رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

شبکه اینترنت

شبکه اینترنت اینترنت بزرگترین شبکه کامپیوتری جهان است که از تعداد زیادی کامپیوتر تشکیل شده و تاریخچه شبکه اینترنت به سال 1968 بر می گردد زمانی که ارتش نظامی آمریکا جهت تبادل اطلاعات نظامی خود شبکه ای به نام آرپانت را بین مراکز نظامی خود ایجاد کرد و چون این پروژه با موفقیت به پایان رسید و دارای مزایای زیادی بود کم کم تمامی مراکز دانشگاهی و موسسات
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 3
فرمت فایل doc
حجم فایل 2292 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 34
شبکه اینترنت

فروشنده فایل

کد کاربری 2106
کاربر

شبکه اینترنت

شبکه اینترنت : اینترنت بزرگترین شبکه کامپیوتری جهان است که از تعداد زیادی کامپیوتر تشکیل شده و تاریخچه شبکه اینترنت به سال 1968 بر می گردد. زمانی که ارتش نظامی آمریکا جهت تبادل اطلاعات نظامی خود شبکه ای به نام آرپانت را بین مراکز نظامی خود ایجاد کرد و چون این پروژه با موفقیت به پایان رسید و دارای مزایای زیادی بود کم کم تمامی مراکز دانشگاهی و موسسات دولتی در سراسر جهان به این شبکه متصل شدند تا به امروز که ما شاهد یک شبکه جهانی به نام اینترنت هستیم.

اتصال به دنیای خارج : از آنجا که ما در استفاده از کامپیوتر در امور مختلف نیازمند اطلاعات در هر زمینه ای هستیم ، لذا این اطلاعات ممکن است در کامپیوتر های مختلف در سراسر دنیا موجود باشد برای دسترسی به این منابع اطلاعات فقط یک راه وجود دارد و آن اتصال به شبکه اینترنت است.

برای اتصال به شبکه اینترنت، کامپیوتر ما نیازمند دو ارتباط است.

1- ارتباط سخت افزاری

2- ارتباط نرم افزاری

1- ارتباط سخت افزاری :

: ISP برای اتصال کامپیوتر به شبکه اینترنت به تجهیزات ماهواره ای نیاز است از آنجا که این تجهیزات گرانقیمت هستند و استفاده از آن ها نیازمند تخصص خاصی است بدین منظور مراکزی این تجهیزات را نصب و راه اندازی می کنند و ارتباطشان را با شبکه اینترنت بر قرار، و خدمات اینترنتی را به ازای گرفتن هزینه ای از ما و دادن یک اشتراک، به ما ارائه می دهند که این مراکز ISP نام دارند و مخفف عبارت ( ارائه کننده خدمات اینترنتی Internet servise provider) می باشد برای اینکه ما بتوانیم از خدمات این ISPها استفاده کنیم باید کامپیوتر را از مسیری به این مراکز متصل کنیم که ساده ترین راه، استفاده از خط تلفن است و برای اینکه کامپیوتر را بتوان به خط تلفن متصل کرد نیازمند دستگاهی بنام مودم هستیم.

مودم : از آنجا که کامپیوتر یک دستگاه دیجیتالی است و خطوط تلفنی با سیستم آنالوگ کار می کنند نیازمند دستگاهی هستیم که از یک طرف کامپیوتر را به خط تلفن متصل کند و از طرف دیگر مبدلی باشد برای تبدیل آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ که مودم چنین قابلیتی را دارد.

Modolate (آنالوگ به دیجیتال)

Modem

Demodoolate (دیجیتال به آنالوگ)

2- ارتباط نرم افزاری : یعنی انجام یک سری تنظیمات و نصب یک سری نرم افزار در ویندوز جهت آمادگی کامپیوتر برای ورود به شبکه اینترنت است.

ساختن : Connection

جهت ساختن یک connection مراحل زیر را به ترتیب انجام می دهیم.

Controlpanel New connection File Network connection

جهت دریافت فایل شبکه اینترنت لطفا آن را خریداری نمایید


ریزپردازنده

امروزه کامپیوتر در موارد متعددی به خدمت گرفته می شود برخی از تجهیزات موجود در منازل ، دارای نوعی خاصی از ریز پردازنده می باشند حتی اتومبیل های جدید نیز دارای نوعی کامپیوتر خاص می باشند کامپیوترهای شخصی ، اولین تصویر از انواع کامپیوترهائی است که در ذهن هر شخص نقش پیدا می کند که به شرح چند نمونه از سخت افزار کامپیوتر می پردازیم
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 3
فرمت فایل doc
حجم فایل 263 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55
ریزپردازنده

فروشنده فایل

کد کاربری 2106
کاربر

ریزپردازنده

چکیده

امروزه کامپیوتر در موارد متعددی به خدمت گرفته می شود . برخی از تجهیزات موجود در منازل ، دارای نوعی خاصی از ریز پردازنده می باشند . حتی اتومبیل های جدید نیز دارای نوعی کامپیوتر خاص می باشند . کامپیوترهای شخصی ، اولین تصویر از انواع کامپیوترهائی است که در ذهن هر شخص نقش پیدا می کند. که به شرح چند نمونه از سخت افزار کامپیوتر می پردازیم.

1- حافظة RAM (Random Access Memory)

RAM نوعی حافظه است که کامپیوتر از آن برای ذخیره برنامه ها و داده ها هنگام پردازش استفاده می کند. اطلاعات اکثر انواع RAMها هنگام خاموش کردن کامپیوتر پاک می شود. در حال حاضر شرکت ها در تلاش هستند RAMهایی تولید کنند که با خاموش شدن کامپیوترهم، داده ها را در خود نگه دارند (با استفاده از نانوتیوب­های کربنی و اثر تونل های مغناطیسی).

امروزه بعضی از انواع RAMها قادرند اشتباهات تصادفی را تصحیح کنند. در سال های اخیر chipهایی ساخته شده است که تا GB10 حافظه دارند، همینطور chipهایی که اندازه آن ها در حدود 18/0 میکرون می باشد .

انواع RAM (نرخهای عملکرد با رنگ سبز نشان داده شده­اند):

  • SDRAM (Synchronous Dynamic RAM) ® 100 MHz
  • DDR SDRAM (Double-Data-Rate SDRAM)
  • DDR1 (or DDR) ® 100-200 MHz
  • DDR2 ® 200-400 MHz
  • DDR3 ® 400-800 MHz
  • RDRAM (Rambus Dynamic RAM) ® 300-800 MHz

2- Modem

3- دیسک سخت

4- Cpu

فصل اول : حافظه RAM

حافظهRAM (Random Access Memory) شناخته ترین نوع حافظه در دنیای کامپیوتر است . روش دستیابی به این نوع از حافظه ها تصادفی است . چون می توان به هر سلول حافظه مستقیما" دستیابی پیدا کرد . در مقابل حافظه های RAM ، حافظه هایSAM (Serial Access Memory) وجود دارند. حافظه های SAM اطلاعات را در مجموعه ای از سلول های حافظه ذخیره و صرفا" امکان دستیابی به آنها بصورت ترتیبی وجود خواهد داشت. ( نظیر نوار کاست ) در صورتیکه داده مورد نظر در محل جاری نباشد هر یک از سلول های حافظه به ترتیب بررسی شده تا داده مورد نظر پیدا گردد. حافظه های SAM در مواردیکه پردازش داده ها الزاما" بصورت ترتیبی خواهد بود مفید می باشند ( نظیر حافظه موجود بر روی کارت های گرافیک ). داده های ذخیره شده در حافظه RAM با هر اولویت دلخواه قابل دستیابی خواهند بود.

