اشاره کرد و میفرماید:
«فالمد برات امراَ»
«پس سوگند به تدبیر کنندگان»
ضرورت تدبیر، ضرورت مدیریت را آشکار می سازد، که در یک اهتمام جمعی، آن کس که زمام امور را با تمام اختیارات آن بدست میگیرد، چو نیکوست که از کیفیت اندیشه و تفکر نیز برخوردار باشد و برای بهبود حرکت جمعی بتواند تدبیر و اندیشه را در جامعهای که حرکت به سوی پیاده کرد احکام و فرآمین الهی دارد، بکار برد، تا بنای نظام خود را بر اسلام استوار سازد و بدینوسیله در انتخاب و انتصاب مدیران از هیچ تلاشی فروگذار نشود تا در عمل پیروز گردد.
اعمال مدیریت در سازمانهای اسلامی میتواند از خاصیت اجتماع شمول در هر جامعهای برخوردار باشد، بدینگونه که مدیران الگوئی نسبی از یک مطلق باشند تا با ارشاد به صحت، علاوه بر ایجاد، تولید و خدمت، در تربیت جامعه نیز عملاَ سهیم گردند. اما چگونه میتوان به این نیت مقدس جامعه عمل پوشاند؟
مصداق واقعی در این باره میتوان عملکرد مدیران الهی یعنی پیامبران باشند که اساس مدیریت را از سرچشمه پر فیض خالق خود آموختند و آنرا در میان امت خود بکار بردند و همچنین برای هدایت اساس و مبانی که بشارت دهنده، آن بودند، کتاب آسمانی بر جای نهادند، و برای توجیه و تعبیر آن در غیاب خود رهبرانی را پروراندند که نشانهی بارز آن در روش حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص) به روشنی مشهود است.
ملاحظه مینمائید که مدیریت اسلامی یعنی مدیریت الهی، یعنی آنچه که خدا میخواهد و آنچه که منافع خلق را به دنبال دارد، که در آن نقصان، جائی و خودکامگی، مکانی ندارد.
حکومت، آمریت دانش است، دانشی که صدق و صداقت، رفق و رفاقت، صلح و صفا و ثمره، مطلوب را متفقاً دربردارد.
آیا اگراساس مدیریت را بر ویژگیهای فوقالذکر بنانهیم، نمیتوانیم در هر جایگاه کسی را که شایسته است قراردهیم، تا مراحل اجرای امورات دچار نقص و حرکت دچار لغزش نشود؟
بلی، به این دلیل است که تعهدی که باتلفیق علم و عمل حاصل شود در اسلام جایگاه خاصی دارد، و چون پذیرش مسئولیت برای یک فرد مسلمان باید آگاهانه صورت پذیرد، پس شایسته است که در خود تخصص را نیز جای دهد.
ودر یک کلام باید بگویم که برای پذیرش مسئولیت تئها تعهد به اسلام کافی نیست و فرد متعهد میبایست تخصص کافی نسبت به انجام امورات آن مسئولیت داشته باشد. پس به صرف عمل یک فرد به واجبات، که در ذمه هر فرد مسلمان است،نمیتوان به وی مسئولیت واگذار نمود، زیرا که بار امانت را کس میتواند به دوش بکشد که راه امانتداری را (آنچنانکه به امانت صدمهای نرسد) بداند، مدیر اسلامی خداجو، خداترس و عبدا.. است، و این عبد خدا بودن اوست که وی را در عمل و حرکت یاری میدهد.