مبانی حافظه های RAM

حافظه RAM ، یک تراشه مدار مجتمع (IC) بوده که از میلیون ها ترانزیستور و خازن تشکیل شده است .در اغلب حافظه ها با استفاده و بکارگیری یک خازن و یک ترانزیستور می توان یک سلول را ایجاد کرد. سلول فوق قادر به نگهداری یک بیت داده خواهد بود. خازن اطلاعات مربوط به بیت را که یک و یا صفر است ، در خود نگهداری خواهد کرد.عملکرد ترانزیستور مشابه یک سوییچ بوده که امکان کنترل مدارات موجود بر روی تراشه حافظه را بمنظور خواندن مقدار ذخیره شده در خازن و یا تغییر وضعیت مربوط به آن ، فراهم می نماید.خازن مشابه یک ظرف ( سطل) بوده که قادر به نگهداری الکترون ها است . بمنظور ذخیره سازی مقدار" یک" در حافظه، ظرف فوق می بایست از الکترونها پر گردد. برای ذخیره سازی مقدار صفر، می بایست ظرف فوق خالی گردد.مسئله مهم در رابطه با خازن، نشت اطلاعات است ( وجود سوراخ در ظرف ) بدین ترتیب پس از گذشت چندین میلی ثانیه یک ظرف مملو از الکترون تخلیه می گردد. بنابراین بمنظور اینکه حافظه بصورت پویا اطلاعات خود را نگهداری نماید ، می بایست پردازنده و یا " کنترل کننده حافظه " قبل از تخلیه شدن خازن، مکلف به شارژ مجدد آن بمنظور نگهداری مقدار "یک" باشند.بدین منظور کنترل کننده حافظه اطلاعات حافظه را خوانده و مجددا" اطلاعات را بازنویسی می نماید.عملیات فوق (Refresh)، هزاران مرتبه در یک ثانیه تکرار خواهد شد.علت نامگذاری DRAM بدین دلیل است که این نوع حافظه ها مجبور به بازخوانی اطلاعات بصورت پویا خواهند بود. فرآیند تکراری " بازخوانی / بازنویسی اطلاعات" در این نوع حافظه ها باعث می شود که زمان تلف و سرعت حافظه کند گردد.

سلول های حافظه بر روی یک تراشه سیلیکون و بصورت آرائه ای مشتمل از ستون ها ( خطوط بیت ) و سطرها ( خطوط کلمات) تشکیل می گردند. نقطه تلاقی یک سطر و ستون بیانگر آدرس سلول حافظه است .

حافظه های DRAM با ارسال یک شارژ به ستون مورد نظر باعث فعال شدن ترانزیستور در هر بیت ستون، خواهند شد.در زمان نوشتن خطوط سطر شامل وضعیتی خواهند شد که خازن می بایست به آن وضغیت تبدیل گردد. در زمان خواندن Sense-amplifier ، سطح شارژ موجود در خازن را اندازه گیری می نماید. در صورتیکه سطح فوق بیش از پنجاه درصد باشد مقدار "یک" خوانده شده و در غیراینصورت مقدار "صفر" خوانده خواهد شد. مدت زمان انجام عملیات فوق بسیار کوتاه بوده و بر حسب نانوثانیه ( یک میلیاردم ثانیه ) اندازه گیری می گردد. تراشه حافظه ای که دارای سرعت 70 نانوثانیه است ، 70 نانو ثانیه طول خواهد کشید تا عملیات خواندن و بازنویسی هر سلول را انجام دهد.

سلول های حافظه در صورتیکه از روش هائی بمنظور اخذ اطلاعات موجود در سلول ها استفاده ننمایند، بتنهائی فاقد ارزش خواهند بود. بنابراین لازم است سلول های حافظه دارای یک زیرساخت کامل حمایتی از مدارات خاص دیگر باشند.مدارات فوق عملیات زیر را انجام خواهند داد :

-- مشخص نمودن هر سطر و ستون (انتخاب آدرس سطر و انتخاب آدرس ستون)

-- نگهداری وضعیت بازخوانی و باز نویسی داده ها ( شمارنده )

-- خواندن و برگرداندن سیگنال از یک سلول ( Sense amplifier)

-- اعلام خبر به یک سلول که می بایست شارژ گردد و یا ضرورتی به شارژ وجود ندارد ( Write enable)

سایر عملیات مربوط به "کنترل کننده حافظه" شامل مواردی نظیر : مشخص نمودن نوع سرعت ، میزان حافظه و بررسی خطاء است .

حافظه های SRAM دارای یک تکنولوژی کاملا" متفاوت می باشند. در این نوع از حافظه ها از فلیپ فلاپ برای ذخیره سازی هر بیت حافظه استفاده می گردد. یک فلیپ فلاپ برای یک سلول حافظه، از چهار تا شش ترانزیستور استفاده می کند . حافظه های SRAM نیازمند بازخوانی / بازنویسی اطلاعات نخواهند بود، بنابراین سرعت این نوع از حافظه ها بمراتب از حافظه های DRAM بیشتر است .با توجه به اینکه حافظه های SRAM از بخش های متعددی تشکیل می گردد، فضای استفاده شده آنها بر روی یک تراشه بمراتب بیشتر از یک سلول حافظه از نوع DRAM خواهد بود. در چنین مواردی میزان حافظه بر روی یک تراشه کاهش پیدا کرده و همین امر می تواند باعث افزایش قیمت این نوع از حافظه ها گردد. بنابراین حافظه های SRAM سریع و گران و حافظه های DRAM ارزان و کند می باشند . با توجه به موضوع فوق ، از حافظه های SRAM بمنظور افزایش سرعت پردازنده ( استفاده از (Cacheو از حافظه های DRAM برای فضای حافظه RAM در کامپیوتر استفاده می گردد.

ما ژول های حافظه

تراشه های حافظه در کامییوترهای شخصی در آغاز از یک پیکربندی مبتنی بر Pin با نام (DIP(Dual line Package استفاده می کردند. این پیکربندی مبتنی بر پین، می توانست لحیم کاری درون حفره هائی برروی برداصلی کامپیوتر و یا اتصال به یک سوکت بوده که خود به برد اصلی لحیم شده است .همزمان با افزایش حافظه ، تعداد تراشه های مورد نیاز، فضای زیادی از برد اصلی را اشغال می کردند.از روش فوق تا زمانیکه میزان حافظه حداکثر دو مگابایت بود ، استقاده می گردید.

راه حل مشکل فوق، استقرار تراشه های حافظه بهمراه تمام عناصر و اجزای حمایتی در یک برد مدار چاپی مجزا (Printed circut Board ) بود. برد فوق در ادامه با استفاده از یک نوع خاص از کانکنور ( بانک حافظه ) به برد اصلی متصل می گردید. این نوع تراشه ها اغلب از یک پیکربندیpin با نام( Small Outline J-lead ) soj استفاده می کردند . برخی از تولیدکنندگان دیگر که تعداد آنها اندک است از پیکربندی دیگری با نام (Thin Small Outline Package )tsop استفاده می نمایند. تفاوت اساسی بین این نوع پین های جدید و پیکربندی DIP اولیه در این است که تراشه های SOJ و TSOR بصورت surface-mounted در PCB هستند. به عبارت دیگر پین ها مستقیما" به سطح برد لحیم خواهند شد.( نه داخل حفره ها و یا سوکت )

تراشه ها ی حافظه از طریق کارت هائی که " ماژول " نامیده می شوند قابل دستیابی و استفاده می باشند.. شاید تاکنون با مشخصات یک سیستم که میزان حافظه خود را بصورت 32 * 8 , یا 16 * 4 اعلام می نماید ، برخورده کرده باشید.اعداد فوق تعداد تراشه ها ضربدر ظرفیت هر یک از تراشه ها را که بر حسب مگابیت اندازه گیری می گردند، نشان می دهد. بمنظور محاسبه ظرفیت ، می توان با تقسیم نمودن آن بر هشت میزان مگابایت را بر روی هر ماژول مشخص کرد.مثلا" یک ماژول 32 * 4 ، بدین معنی است که ماژول دارای چهار تراشه 32 مگابیتی است .با ضرب 4 در 32 عدد 128 ( مگابیت) بدست می آید . اگر عدد فوق را بر هشت تقسیم نمائیم به ظرفیت 16 مگابایت خواهیم رسید.

نوع برد و کانکتور استفاده شده در حافظه های RAM ، طی پنج سال اخیر تفاوت کرده است . نمونه های اولیه اغلب بصورت اختصاصی تولید می گردیدند . تولید کنندگان متفاوت کامپیوتر بردهای حافظه را بگونه ای طراحی می کردند که صرفا" امکان استفاده از آنان در سیستم های خاصی وجود داشت . در ادامه (SIMM (Single in-line memory مطرح گردید. این نوع از بردهای حافظه از 30 پین کانکتور استفاده کرده و طول آن حدود 3/5 اینچ و عرض آن یک اینچ بود ( یازده سانتیمتر در 2/5 سانتیمتر ) .در اغلب کامپیوترها می بایست بردهای SIMM بصورت زوج هائی که دارای ظرفیت و سرعت یکسان باشند، استفاده گردد. علت این است که پهنای گذرگاه داده بیشتر از یک SIMM است . مثلا" از دو SIMM هشت مگابایتی برای داشتن 16 مگابایت حافظه بر روی سیستم استفاده می گردد. هر SIMM قادر به ارسال هشت بیت داده در هر لحظه خواهد بود با توجه به این موضوع که گذرگاه داده شانزده بیتی است از نصف پهنای باند استفاده شده و این امر منطقی بنظر نمی آید.در ادامه بردهای SIMM بزرگتر شده و دارای ابعاد 25 / 4 * 1 شدند( 11 سانتیمتر در 2/5 سانتیمتر ) و از 72 پین برای افزایش پهنای باند و امکان افزایش حافظه تا میزان 256 مگابایت بدست آمد.

جهت دریافت فایل ریزپردازنده لطفا آن را خریداری نمایید

شبکه های نظیر به نظیر

استفاده از شبکه های کامپیوتری در چندین سال اخیر رشد فراوانی کرده وسازمانها وموسسات اقدام به برپایی شبکه نموده اند هر شبکه کامپیوتری باید با توجه به شرایط وسیاست های هر سازمان ، طراحی وپیاده سازی گردد در واقع شبکه های کامپیوتری زیر ساخت های لازم را برای به اشتراک گذاشتن منابع در سازمان فراهم می آورند؛در صورتیکه این زیر ساختها به درستی طراحی نشوند،
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 477 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 127
شبکه های نظیر به نظیر

فروشنده فایل

کد کاربری 2106
کاربر

شبکه های نظیر به نظیر

چکیده

استفاده از شبکه های کامپیوتری در چندین سال اخیر رشد فراوانی کرده وسازمانها وموسسات اقدام به برپایی شبکه نموده اند . هر شبکه کامپیوتری باید با توجه به شرایط وسیاست های هر سازمان ، طراحی وپیاده سازی گردد. در واقع شبکه های کامپیوتری زیر ساخت های لازم را برای به اشتراک گذاشتن منابع در سازمان فراهم می آورند؛در صورتیکه این زیر ساختها به درستی طراحی نشوند، در زمان استفاده از شبکه مشکلات متفاوتی پیش آمده و باید هزینه های زیادی به منظور نگهداری شبکه وتطبیق آن با خواسته های مورد نظر صرف شود.

در زمان طراحی یک شبکه سوالات متعددی مطرح می شود:

-برای طراحی یک شبکه باید از کجا شروع کرد؟

-چه پارامترهایی را باید در نظر گرفت ؟

-هدف از برپاسازی شبکه چیست ؟

- انتظار کاربران از شبکه چیست ؟

- آیا شبکه موجود ارتقاء می باید ویا یک شبکه از ابتدا طراحی می شود؟

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده

مقدمه.......................................................................................................................... 1

فصل اول: شبکه کامپیوتری چیست؟

1-1- شبکه کامپیوتری چیست ؟................................................................................ 3

2-1- مدل های شبکه[2] ........................................................................................... 5

3-1- اجزا ءشبکه ..................................................................................................... 7

4-1- انواع شبکه از لحاظ جغرافیایی........................................................................ 8

5-1- ریخت شناسی شبکه " Net work Topology" ]10[ ................................. 9

6-1- پروتکل های شبکه .......................................................................................... 14

7-1- مدل Open System Interconnection OSI"[20]..................................... 16

8-1- ابزارهای اتصال دهنده : " Connectivity Devices" ................................. 19

فصل دوم : مفاهیم مربوط به ارسال سیگنال و پهنای باند

1-2- مفاهیم مربوط به ارسال سیگنال و پهنای باند................................................. 25

2-2- کابل شبکه........................................................................................................ 26

3-2- کارت شبکه (Network Interface Adapter).............................................. 33

4-2- عملکردهای اساسی کارت شبکه...................................................................... 34

5-2- نصب کارت شبکه............................................................................................ 35

6-2- تنظیمات مربوط به ویندوز برای ایجاد شبکه[49]............................................ 38

7-2- شبکه های بی سیم WirelessNetworking.................................................. 40

8-2- پارامترهای مؤثر در انتخاب و پیاده‌سازی یک سیستم WLAN.................... 46

فصل سوم : آشنائی با کارت شبکه

1-3- کارت شبکه...................................................................................................... 51

2-3- وظایف کارت شبکه ......................................................................................... 51

3-3- نصب کارت شبکه ........................................................................................... 54

فصل چهارم : مراحل نصب ویندوز 2003

1-4- نصب ویندوز 2003......................................................................................... 57

فصل پنجم : مبانی امنیت اطلاعات

1-5- مبانی امنیت اطلاعات ...................................................................................... 67

2-5- اهمیت امنیت اطلاعات و ایمن سازی کامپیوترها ............................................ 68

3-5- داده ها و اطلاعات حساس در معرض تهدید ................................................. 68

4-5- ویروس ها ...................................................................................................... 69

5-5- برنامه های اسب تروا ( دشمنانی در لباس دوست ) ...................................... 69

6-5- ره گیری داده ( استراق سمع ) ...................................................................... 71

7-5- کلاهبرداری ( ابتدا جلب اعتماد و سپس تهاجم )............................................ 71

8-5- نرم افزارهای آنتی ویروس ............................................................................ 72

9-5- فایروال ها ....................................................................................................... 74

10-5- رمزنگاری ..................................................................................................... 74

فصل ششم : مراحل اولیه ایجاد امنیت در شبکه

1-6- مراحل اولیه ایجاد امنیت در شبکه.................................................................. 79

2-6- شناخت شبکه موجود ...................................................................................... 81

3-6- ایجاد محدودیت در برخی از ضمائم پست الکترونیکی .................................. 83

4-6- پایبندی به مفهوم کمترین امتیاز ................................................................... 84

5-6- پروتکل SNMP)Simple Network Management Protocol) .............. 85

6-6- تست امنیت شبکه ............................................................................................ 86

نتیجه گیری ............................................................................................................... 87

منابع و ماخذ ............................................................................................................. 88

فهرست اشکال

عنوان صفحه

شکل 1-1. شبکه نظیر به نظیر................................................................................. 6

شکل 2-1. سرویس دهنده / سرویس گیرنده......................................................... 7

شکل 3-1. توپولوژی ستاره ای............................................................................. 10

شکل 4-1. توپولوژی حلقوی................................................................................... 11

شکل 5-1. توپولوژی اتوبوسی............................................................................... 12

شکل 6-1. توپولوژی توری..................................................................................... 13

شکل 7-1. توپولوژی درختی................................................................................... 13

شکل 8-1. لایه کاربرد............................................................................................... 18

شکل 9-1. ابزارهای اتصال دهنده........................................................................... 19

شکل 10-1. هاب........................................................................................................ 20

شکل 11-1. شبکه ترکیبی ........................................................................................ 21

شکل 12-1. سوئیچ ها.............................................................................................. 23

شکل 1-2. ارسال سیگنال و پهنای باند................................................................... 25

شکل 2-2. کابل شبکه................................................................................................ 27

شکل 3-2. کابل Coaxial......................................................................................... 27

شکل 4-2. BNC connector................................................................................. 28

شکل 5-2. Thin net................................................................................................ 29

شکل 6-2. connector RJ45................................................................................. 30

شکل 7-2. کابل CAT3‌............................................................................................ 31

شکل 8-2. فیبر نوری ............................................................................................... 31

شکل 9-2. شبکه های بی سیم WirelessNetworking........................................ 41

شکل 10-2. شبکهWLANبا یکAP((AccessPoint............................................. 43

شکل 1-3. کارت شبکه ............................................................................................. 51

شکل 2-3. مادربرد.................................................................................................... 53

شکل 1-4. Recovery Console............................................................................. 57

شکل 2-4. پنجره Partitions.................................................................................. 58

شکل 3-4. Regional and Language Options............................................... 59

شکل 4-4. انتخاب مجوز .......................................................................................... 60

شکل 5-4. انتخاب پسورد ........................................................................................ 61

شکل 6-4. پنجره ضوابط و معیارهای گزینش....................................................... 62

شکل 7-4. Date and Time Settings.................................................................. 62

شکل 8-4. پنجره تنظیمات شبکه ............................................................................ 63

شکل 9-4. Domain Controller & Workgroup .......................................... 64

شکل 10-4. Welcoming screen........................................................................... 65

مقدمه

انتخاب یک روش p2p معمولا به دلیل یک یا چند مورد از اهداف زیر صورت می گیرد:

تقسیم و کاهش هزینه: راه اندازی یک سیستم متمرکز که بتواند از سرویس گیرنده های زیادی پشتیبانی کند، هزینه زیادی را به سرور تحمیل خواهد کرد. معماری p2p می تواند کمک کند تا این هزیته بین تمام peer ها تقسیم شود. به عنوان مثال در سیستم اشتراک فایل، فضای مورد نیاز توسط تمام peer ها تامین خواهد شد.

- افزایش مقیاس پذیری و قابلیت اعتماد: بدلیل عدم وجود یک منبع قدرتمند مرکزی، بهبود مقیاس پذیری و قابلیت اعتماد سیستم یکی از اهداف مهم به شمار می آید و بنابراین باعث نوآوریهای الگوریتمی در این زمینه می شود.