جلوههای امکانات، مدیر اسلامی را بخود مشغول نمیکند، زیرا که او برای عمل صالح خود باید از خدوند، ساده زیستن را طلب کند تا از این راه جلب رضایت خدایش را نماید.در راستای اهمیت و ارزش مدیریت اسلامی و معیارهای انتخاب مدیر اسلامی،توفیق حاصل شد که در پروژه تحقیقاتی خود بیانگر مطالبی، هر چند ناقص بشرح ذیل باشم:
ما سعی داریم پس از بیان کلیات پروژه خود که در فصل اول ارائه خواهد شد، در فصل دوم، انسان را از دیددگاه قرآن توجیه نماییم و سپس در فصل سوم بحثی را برای شناخت سازمان اسلامی، که جایگاه مدیریت الهی در آن است، اختصاص دهم و آنگاه در فصل چهارم نگرشی بر تحول مدیریت در تاریخ زندگی انسان بیافکنیم و در ماقبل آخر فصول، رهبری و مدیریت را از دیدگاه اسلام بررسی نماییم و بالاخره در فصل ششم، شرایط و اوصاف یک مدیر، در نظام اسلامی را بازگو نماییم.
و نتیجتاً اینکه مدیریت اسلامی این نیست که این حقیر برداشت و به رشته تحریر درآوردهام بلکه این مجمل، نمایی است که از ذات و سرچشمه دستورات دین مبین اسلام نشأت گرفته است. و امیدوارم با دریافت نظرات سازنده اهل علم و بویژه فرماندهان ارجمندمان بتوانیم در هر چه بهتر تهیه وتنظیم نمودن و ارائه این پروژه تحقیقاتی موفق گردم.
حمید حیدری هائی علی اکبر شعبانی میرزا حسن نادری
دانشجویان رشته مهندسی سیستم در مقطع کارشناسی
دانشگاه افسری امام علی(ع)
بهار 1386
فصل اول
کلیات
1- مقدمه
2- معرفی موضوع تحقیق
3- اهمیت تحقیق
4- انگیزه و هدف از تحقیق
5- روش تحقیق
6- موانع و مشکلات تحقیق
1- مقدمه
شاید بتوان گفت که هیچ امری در زندگی انسان و پیشبرد اهداف او نمیتواند نقش رهبری و مدیریت را داشته باشد.
اهمیت رهبری و مدیریت و تاثیر بسیار آن در سازندگی جوامع انسانی و پیشرفت کشورهای جهان، امروزه بیش از هر زمان دیگر به اثبات رسیده است و این حقیقت به تجربه نیز درآمده است که در میان جوامع انسانی امروز، آن جامعهای توانسته است به رشد و توسعه و پیشرفت بیشتر و بهتری دسته یابد که از نعمت وجود رهبری لایق تر، و مدیرانی داناتر برخوردار باشد، تاریخ نیز با نمونهها و شواهدی که در این زمینه ارائه داده است، این تحقیقت را تائید نموده، چون بسیار دیده شده است که جامعهای یا کشوری که بعلت سوء رهبری و مدیریت، رو به زوال و نابودی کشیده میشده، و میرفته است تا دیگر اثری از آن بجای نماند، هنگامیکه به برکت یک انقلاب و یا بر اثر عوامل دیگری، شبکه رهبری و مدیریت این جامعه تغییر میکند، بدون آنکه هیچ عامل دیگری دخالت داشته باشد، همین جامعه بر اثر رهبریهای درست و حسن انجام امور توسط آن مدیران، دراندک زمانی آثار زوالش از بین رفته و همیکن شمور رو به اضمحلا، بسرعت رو به رشد و توسعه میرود و از نابودی حتمی نجام مییابد. توجه به عملکردهای مدیریت در سالهای اخیر گویای این واقعیت است که جوامع سعی در ایجاد هماهنگی در سازمانهای خود مینمایند. و برای رسیدن به این منظور از دست آوردهای مختلف مدیریت بهره میجویند. در این راستا هر اجتماعی عملکرد مدیریتی خود را بر اعمال مدیریت در جوامع دیگر ارجح تر میداند، بطوریکه گهگاه درگیری تفکران گوناگون، تفهیم مفهوم واقعی مدیریت را دچار نوسانات میسازد، لذا در حال حاضر لزوم مشخص کردن مفهوم واقعی مدیریت و عوامل ارکانی آن بشدت احساس میشود.