- افزایش خودمختاری: در بسیاری از موارد کاربران یک شبکه توزیع شده مایل نیستند که متکی به یک سرور متمرکز باشند، چون متکی بودن به یک سرور متمرکز باعث محدود شدن آنها می شود. مثلا در مورد کاربرد اشتراک فایل، کاربران می توانند بطور مستقل فایلهای یکدیگر را دریافت کنند بدون آنکه متکی به یک سرور متمرکز باشند که ممکن است مجوز دریافت فایل را به آنها ندهد.

- گمنامی : این واژه وابسته به همان خودمختاری می شود. کاربران ممکن است مایل نباشند که هیچ کاربر دیگری یا سروری اطلاعاتی در مورد سیستم آنها داشته باشد. با استفاده یک سرور مرکزی، نمی توان از گمنامی مطمئن بود، چون حداقل سرور باید بگونه بتواند سرویس گیرنده را شناسایی کند مثلا با استفاده از آدرس اینترنتی آن. با استفاده از معماری p2p چون پردازش ها به صورت محلی انجام می شود، کاربران می توانند از دادن اطلاعاتی در مورد خودشان به دیگران اجتناب کنند.

- پویایی : فرض اولیه سیستم های p2p این است که در یک محیط کاملا پویا قرار داریم. منابع و نودهای محاسباتی می توانند آزادانه به سیستم وارد و از آن خارج شوند.

جهت دریافت فایل شبکه های نظیر به نظیر لطفا آن را خریداری نمایید


کامپیوتر(سخت افزار)

گر چه کامپیوترها تنها چند دهه ای است که با ما همراهند، با این حال تأثیر عمیق آنها بر زندگی ما با تأثیر تلفن ، اتومبیل و تلویزیون رقابت می کند همگی ما حضور آنها را احساس می کنیم، چه برنامه نویسان کامپیوتر و چه دریافت کنندگان صورت حساب های ماهیانه که توسط سیستم های کامپیوتری بزرگ چاپ شده و توسط پست تحویل داده می شود تصور ما از کامپیوتر معمولا داده پ
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 122 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 76
کامپیوتر(سخت افزار)

فروشنده فایل

کد کاربری 2106
کاربر

کامپیوتر(سخت افزار)

-1- مقدمه

گر چه کامپیوترها تنها چند دهه ای است که با ما همراهند، با این حال تأثیر عمیق آنها بر زندگی ما با تأثیر تلفن ، اتومبیل و تلویزیون رقابت می کند. همگی ما حضور آنها را احساس می کنیم، چه برنامه نویسان کامپیوتر و چه دریافت کنندگان صورت حساب های ماهیانه که توسط سیستم های کامپیوتری بزرگ چاپ شده و توسط پست تحویل داده می شود. تصور ما از کامپیوتر معمولا داده پردازی است که محاسبات عددی را بطور خستگی ناپذیری انجام می دهد.

ما با انواع گوناگونی از کامپیوترها برخورد می کنیم که وظایفشان را زیرکانه و بطرزی آرام، کارا و حتی فروتنانه انجام می دهند و حتی حضور آنها اغلب احساس نمی شود. ما کامپیوترها را به عنوان جزء مرکزی بسیاری از فرآورده های صنعتی و مصرفی از جمله،‌در سوپرمارکت ها داخل صندوق های پول و ترازوها؛ در خانه، در اجاق ها، ماشین های لباسشویی، ساعت های دارای سیستم خبردهنده و ترموستات ها؛ در وسایل سرگرمی همچون اسباب بازی ها، VCR ها، تجهیزات استریو و وسایل صوتی؛ در محل کار در ماشین های تایپ و فتوکپی؛ و در تجهیزات صنعتی مثل مته های فشاری و دستگاههای حروفچینی نوری می یابیم. در این مجموعه ها کامپیوترها وظیفه «کنترل» را در ارتباط با “دنیای واقعی” ، برای روشن و خاموش کردن وسایل و نظارت بر وضعیت آنها انجام می هند. میکروکنترلرها (برخلاف میکروکامپیوترها و ریزپردازنده ها ) اغلب در چنین کاربردهایی یافت می شوند.

با وجود این که بیش از بیست سال از تولد ریزپردازنده نمی گذرد، تصور وسایل الکترونیکی و اسباب بازیهای امروزی بدون آن کار مشکلی است. در 1971 شرکت اینتل 8080 را به عنوان اولین ریزپردازنده موفق عرضه کرد. مدت کوتاهی پس از آن، موتورولا، RCA و سپس MOS Technology و zilog انواع مشابهی را به ترتیب به نامهای 6800 ، 1801 ، 6502 و Z80 عرضه کردند. گر چه این مدارهای مجتمع IC) ها ) به خودی خود فایده چندانی نداشتند اما به عنوان بخشی از یک کامپیوتر تک بورد[1] (SBC) ، به جزء مرکزی فرآورده های مفیدی برای آموزش طراحی با ریزپردازنده ها تبدیل شدند.

از این SBC ها که بسرعت به آزمایشگاههای طراحی در کالج ها،‌دانشگاهها و شرکت های الکترونیک راه پیدا کردند می توان برای نمونه از D2 موتورولا، KIM-1 ساخت MOS Technology و SDK-85 متعلق به شرکت اینتل نام برد.

میکروکنترلر قطعه ای شبیه به ریزپردازنده است. در 1976 اینتل 8748 را به عنوان اولین قطعه خانواده میکروکنترلرهای MCS-48TM معرفی کرد. 8748 با 17000 ترانزیستور در یک مدار مجتمع ،‌شامل یک CPU ،‌1 کیلوبایت EPROM ، 27 پایه I/O و یک تایمر 8 بیتی بود. این IC و دیگر اعضای MCS-48TM که پس از آن آمدند، خیلی زود به یک استاندارد صنعتی در کاربردهای کنترل گرا تبدیل شدند. جایگزین کردن اجزاء الکترومکانیکی در فرآورده هایی مثل ماشین های لباسشویی و چراغ های راهنمایی از ابتدای کار، یک کاربرد مورد توجه برای این میکروکنترلرها بودند و همین طور باقی ماندند. دیگر فرآورده هایی که در آنها می توان میکروکنترلر را یافت عبارتند از اتومبیل ها،‌تجهیزات صنعتی، وسایل سرگرمی و ابزارهای جانبی کامپیوتر(افرادی که یک IBM PC دارند کافی است به داخل صفحه کلید نگاه کنند تا مثالی از یک میکروکنترلر را در یک طراحی با کمترین اجزاء ممکن ببینند).

توان، ابعاد و پیچیدگی میکروکنترلرها با اعلام ساخت 8051 ، یعنی اولین عضو خانوادة‌میکروکنترلرهای MCS-51TM در 1980 توسط اینتل پیشرفت چشمگیری کرد. در مقایسه با 8048 این قطعه شامل بیش از 60000 ترانزیستور ، K4 بایت ROM، 128 بایت RAM ،‌32 خط I/O ، یک درگاه سریال و دو تایمر 16 بیتی است. که از لحاظ مدارات داخلی برای یک IC بسیار قابل ملاحظه است، امروزه انواع گوناگونی از این IC وجوددارند که به صورت مجازی این مشخصات را دوبرابر کرده اند. شرکت زیمنس که دومین تولید کنندة‌قطعات MCS-51TM است SAB80515 را به عنوان یک 8051 توسعه یافته در یک بستة 68 پایه با شش درگاه I/O 8 بیتی، 13 منبع وقفه، و یک مبدل آنالوگ به دیجیتال با 8 کانال ورودی عرضه کرده است. خانواده 8051 به عنوان یکی از جامعترین و قدرتمندترین میکروکنترلرهای 8 بیتی شناخته شده و جایگاهش را به عنوان یک میکروکنترلر مهم برای سالهای آینده یافته است.

این کتاب درباره خانواده میکروکنترلرهای MCS-51TM نوشته شده است فصل های بعدی معماری سخت افزار و نرم افزار خانواده MCS-51TM را معرفی می کنند و از طریق مثالهای طراحی متعدد نشان می دهند که چگونه اعضای این خانواده می توانند در طراحی های الکترونیکی با کمترین اجزاء اضافی ممکن شرکت داشته باشند.

در بخش های بعدی از طریق یک آشنایی مختصر با معماری کامپیوتر، یک واژگان کاری از اختصارات و کلمات فنی که در این زمینه متداولند (و اغلب با هم اشتباه می شوند) را ایجاد خواهیم کرد. از آنجا که بسیاری اصطلاحات در نتیجة تعصب شرکت های بزرگ و سلیقه مؤلفان مختلف دچار ابهام شده اند،‌روش کار ما در این زمینه بیشتر عملی خواهد بود تا آکادمیک.


جهت دریافت فایل کامپیوتر(سخت افزار) لطفا آن را خریداری نمایید


Next Generation Network (شبکه نسل آینده)

در این پروژه از زوایای بسیار متفاوت، هوش شبکه را در نظر گرفته ایم ما پروتکل ها، روشها و ابزار خدمات رسانی در شبکه های telephony (تلفنی)، mobile (شبکه متحرک) و اینترنت را بررسی کرده ایم بعضی از استانداردها مناسب هستند و سایر استانداردها پیشنهادهای صنعتی جدید هستند
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 3
فرمت فایل doc
حجم فایل 1666 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 218
Next Generation Network (شبکه نسل آینده)

فروشنده فایل

کد کاربری 2106
کاربر

Next Generation Network (شبکه نسل آینده)

در این پروژه از زوایای بسیار متفاوت، هوش شبکه را در نظر گرفته ایم. ما پروتکل ها، روشها و ابزار خدمات رسانی در شبکه های telephony (تلفنی)، mobile (شبکه متحرک) و اینترنت را بررسی کرده ایم. بعضی از استانداردها مناسب هستند و سایر استانداردها پیشنهادهای صنعتی جدید هستند.

به طور کلی موضوع اصلی که در این پروژه دنبال می شود تقارب یا اصطلاحاً همگرایی سرویسهای Voice (صدا) و Data (دیتا) به سمت یک دنیای جدید از درخواستهای پیشرفته که یک راهی برای ارتباط برقرار کردن بین افراد به وجود می آورند، می باشد. در واقع نیاز به یکی کردن حالت انتقال مداری و انتقال بسته ای (Packet) به یک شبکه باند پهن جهانی بود که اتحادیه مخابرات بین المللی را برای ایجاد شبکه های Next Generation تحریک کرد.

چند دهه پیش واژه ارتباط از راه دور (مخابرات) مترادف واژه telephony شد. شبکه تلفنی هنوز هم یک زیربنای ارتباطی بسیار مهمی را نشان می دهد. اما این شبکه به یک منبع خدمات دارای ارزش اضافی تبدیل شده است. شبکه mobile , telephony و اینترنت حال وسایل ارتباطی مناسبی در بسیاری از خانواده ها هستند.

امروزه، شبکه های telephony، اینترنت و شبکه های سلولی mobile مراحل مختلفی را می گذرانند. همانطوری که در اینجا بحث کردیم هر یک از این شبکه ها دارای پروتکل ها و خدمات مخصوص به خود هستند. هر یک از آنها به جواز مخصوص خود نیاز دارند و اغلب توسط اپراتورهای رقیب و متفاوتی کنترل می شوند.

البته ارتباطی بین شبکه های اینترنت، ثابت و mobile (متحرک) وجود دارد. امکان انجام مکالمه تلفنی از شبکه ثابت تا شبکه متحرک، جستجوی صفحات وب از طریق پایانه متحرک یا connect شدن به اینترنت از طریق تلفن وجود دارد.

هنوز، اتصال داخلی میان شبکه های mobile، telephony و اینترنت بر مبنای نقطه به نقطه است. شما برای connect شدن به اینترنت از طریق تلفن نیاز دارید از میان یک مرکز سوئیچ ارتباطی عبور کنید (GMSC). شما برای جستجوی صفحات وب از طریق یک پایانه متحرک نیاز دارید از مودم (اگر شبکه GSM است) یا از یک gateway router (مسیریاب گذرگاه) (اگر شبکه GPRS است) استفاده کنید.

جهت دریافت فایل Next Generation Network (شبکه نسل آینده) لطفا آن را خریداری نمایید


سیستم های کامپیوتری مدیریت پل

پیش زمینه آژانس شاهراه “hihung Agency” مسئولیت اداره شبکه راههای اصلی انگلستان را به عهده دارد این امر به معنای نگاه داری و بهبود بخشیدن به شبکه موجود است که پل ها بخش مهمی از آن را تشکیل می دهند پل ها نه فقط به دلیل وجود کاربردی خود بلکه به دلیل منابع اساسی مورد نیاز برای نگاهداری آنها اهمیت دارند از سال 1988، سرمایه صرف شده برای برنامه نگهدار
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 3
فرمت فایل doc
حجم فایل 7087 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 405
سیستم های کامپیوتری مدیریت پل

فروشنده فایل

کد کاربری 2106
کاربر

سیستم های کامپیوتری مدیریت پل

بخش اول: طرح کلی

مقدمه

جی ای کرمن، مهندس اصلی (عالی رتبه) شاهراه، آژانس شاهراه ها

پیش زمینه آژانس شاهراه “hihung Agency” مسئولیت اداره شبکه راههای اصلی انگلستان را به عهده دارد. این امر به معنای نگاه داری و بهبود بخشیدن به شبکه موجود است که پل ها بخش مهمی از آن را تشکیل می دهند. پل ها نه فقط به دلیل وجود کاربردی خود بلکه به دلیل منابع اساسی مورد نیاز برای نگاهداری آنها اهمیت دارند.

از سال 1988، سرمایه صرف شده برای برنامه نگهداری پل های راه های اصلی کشور حتی به مرز 1000 میلیون پوند هم رسیده است. بخش اعظم هزینه به نیاز مبنی بر نگهداری پل ها در حد استاندارد و به خصوص در مورد وسائط نقلیه سنگین اروپایی بین المللی مربوط است. هدف اصلی، حصول اطمینان از این امر است که از اول ژانویه 1999 تمام سازه هایی که راه های اصلی بر آنها سوارند می توانند به طور ایمن توسط کامیون ها مورد استفاده قرار گیرند.

در سال های اخیر، پل های راه های اصلی برای هیئت مدیره این آژانس از جایگاه خاصی برخوردار بوده اند، زیرا ناسیونال آدیت آفیس «دفتر اصلی ممیزی»، کمیته حسابهای مردمی پارلمان و کمیته حمل و نقل یکی پس از دیگری در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. این امر سبب شده است آژانس بیش از حد معمول به سازه ها توجه کند.

واضح است که برنامه 15 سالة احیاء (بازسازی) پل های جاده‌ای نشانگر یک تلاش اساسی از سوی آژانس است که با هدف بهبود بخشیدن به پل‌ها می‌باشد به گونه‌ای که این پل ها تحت شرایط ترافیکی سنگین امروزه بتوانند عملکرد صحیحی داشته باشند. مقامات محلی و سایر صاحبان پل نیز در مورد پل های خود دست به اقدامات مشابهی زده اند.

این اقدامات بسیار آموزنده بوده اند. یک پیام واضح حاصل از این اقدامات نیاز مبرم به یک سیستم جامع برای مدیریت پل هاست. بسیاری از پل ها بدون هیچ اشکالی در ارزیابی ها رد می شوند پس دانستن این که آیا لازم است کاری برای اطمینان یافتن از ایمنی عمومی انجام شود یا فقط مسائل مربوط به هزینه کل عمر پل ضروری هستند، مهم است. این همان جایی است که داوری واضح مهندسی مورد نیاز است.

فواید حاصل از صرف هرگونه پول برای فعالیت های مدیریتی چندان روشن نیست. فوائد هر نوع اقدام اصلاحی یا پیشگیری کننده بسیار پیچیده است. اگر به طور آشکار خطر تخریب یا افتادن پل وجود داشته باشد، انجام بعضی اقدامات ضروری است، اما اگر اقدامات مربوط به کاهش دادن هزینه های آینده باشند، سود آنها فقط در درازمدت معلوم می شود.

«های ویز ایجنسی» (Highwaysw Agency) شروع به بازنگری در پایگاه اطلاعاتی قدیمی کرده است و اقدامات جدیدی را آغاز نموده است. این کارها از طریق چندین پروژه با شرکت متخصصان داخلی و خارجی صورت می گیرند. تیم ها در حال بررسی اصول اساسی فرآیندهای مدیریت پل صفی هستند. هدف آنها رسیدن به نظام قانونمندی است که جواب سؤالات آنها را بدهد.

اقدامات آژانس نه تنها بر فعالیت های نمایندگان و پیمانکاران نگهداری خود آن، بلکه روی سایر مقامات مسؤول پل ها در انگلستان و جاهای دیگر که بخواهند از این روش‌ها استفاده کنند، ‌تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، باید بر این نکته تأکید کرد که هرگونه نتیجه گیری در بارة این موضوعات باید بر اساس موافقت و هماهنگی عده زیادی انجام شود. امید است این کتاب نقش مؤثری در بحث در باره این موضوعات مهم داشته باشد.