حال برای آنکه به مدیریت و نقش بسیار موثر آن در ساخت و پیشرفت جوامع انسانی بیشتر آگاه شویم، کافی است به این نکته توجه داشته باشیم که هیچ عمل سادهای را نمیتوان در نظر گرفت که انجام صحیح آن از برنامهریزی، تصمیمگیری، زمانبندی، تقسیم کار و پیشبینیهای احتمالی بینیاز باشد و اینها همه همان اصول مدیریتی هستند که هر مدیر برای اداره امور حوزه، مسئولیتش بایستی آنها را اعمال نماید.
همچنین قوانین و مقرراتیکه لازمه اداره امور یک جامعه بوده و برای جلوگیری از تشنج و هرج و مرج در یک کشور ضروریست، نیز بخشی از مدیریت و رهبری صحیح آن جامعه یا کشور میباشد.
و به این ترتیب اداره صحیح امور در سطح کوچک که میتوان از آن بعنوان مدیریت نام برد و هم چنین در سطح وسیع که از آن نیز بعنوان رهبری نام میبریم، مهمترین مسائلی هستند که وجود آنها در همه نظامها و حکومتها ضورری است، و آن نظامی میتواند بهتر و با قدرت بیشتر به رفع مشکلات موجود خویش بپردازد که سیستم حکومتی خویش را بر اساس رهبری و مدیریتی صحیحتر و اصولیتر استوار نماید.
اصولاَ خط و مشی اصلی مدیریت در هر جامعه از ایدئولوژی و فرهنگ حاکم بر آن جامعه نشات میگیرد و با توجه به اینکه ایدئولوژی حاکم بر نظامی اسلامی، احکام و فرامینی است که از سوی خالق هستی برای ما صادر شده و توسط پیامبران و امامان و رهبران اسلامی به ما ابلاغ گردیده است.
لذا در تعیین ابعاد مدیریت در جامعه اسلامی باید متکی بر قائمه ایدئولوژی اسلامی باشیم.
مدیر مسئول در یک سازمان اسلامی باید:
- از مدیریت در منطقه عام توجیه منطقی داشته باشد.
- شکل مدیریت جامعه اسلامی را بشناسد.
- از جریان حرکت مدیریت در جامعه خود آگاه باشد.
- وظایف مدیران اسلامی را بداند و با تکیه بر فلسفه اسلامی مدیریت را توجیه نماید.
بدین طریق ایده خود محوری در مدیر جایگزین خدا محوری گشته، مناسبات سازمانی بر اساس معرفت خدا (معرفتی استوار بر اساس توجیه) شکلمیگیرد. و مدیر در هر حال ارتباط خود را با خدا در عمل به تصویر میکشاند.
آری، اگر مدیر مجهز به این شناخت گردد، الگوی سایر اعضاء سازمان قرار میگیرد و در سازمان فوق اگر هر اندازه انسانها با درجات سازمانی و ویژگیهای مختلف انسانی وجود داشته باشند، اعمال مدیریت اسلامی، آنرا به صورتواحدی تجلی میدهد، زیرا در این صورت، رسیدن به وحدت، هدف قرار میگیرد.
امیدواریم این پروژه، تحقیقی بتواند سهمی (هر چند اندک) در گسترش مدیریت اسلامی و پیشبرد اهداف سازمانهای اسلامی داشته باشد.
والسلام
حمید حیدری هایی – علی اکبر شعبانی – میرزا حسن ناردی
معرفی موضوع تحقیق:
بررسی معیارهای شایستگی مدیریت و ویژگیهای یک مدیر موفق از دیدگاه اسلام
مدیریت اسلامی مدیریتی است که زمینه رشد انسان بسوی ا.. را فراهم نموده و مطابق کتاب، سنت، سیره و روش پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع)و علوم و فنون و تجارب بیشری جهت رسیدن به اهداف نظام در ابعاد مختلف، همانند یک محور، مدار و قطب عمل میکند.
این تعریف دارای چند ویژگی است که جای اندکی دقت دارد:
اولاً: هدف از خلقت را بیان میکند.