مسائل جهانی (مربوط به کل دنیا)

مؤلف این اثر، به عنوان عضوی از «کیمته اجرائی انجمن راه های جهان» (PIARC) (Executive Committee of the World Road Association)،‌کاملاً آگاه است که نگهداری پل ها در حال حاضر موضوعی بسیار مهم برای بسیاری از کشورهای دنیاست. در دهه های اخیر، رشد تقاضا برای حمل و نقل جاده ای به گسترش سریع شبکه راه ها، تقریباً در تمام کشورها انجامیده است. در طول مدت زمانی نسبتاً کوتاه، تعداد زیادی پل احداث شده است. بسیاری از این سازه ها د ر طول مدت چند سال پس از ساخت، دچار مشکلات و نقص های فراوانی شده اند. در بسیاری کشورها، از دهه 60 به بعد، نیاز به نگهداری پل ها تا حد غیرقابل کنترلی افزایش یافته است.

هنگامی که مقامات مسؤول آگاه شدند، نقص های بسیاری در این سازه ها کشف شده بودند. در شبکه راه های انگلستان، در طی برنامة احیاء و بازسازی فعلی، معلوم شد که 20 درصد سازه ها زیر حد استاندارد قرار دارند. چنین انتظار می رود که %30 از پل های موجود در ایالات متحده آمریکا نیز دارای نقص باشند. سال گذشته لوری هانیز (Lowrie Haynes)، مدیر اجرای آژانس، و نویسنده این اثر نشان دادند که سازه های بالا رفته «بزرگراه هان شین» در نزدیکی اساکا در ژاپن فقط سی سال پس از ساخت در حال تخریب گسترده هستند. این شرایط نشانگر مسائل اقتصادی و لجستیکی برای مقامات مربوطه هستند.

ولی باید راه حل هایی یافت. ما باید دست به دست هم دهیم و قابلیت و توانایی فنی لازم برای حل این مشکلات را، چه مشکلات معمولی منتهی به خرابی پل باشند، چه مسائل جدید تأثیرگذار روی بتن مثل واکنش آلکالی – سیلیکا یا تامازیت (Thaumasite)، به دست آوریم. این حرفه باید روش ها و مواد ابداعی جدید مثل استفاده از پلاستیک های تقویت شده فیبری (رشته ای)، و سایر فن آوری ها را بررسی کند. «های ویز ایجنسی» به شدت ابداع و نوآری در هر بعد از فعالیت ها را تشویق می نماید. این آژانس سالانه چیزی حدود 5 میلیون پوند برای R&D در حوزه سازه ها هزینه می کند.

اهداف

با این وجود، در دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم، فقط در پی راه حل های مهندسی بودن، کافی نیست: (صرفاً جستجوی راه حل های مهندسی کافی نیست) جامعه انتظار دارد ما به عنوان مهندسان و مدیران هر اقدامی که انجام می دهیم سایر مسائل را هم مد نظر قرار دهیم. اولین و مهمترین مسائل البته «ایمنی» است. سازه ها باید در یک وضعیت ایمن نگاه داشته شوند، و هرگاه خطر جدی وجود داشته باشد، باید بلافاصله اقدامات امنیتی صحیح صورت گیرند.

مسئله بعدی، نیازهای مشتری و دیدگاه کاربران است. مشتریان توقع دارند اختلال در ترافیک به حداقل میزان ممکن برسد تا آنجایی که به سازه ها مربوط است، این امر یک شمشیر دو لبه است – اگر مشکلی پیش آید، ترافیک مختل می‌شود و اگر تلاش کنید با انجام تعمیرات از بروز هرگونه خرابی و مشکل جلوگیری کنید، باعث اختلال می شود.

علت وجود راه ها، خدمات رسانی به کاربران است. پس باز نگاهداشتن راه ها برای استفاده کاربران یک هدف اولیه است. اقدامات نگهداری باید به گونه ای طراحی شوند که هر نوع اختلال در ترافیک حاصل از آن به حداقل برسد. بروز اختلال در جریان ترافیک نه تنها برای استفاده کنندگان از راه مشکل ایجاد می کند، بلکه در سرعت های پایین هم، آلودگی حاصل از بخارهای (گازهای) اگزوز به بدترین حالت خود می رسد. بنابراین، به حداقل رساندن آثار زیانبار روی محیط زیست هم از دیگر مسائلی است که باید هنگام طراحی فعالیت ها به آن توجه کنیم.

مردم و پرداخت کنندگان مالیات از ما توقع دارند هنگام صرف هرگونه هزینه از ارزش پول اطمینان حاصل کنیم. هنگام تعیین ارزش پول، باید فراتر از بازده (سود) فوری یا کوتاه مدت بنگریم. عملکرد سازه ها در تمام طول عمرشان با توجه هزینه های نگهداری آنها در آینده باید مد نظر قرار گیرند.

-بقا و دوام سازه ها را هم نباید فراموش کرد حجم زیاد اقدامات احیاء و مرمت در حال حاضر نشان می دهد که ما در گذشته چندان موفق نبوده ایم. ما باید سعی کنیم از پیش برای همه چیز برنامه ریزی کنیم و در مواقع مناسب را از نیازهای سرمایه گذاری ولجستیک در آینده آگاه سازیم. اقدامات پیشگیری کننده باید طوری طراحی شوند که مفید و مؤثر باشند و منابع کمیاب را به هدر ندهند. مواد و روش های پردوام تر نیز به این ترتیب مسئله مهمی هستند. در عین حال نباید نیاز به قابلیت سریع جایگزینی قطعات را نادیده بگیریم.

مهندسان و دیگران باید در تمام اقدامات و طرح های خود تمام این اهداف را مد نظر قرار دهند و نتایج حاصله باید نمایانگر یک توازن رضایتبخش میان آنها باشد.

چالش جدید

کاملاً قابل درک است که از لحاظ فنی، تعیین میزان برآورده شدن این اهداف هسته ای در هر اقدام مهندسی، کار دشواری است. دشواری این امر ناشی از آن است که برآوردهای درازمدت نه تنها چندان قابل اطمینان نیستند بلکه تحت تأثیر مسائل دیگری هم هستند مثل این که هزینه های صرف شده در حال حاضر را تا چه حد می توان با هزینه های ناشی از تأخیرهای ترافیکی در آینده مقایسه کرد.

با این وجود این مسئله چالشی است که مهندسی پل در حال حاضر با آن مواجه است مهندسان باید نه تنها از نتایج اقدامات خود در کوتاه مدت آگاه باشند بلکه باید تأثیر این فعالیت ها روی نسل های آینده را هم بدانند. آنها باید تا آنجا که ممکن است تمام گزینه های موجود و ریسک های مربوط به هر یک را بررسی کنند و بهترین اقدامات را پیشنهاد نمایند.

آینده

همکاری و شراکت، کلید داشتن آینده بهتر است. این آژانس در کنار ابداع و نوآوری به شرکت و همکاری هم پرداخته است تا از استفاده بهینه راه ها و پل های مهمی در آینده اطمینان حاصل کند.

در نتیجه پژوهش های در حال انجام در سراسر دنیا، امروزه امکان یافتن روش های عاقلانه تر برای درنظر گرفتن ریسک ها و گزینه ها در مهندسی پل وجود دارد. عامل و آینده انجام این کار، مسائلی است که مقامات مسؤول بزرگراه همه جا با آن روبه رو هستند. مهم ترین این مسائل چگونگی تقسیم سرمایة اندک موجود در میان این همه اقدامات واجب و ضروری است.

بسیار امیدوارکننده است که کار ارائه شده در این کتاب حاصل همکاری وسیع متخصصان بین المللی است. ما صادقانه امیدواریم که چنین همکاری های بین المللی و گسترش و تداوم یابد.

در آخر، باید گفت که پروژه های گنجانده شده در این کتاب صرفاً تمرین های دانشگاهی (آکادمیک) نیستند، بلکه روش ها و معیارهای تولید هستند که برای مهندسان بسیار مفید می باشند و بر استراتژی و اقتصاد مدیریت شبکه های راه ها تأثیر واقعی خواهند داشت. اقدامات جدید برای ارزیابی کل طول عمر در حال حاضر روی سازه ها در میدلند لینکر و قسمت های MCI در لندن – که دو نمونه از بزرگترین پروژه های نگهداری پل در شبکه راه های انگلستان هستند – در حال انجام هستند. چنین روش های کاربردی مبتکرانه ای باید تداوم یابند.