همانگونه که خداوند درسوره، ذاریات، آیه 56 در این خصوص میفرمایند:
«ما خلفت الجن و الانس الا لیعبدون»
«ما جن و انسا را نیافریدیم، مگر برای اینکه مرا پرستش کنند.»
سپس نتیجه میگیریم که پیامبران الهی مدیرانی بودند که به منظور هدایت و دعوت انسانها برای عبودیت خداوند بر انیگخیخته شدهاند.
ثانیاً: تطابق رفتار مدیر با کتاب و سنت و سیره پیامبر (ص) و امامان معصوم(ع) یعنی اینکه در مدیریت اسلامی داشتن الگو و اسوه و عمل نمودن به گفتهها و کردار آنها یک اصل اساسی است.
همانگونه که در آیه 21 سوره احزاب خداوند میفرمایند:
«لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه»
«البته شما رادر اقتداء به رسول خدا چه در صبر و استقامت و چه در اوصاف و امثال نیکو خیر سعادت بسیار است»
ثالثاً: آگاهی از علوم و تجارب بشری از دیگر مسائل پایهای مدیریت اسلامی است. بسیاری از آیات قرآن کریم تفکر و تعلم را ارج مینهند. همچنین فرمایش پیامبر اکرم(ص) در این زمینه نیز نشانارج و منزلت دستیابی به دانش و علم را میرساند. تا جائی کهآن حضرت میفرمایند:
«اطلبو العلم ولوبالصین»
«در جستجوی علم باشید، حتی اگر در چین باشد.»
بسیار واضح و روشن است که در چین فقه و اصول درس نمیدادهاند، بلکه علوم تجربی میآموختهاند و میدانیم که مطالب علمی مرز نمیشناسد و همه جهانیان میتوانند از آن بهرهمند شوند. کما اینکه در بند ششم از اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز استفاده از علوم و فنون و تجارب بشری و تلاش در پیشبرد آنها بعنوان یکی از اهداف جمهوری اسلامی ذکر گردیده است.
رابعاً: ویژگی چهارم از تعریف فوق، مسئله محور و قطب بودن مدیر است. حضرت علی(ع) تعبیر زیبائی از محور و مدار بودن مدیر ارائه مینماید، که در نهج البلاغه و در خطبه 146 بشرح ذیل آمده است:
«و مکان القیم بالامر مکان النظام من الخرز، یجمعه فاذا انقطع لنظام تفرق الخرز و ذهب ثم لم یجتمع بحذا فیره ابداَ»
«مکان زمامداری دین و حکمران مملکت مانند رشته و مهرهای است که آنرا گردآورده و بهم پیوند میدهد، سپس اگر رشته بگسلد مهره از هم جدا شده، پراکنده گردد و هرگز همه آنها گردهم نیامده است.»
حضرت همچنین میفرمایند:
«من برای خلافت (از جهت کمالات علمی و عملی) مانند قطب وسط آسیاب هستم (همانگونه که دوران و گردش آسیاب، قائم به میخ آهنی وسط است و بدون آن خاصیت ندارد) علوم و معارف از سرچشمه، فیض من مانند سیل سرازیر می شود، هیچ پرواز کنندهای در فضای علم و دانش به اوج و رفعت من نمیرسد.»
حال که تعریفی از مدیریت اسلامی ارائه گردید باید دید که چه کسی میتواند و باید این مسئولیت حساسی رادر نظام اسلامی بعهده بگیرد. کسی که میخواهد پست حاکمیت و مدیریترااحراز نماید، باید دارای یکسری ویژگیها و صفاتی باشدتا بتواند مسئولیت را بعهده بگیرد و یا نظام اسلامی بتواند مسئولیتی را بر دوش فرد یا افرادی که شرایط و اوصاف مدیریتی را داشته باشند بگذارد، اینکه به شرایط و اوصاف مدیر در نظام اسلامی (مدیریت اسلامی) میپردازیم:
1- ایمان
2- دانش و آگاهی
3- کفایت
این اوصاف برگرفته و استخراج شده از متون و منابع اسلامی است و تعیین کننده راه گزینش و انتصاب مدیران در یک نظام اسلامی میباشد. که انشاء الله در فصل ششم به شرح کافی در خصوص هر یک میپردازم.