نگاهداری سازه های «های ویز ایجنسی»

دیوید بیکر، های ویز ایجنسی، انگلستان

مقدمه

«آژانس بزرگراه ها» در اول آوریل 1994 به عنوان «نماینده اجرایی وزارت (دپارتمان) حمل و نقل انگلستان» تاسیس شد. مسئولیت این آژانس ارائه یک شبکه راه ها و جاده های ایمن، موثر و قابل قبول برای محیط زیست در انگلستان است. «آژانس بزرگ راهها» قصد دارد با مدیریت و نگهداری مؤثر، از شبکه 9500 مایلی حاضر حداکثر استفاده را بکند. این شبکه شامل حدوداً 9500 پل و 5100 سازه دیگر از قبیل دیوارهای حائل، نهرهای سرپوشیده، علائم راهنمایی رانندگی است. 80 درصد از پل ها عمدتاً از بتن ساخته شده اند، 15 درصد سازه های فولادی هستند و 5 درصد طاق های سنگ کاری شده هستند. در این میان سازه های مختلفی از «لیبون بریج» (هفت پل) به وسعت 988 متر گرفته تا نهرهای سرپوشیده کوچک با وسعت کمتر از یک متر دیده می شود. بیشتر پل ها در سی سال اخیر ساخته شده اند ولی بعضی از آنها دارای قدمتی 100 ساله هستند.


برنامة احیا و بازسازی پل ها

در نوامبر 1987، دپارتمان حمل و نقل یک برنامه 15 ساله را برای احیاء پل های موجود در راه ها و جاده ها و سایر سازه ها آغاز نمود (برنامه پل ها). این برنامه در واکنش به رشد سریع حجم ترافیک، افزایش وزن مجاز وسائل نقلیه، مسائل مربوط به دوام پل های بتنی و سایر سازه ها که بر اثر پاشیدن نمک برای باز شدن یخ ها ایجاد شده بود، طراحی شد.

«آژانس بزرگ راهها» برنامه پل ها را به موازات برنامه های احداث و نگهداری راه ها و جاده ها اجرا کرده است. «نمایندگی های نگهداری»، که از شرکت های مهندسان مشاور و مقامات محلی تشکیل شده اند، برنامه پل ها را به نمایندگی از این آژانس به اجرا درمی آورند. اهداف اصلی آنها برای نگهداری راه ها و جاده ها به این ترتیب است:

خفظ سرمایه گذاری های انجام شده در گذشته در سیستم راه ها با صرف هزینه بهینة برای طول راه ها و ایجاد کمترین اختلال در جریان ترافیک: و حصول اطمینان از این امر که راه ها ایمن و قابل اعتماد هستند و کیفیت راندن در آنها حد استانداردی را برآورده می کند. (طرح تجاری های ویز ایجنسی،
96-1995)

به طور خاص هدف این آژانس در رابطه با نگهداری پل چنین است:

حفظ ثبات ساختاری و ایمنی از طریق نگهداری و در صورت لزوم ارتقاء و رساندن پل ها و سایر سازه ها به یک استاندارد قابل قبول با صرف کمترین هزینه در طول عمر سازه (89-1988)

«آژانس بزرگ راهها» استانداردها و کتابچه های راهنمایی را وضع و صادر می کند که تمام مهندسان موظفند در هنگام طراحی، مقاوم سازی، ارتقاء بخشیدن و نگهداری پل ها و سایر سازه ها از آن پیروی می کنند. این استانداردها موارد ضروری ذکر شده در برنامه پل ها را پوشش می دهند (دربر می گیرند) و آژانس بزرگ راهها برای تعریف ارزیابی ماهیت، کیفیت و کمیت کار انجام شده روی سازه ها از این استانداردها استفاده می کند. وقتی دانش و اطلاعات آژانس در باره رفتار پل ها و سازه ها افزایش می یابد، این استاندارد هم به روز می شوند. این آژانس هزینه یا برای انجام شدن بازرسی های دوره یا جهت حصول اطمینان از نگهداری پل ها طبق استانداردها و شناسایی اقدامات ضروری برای بهبود، پیشرفت و نگهداری سازه‌ها اختصاص داده است.

علاوه بر پل های آژانس بزرگراه ها، حدوداً 000/100 پل در شبکه راه ها محلی وجود دارد. اکثر این پل ها به مقامات محلی تعلق دارند اگرچه حدود 10 درصد از آنها استفاده می کنند و احساس می کنند برای رفع نیازهایشان کافی است. علی رغم استفاده گسترده از Pontis در ایالات متحده آمریکا، هنوز حوزه هایی وجود دارند که به کار و بهبودهای بیشتری نیاز دارند. این مسائل، موضوع طرح های پروژه های فعلی هستند.

توسعه و تحقیق استراتژیک

«اداره فدرال بزرگ راهها» در حال حاضر فعالیت پژوهشی خود را به سه حوزه وسیع تقسیم کرده است. اولی، مدیریت پل است یعنی بهبود بخشیدن به بازرسی ها، ارزیابی های غیرتخریبی و سیستم های مدیریت پل. دومی، مواد ساختمانی (مصالح) با کیفیت بالا هستند. در حال حاضر پژوهش‌هایی در باره فولاد با کیفیت بالا، بتن با کیفیت بالا، پولی مرهای فیبری و آلومینیوم در حال انجام است. سومین حوزه، که کاربردهای مهندسی نام دارد، دسته بندی فعالیت های پژوهشی است که در حوزه‌ای که قبلاً ذکر شد جای نمی گیرد. این فعالیت‌ها عبارتند از روش های و فن آوری‌ها بهبود یافته، طراحی، مسائل مربوط به زلزله، فرسایش، مسائل هیدرولیک و ژئوتکنولوژی.

هدف گروه اول فعالیت ها بهبود بخشیدن به وضعیت پل های کشور از طریق استفاده مؤثر از فن آوری جدید است. بعضی پروژه های خاص در دست اجرا عبارتند از:

-وارد کردن (لحاظ کردن) بازرسی سطح عناصر و ارزیابی وضعیت پل و فاکتور تحمل بار و مقاومت در کتابچه راهنمای AASHOT

-روش های پژوهش و ارزیابی برای استفاده از اطلاعات مربوط به بازرسی به عنوان پایه و اساس ارزیابی نیازهای ملی، ارزیابی عملکرد پل ها و روش های تخصیص بودجه

-فن آوری هایی برای ارزیابی کلی پل ها با پژوهش های سریع و بهینه

-فن آوری هایی برای ارزیابی و اکتشاف سریع ترک های ایجاد شده در پل

-روش های بهبود یافته از طریق پژوهش برای نمره دادن سریع و کمی به ظرفیت تحمل پل ها

-روش های بهبود یافته از طریق پژوهش برای ارزیابی فونداسیون های ناشناخته

-احداث و اداره یک مرکز برای به کار بردن فن آوری های غیرتخریبی در بزرگ راهها

-تعیین احتمال مطالعات شناسایی برای بازرسی بصری در پل های واقع در بزرگراه ها

-روش های جدید در سیستم های پشتیبان اتخاذ تصمیبم در مدیریت پل ها از جمله روش‌های بهینه سازی، طراحی پایگاه داده، مدل سازی دیتا و مدل های فضائی دیتا

-ایجاد روش های بهینه برای هزینة چرخه عمر

-برگزاری یک کنفرانس بین المللی در باره مدیریت پل

هدف اصلی در حوزه دوم پژوهش، ارتقاء بخشیدن و ایجاد مواد مستحکم تر و بادوام تر در ساخت و نوسازی پل هاست تا مدت خدمات رسانی پل ها (عمر مفید آنها) افزایش یابد. بعضی از پروژه های در دست اجرا یا آنهایی که در آینده راه اندازی می شوند عبارتند از:

-راه اندازی و ارائه کمک فنی در پروژه های تست و آزمایش مواد ساختمانی با کیفیت بالا در چندین ایالت

-به انجام رساندن مطالعات در مقیاس وسیع در باره ویژگی های استیل با کیفیت بالا

-به روز کردن و بهبود بخشیدن به ویژگی های مورد نیاز مواد ساختمانی

-ایجاد یک راهنمای طراحی و ورک شاپ (کارگاه) برای مواد ساخته شده از رشته های پلی مری (FRP)

-ایجاد یک پایگاه داده در باره پروژه های FRP از جمله ویژگیهای ماده

-ارائه مشاوره فنی در باره مواد ساختمانی مورد استفاده در پل ها

-هدف سومین حوزه (کاربردهای مهندسی) نوآوری در طراحی و ساخت پل و ایجاد صلاحیت فنی در حوزه های هسته ای فنی است. بعضی پروژه های مربوطه عبارتند از:

-ایجاد نرم افزار Virtis و Opis، با همکاری AASHTO، برای اندازه گیری تحمل بار پل ها و طراحی پل های جدید.