جهت دریافت فایل بررسی معیارهای شایستگی مدیریت وویژگیهای یک مدیر موفق از دیدگاه اسلام لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 5 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1111 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 221 |
ایجاد و مدیریت شبکه های اطلاعاتی مبتنی بر تجهیزات سخت افزاری سیسکو
فصل اول.. 10
LAN.. 10
WAN.. 10
شبکههای نوع Circuit-Switched. 10
شبکههای نوع Cell-Switched. 11
Packet-Switched. 11
MAN.. 12
Intranet, Extranet, Internet 12
VPN.. 13
فصل دوم. 13
OSI Reference Model 13
مزایای مدل OSI 14
خصوصیات مدل OSI 14
Application Layer. 15
Peresentation Layer. 16
Session Layer. 16
Transport Layer. 17
Network Layer. 17
Data Link Layer. 18
Physical Layer. 19
فیبرهای نوری.. 20
Unicast 21
Multicast 22
Broadcast 23
Ethernet 23
انواع مختلف Ethernet 25
IEEE 802.3. 25
IEEE 802.2. 27
بریجها 27
انجام عمل Learning. 28
انجام عمل Forwarding. 28
مشکلاتی که بریجها حل میکنند. 29
سوئیچها 29
آدرسدهی لایه سوم یا Layer-3. 29
جدول Routing. 31
منافع استفاده از روترها 32
Transport Layer. 34
فصل سوم. 34
TCP/IP.. 34
لایه Application. 35
لایه Transport 35
لایه Internet 35
IP Datagram... 36
ICMP.. 36
ARP و RARP.. 37
مقدمهای بر آدرسدهی IP.. 41
انواع کلاسهای ادرس IP.. 42
Private IP address. 42
Subnetting. 43
Subnet Masks. 45
فصل چهارم. 46
آشنایی با محصولات سیسکو. 46
Hubs. 47
سوئیچها 48
روترها 48
LEDها و مراحل بوت شدن سوئیچ. 49
روترها 49
پورتها و کنسولها 50
پورت کنسول. 51
Interfaceهای فیزیکی موجود در روی دستگاه. 52
ترکیب دستورات به کار رفته برای دسترسی به Interfaceهای سوئیچ. 52
ترکیب دستورهای به کار رفته برای دسترسی به Interfaceهای روتر. 53
چگونگی کابلکشی Ethernet 54
وسایل کابلکشی Ethernet 55
کابلکشی در WAN.. 56
فصل 5. 57
مقدمهای بر سیستم عامل IOS.. 58
تنظیمات مقدماتی سوئیچها 59
دسترسی به CLI 59
EXEC mode. 60
دسترسی به Configuration mode. 61
پسورددهی به EXEC در 2950. 61
آدرسدهی در 2950. 65
Configuration files. 65
مشاهده محتویات Configuration file. 66
ذخیره کردن تنظیمات اعمال شده. 67
مشاهده تنظیمات اعمال شده دستگاه. 68
دستور show interfaces. 68
دستور show ip.. 71
دستور show version. 72
تنظیمات مقدماتی روترها 73
Configuration mode. 73
نامگذاری روترها 73
تنظیمات مربوط به Interfaceهای روتر. 74
مشخص کردن توضیحات مربوط به هر Interface. 75
فعال کردن هر Interface. 75
پیکربندی مربوط به LAN Interfaces. 76
پیکربندی مربوط به Serial Interfaces. 77
آدرسدهی در روترها 78
تخصیص آدرس IP.. 79
تست عملکرد روتر. 81
دستور show interface. 81
دستور show ip interface. 82
دستور show hosts. 83
دستور show version. 84
فصل ششم. 85
قسمت های سخت افزاری روتر سیسکو. 85
ROM... 85
RAM... 86
Flash. 86
NVRAM... 86
Configuration register. 86
مراحل بوت شدن.. 87
(CDP) Cisco Discovery Protocol 89
CDP حاوی چه اطلاعاتی است؟. 89
تنظیمات CDP.. 90
آزمایش عملکرد CDP.. 90
Ping. 93
کاربرد Ping در Privilege EXEC.. 94
کاربرد دستور traceroute. 96
استفاده از Simple traceroute. 97
کاربرد telnet 98
دستور debug. 99
فصل 7. 100
انواع روش های Switching. 100
ـ Store-and-forward. 101
ـ Cut-through. 101
ـ Fragment-Free. 101
عملکرد بریج ها و سوئیچها 101
مرحله Learning. 102
مرحله Forwarding. 104
Loops. 104
پروتکل STP.. 106
فصل هشتم. 106
آشنایی با مفهوم VLANs. 106
Subnetها و VLANها 108
قابلیت انعطاف یا Scalability. 110
انواع اتصالات VLAN.. 110
اتصالات Access link. 111
اتصالات Trunk. 111
ISL.. 114
802.1Q.. 116
پیکربندی Trunk در روی سوئیچ 2950. 118
ایجاد VLAN.. 120
تنظیمات مربوط به VLANها در 2950. 121
عیبیابی VLANها و اتصالات Trunk. 122
فصل نهم. 123
انواع Routeها 123
Routing Protocols و Routed protocols. 124
پروتکلهای Distance Vector و Default Route. 124
مزیتهایی که پروتکل های Link State ارائه میدهند. 126
معایب استفاد از پروتکلهای Link state. 127
فصل دهم. 128
مقدماتی در مورد پروتکلهای Routing. 128
استفاده از دستور Router. 128
دستور Network. 129
IP RIP.. 131
پیکربندی IP RIP.. 131
عیب یابی IP RIP.. 134
دستور Show IP protocols. 134
دستور Show IP Route. 135
دستور Debug IP RIP.. 137
IP IGRP.. 138
پیکربندی IP IGRP.. 139
پخش ترافیک یا Load Balancing. 140
فصل یازدهم. 143
OSPF.. 143
ویژگیهای OSPF.. 143
پیکربندی OSPF.. 144
EIGRP.. 146
عملکرد EIGRP.. 149
فصل دوازدهم. 152
IP Access List 152
آشنایی با ACL.. 153
انواع ACL.. 154
مرا حل پردازش ACLها 155
فعال کردن ACL.. 158
فصل سیزدهم. 159
مقدمهای بر ترجمه آدرسها یا Address Translation. 159
انواع سیستم ترجمه آدرسها یا Address translation. 162
NAT.. 162
NAT استاتیک.. 162
NAT دینامیک.. 164
PAT.. 165
PAR.. 167
مزایای استفاده از سیستم ترجمه آدرسها یا Address translation. 168
معایب استفاده از سیستم ترجمه آدرسها یا Address translation. 169
فصل چهاردهم. 169
انواع ارتباطات.. 169
اتصالات Leased line. 169
اتصالات Circuit-Switched. 170
اتصالات Packet-Switched. 172
HDLC.. 174
نوع فریم HDLC.. 174
پیکربندی HDLC.. 175
PPP.. 176
نوع فریم یا Frame Type. 177
LCP و NCP.. 177
پیکربندی PPP.. 178
PPP Authentication یا عمل تشخیص هویت در PPP.. 179
PAP.. 179
CHAP.. 181
فصل پانزدهم. 184
Frame Relay. 184
Virtual Circuits. 184
طراحی Full-meshed. 185
مزیتهای VCs. 186
انواع VC.. 189
PVCs. 189
SVCs. 190
پیکربندی Frame Relay. 191
پیکربندی LMI 193
عیبیابی LMI 194
دستور show interfaces. 194
دستور show frame-relay lmi 195
دستور debug frame-relay lmi 195
اگر کامپیوترهایی را که در فواصل جغرافیایی کوچک مثل یک طبقه یا یک ساختمان قرار دارند به هم وصل کنیم، به این نوع شبکهها، LAN گفته میشود. در شبکههای LAN انواع مختلف دستگاهها، مثلRouter , Switch , Hub , Firewall , Pc , File Server , Voice Gateways , … را میتوان مشاهده نمود. انواع Mediaهای مختلف برای وصل کردن دستگاهها به همدیگر مورد استفاده قرار میگیرند. مثل Ethernet, Fast Ethernet (FE), Gigabit Ethernet (GE), Token Ring, FDDI که امروزه کاربرد Ethernet و FE در شبکههای موجود زیاد شده است.
اگر تعداد زیادی LAN که در فواصل جغرافیایی زیاد نسبت به هم قرار دارند را به هم وصل کنیم، این نوع از شبکه را به نام WAN می نامیم. چهار نوع مختلف WAN وجود دارد:
1. Circuit-Switched
2. Packet-Switched
3. Cell-Switched
4. Dedicated Connections
این نوع از اتصالات WAN، یک ارتباط موقتی را بین دو قسمت ایجاد میکند که این ارتباط از طریق خطوط تلفن انجام میپذیرد. مثل اتصالات Dial-up و همچنین ISDN. از این نوع میتوان هم به عنوان اتصالات اصلی و هم به عنوان اتصالات پشتیبان استفاده نمود.
این نوع از شبکهها از یک ارتباط همیشگی استفاده میکنند. یعنی دسترسی به شبکه و یا اینترنت بیوقفه بوده و همچنین پهنای باند مورد نیاز را برای ما گارانتی میکند. امتیاز استفاده از این نوع در آن است که یک دستگاه به صورت همزمان میتواند به چندین دستگاه از روی یک Interface وصل شود. همچنین بستههای ارسالی توسط این نوع ارتباط دارای اندازههای ثابت بوده و بنابراین QoS (Quality of Service) یا کیفیت اتصال بهتری را ارائه میدهد. نقطه منفی استفاده از ارتباطات نوع Cell-Switched این است که از لوازم گرانقیمتتری استفاده کرده و همچنین ایجاد و عیبیابی آن نیز مشکلتر از بقیه میباشد. از همین رو است که بهترین راه انتقال صوت و تصویر، استفاده از همین نوع است. تکنولوژیهای ATM و SMDS مثالهایی برای Cell-Switched میباشند.
برخلاف نوع قبلی که از بستههایی با طول ثابت برای انتقال اطلاعات استفاده میکرد، ارتباطات نوع Packet-Switched میتواند بستههایی با طول مختلف را عبور دهد. تکنولوژیهایی مانند Frame Relay, X.25, DSL مثالهایی بارز از این نوع ارتباطات میباشند.
دو نوع جدید از ارتباطات Packet-Switched که در آمریکا به کار برده می شود، DSL و Cable می باشد. DSL نسبت به بقیه تکنولوژیهای WAN، از قیمت کمتری برخوردار بوده و از پهنای باندی تا حداکثر 2 Mbps استفاده میکند. همچنین DSL به مقدار فاصله ارتباط مستقیمی دارد. به این صورت که هر چقدر فاصله ما از منبع ارائه دهنده اشتراک DSL بیشتر باشد، سرعت و کیفیت دسترسی کمتر خواهد بود. Cable از کابلهای Coaxial که در ارتباطات تلویزیونی هم مورد استفاده قرار میگیرند، استفاده مینماید. اما ارتباطات Cable به صورت دسترسی اشتراکی است؛ به این صورت که هر چقدر کاربران بیشتری از آن استفاده کنند، سرعت دسترسی پائین خواهد آمد. هر دوی این تکنولوژیها بعد از ایجاد، به صورت همیشگی در حالت فعال قرار خواهند داشت و نیازی به شمارهگیری با ISP وجود ندارد.
جهت دریافت فایل ایجاد و مدیریت شبکه های اطلاعاتی مبتنی بر تجهیزات سخت افزاری سیسکو لطفا آن را خریداری نمایید