-برگزاری همایش بین المللی در باره زلزله

-انجام یک پروژه در مورد اقدامات لازم برای لاردبی

نتیجه گیری

«اداره فدرال بزرگ راهها» یک برنامه عملی مدیریت پل طراحی کرده است که هدف از آن اجرای یک برنامه چندین بیلیون دلاری به منظور حصول اطمینان از ایمنی پل ها و بهبود بخشیدن به شرایط و وضعیت چندین هزار پل موجود در بزرگ راههای آمریکاست. کلید انجام و موفقیت این برنامه شراکت و همکاری با «دپارتمان های ایالتی حمل و نقل» برای به کارگیری روش های ثابت و هماهنگ و در عین حال قابل انعطاف است. این روش ها طی بیش از 25 سال شکل گرفته اند و دائم تلاش هایی در جهت بهبود بخشیدن به آنها صورت می‌گیرد. روش های جدیدی برای مدیریت پل طراحی و اجراء شده اند، فلسفه های جدید جایگزین تفکر قدیمی شده اند، فن آوری های جدید توسعه یافته اند و هر روز در این زمینه شاهد نوآوری های جدیدی هستیم. به نظر می رسد تنها فاکتور ثابت موجود «تغییر» است. تجربه FHWA در زمینه مدیریت پل در سطح ملی در محیطی دائماً در حال تغییر (ص 23) نشان داده است که تغییر اغلب در جهت بهتر شدن وضعیت است، به خصوص اگر تمام عوامل دست اندرکار در جهت رسیدن به یک هدف مشترک کاملاً روشن و دقیق عمل کنند و در چارچوب شراکت و احترام متقابل فعالیت کنند.


The Scottish Office bridge management procedures

روش های «اسکاتیشن افیس» برای مدیریت پل

مقدمه

وجود یک سیستم با کیفیت و دارای مدیریت خوب برای ادارة پل ها نقش اساسی در رفاه و آسایش کشور اسکاتلند دارد. پل ها حلقه های اساسی زنجیر در این شبکه هستند و این دارایی های ارزشمند کشور باید با استفاده از اقدامات مناسب نگهداری و حمایت شوند تا مطمئن شویم در تمام طول عمر مفید خود، عملکرد رضایت بخشی دارند. «هیئت مدیره راه های ملی» (National Koade Ditrectorate) (NRD) مسؤولیت نگهداری از این شبکه و سازه های آن را به عهده دارد.

تا 20 سال قبل، نگهداری از پل ها نسبت به احداث پل از اهمیت بسیار کمتری برخوردار بود. این کار به شیوه ای تصادفی و بدون برنامه انجام می شد و آن هم فقط وقتی که یک اشکال جدی آشکار می شد. این اقدامات دیرهنگام که پس از وقوع اشکال رخ می داد، نشان داد که عملیات بهسازی اغلب گران تر از اقدامات به موقع تمام می شوند و در عین حال اگر اقدامات زودتر انجام می شدند، در روند ترافیک اختلال ایجاد نمی شد. با این وجود، اهمیت نگهداری در سال های اخیر، عمدتاً به دلیل نگرانی در باره دوام پل ها و تأثیر عبور وسائط نقلیه از روی آنها، آشکارتر شده است. این مسئله به خصوص هنگام عبور وسائط سنگین از روی پل هایی که طبق استاندارد های فنی ساخته نشده اند، اهمیت می یابد. در نتیجه، توجه بیشتری به طراحی روشی برای نگهداری از پل ها با تأکید بر نگهداری دائمی و جلوگیری کننده معطوف شده است.

نگهداری از پل عبارت است از بازرسی گاه به گاه، ارزیابی شرایط و وضعیت پل، بهسازی، شامل استحکام بخشیدن، نگهداری برنامه ریزی شده، تعمیر صدمات تصادفی و تعویض (جایگزین کردن) قطعات. عملیات نگهداری به صورت اقدامات برای طولانی تر کردن عمر مفید یک پل با حداقل هزینه و با کمترین دخالت در عملکرد اجرایی آن تعریف شده است.

اهداف اصلی استراتژی به کار رفته توسط «هیئت مدیره راه های ملی» برای نگهداری پل ها عبارتند از:

-حفظ استحکام مواد به کار رفته در سازه های پل و حصول اطمینان از ایمنی عموم مردم

-حداکثر استفاده از بودجه موجود با حصول اطمینان از ارزش پول (از بین رفتن ارزش پول)

-ایجاد حداقل اختلال ممکن در رفت و آمد استفاده کنندگان از پل

نگهداری پل فعالیتی است پیچیده و باید با برنامه ریزی صحیح و اولویت بندی در استفاده از بودجه، از منابع مالی و مدیریتی موجود به شکل بهینه بهره برداری کرد تا بتوان بدون اتلاف سرمایه به اهداف بازار رسید.

این موضوع سؤالات زیادی را در ذهن ایجاد می کند مثل این که: چه چیزهای باید تعمیر شود، بهترین زمان برای انجام اقدامات کدام است، چه مقدار بودجه در سال های آینده باید به این مسئله اختصاص داده شود؟ لازمه پرداختن به این موضوع درنظرگرفتن چندین فاکتور فنی، عملیاتی و اقتصادی مختلف است تا بتوان تصمیمات مناسبی اتخاذ کرد.

این مقاله روش ها و ابزارهایی را که در حال حاضر در اسکاتلند برای مدیریت سازه های بزرگراه ها به کار می رود، توضیح می دهد.

مدیریت سازه

مدیریت برنامه

«وزیر امور خارجه» اسکاتلند حدود 1860 پل را با وسعت بیش از 3 متر را که در شبکه راه های کشور واقع شده اند به عهده دارد. این پل ها عمدتاً از بتن ساخته شده اند، اگرچه 9 درصد از آنها از سنگ و آجر هستند. بیش از 70 درصد از این پل ها از 1960 به بعد احداث شده اند. به علاوه، حدود 370 سازه دیگر از قبیل دیوارهای نگاهدارنده (Retaining Walls)، نهرهای سرپوشیده و سازه های حامل علائم راهنمایی وجود دارند. بخش «امور پل ها»در «هیئت مدیره راه های ملی» مسؤولیت مدیریت کلی برنامه نگهداری سازه ها را به عهده دارد. ترتیبات جدیدی بر عقد قرارداد هم در آوریل سال 1996 برای مدیریت و نگهداری راه ها اتخاذ شد. این قراردادها خدمات و استانداردهای لازم برای عملیات اجرایی و مدیریتی را مشخص می کند.

شبکه راه های اسکاتلند بر اساس روش مدیریتی «هیئت مدیره» به 8 واحد تقسیم شده است. این واحدها از 3 «واحد اصلی» که به بزرگراه ها و راه های دوبانده بین شهری اختصاص دارند و 5 «واحد کلی» که به بزرگراه های یک بانده مربوط هستند، تشکیل شده اند. برای هر واحد، یک «سازمان مدیریتی» یعنی یک شرکت عامل، طبق یک قرارداد مشغول به کار می شود که وظیفه آن انجام عملیات بازرسی و نگهداری سازه های راه هاست.

«یک گروه ممیزی عملکرد» (بازرسی عملکرد) نیز تشکیل شده است تا اطمینان حاصل شود خدمات به شکل درستی ارائه می شوند و بهترین ارزش ممکن برای پول حفظ می شود.

علی رغم افزایش یافتن هزینه صرف شده برای نگهداری پل، تقاضا همیشه از عرضه بیشتر است. بنابراین، اختصاص منابع مالی موجود به یک شکل منطقی بسیار مهم است. در سالهای اخیر، روش های ذهنی کم کم کمرنگ شده اند و روش های سیستماتیک بر مبنای برقراری ارتباط میان اولویت ها و بودجه موجود ایجاد شده اند. در سال 1996 سیستمی برای سازه ها معرفی شد که بعداً به شرح آن خواهیم پرداخت.

«هیئت مدیره راه های ملی»، مثل سایر سازمان های نظارت بر راه ها در انگلستان، در سال 1988 یک برنامه اساسی برای احیاء پل ها را آغاز کرد تا پل های کشور را بر اساس استانداردهای فنی سنجیده و درصورت لزوم، در جاهای دارای نقص، عملیات بهسازی انجام دهد. بودجه سالانه اختصاص یافته برای بازرسی، نگهداری، ارزیابی، و نوسازی سازه های موجود در بزرگراه ها در اسکاتلند حدود 13 میلیون دلار است.

سیستم های کامپیوتری مدیریت پل

یک سیستم خوب مدیریت و نگهداری، به اطلاعات خوب در بارة شکل پل، مواد به کار رفته در آن، هزینه ها و اجرای عملیات نیاز دارد تا بتوان درست تصمیم گرفت. یک پایگاه داده کامپیوتری برای پل های موجود در بزرگراه توسط هیئت مدیره ساخته شده است تا اطلاعات و برنامه های موجود در بارة مدیریت سازه ها در آن ثبت شود. این پایگاه داده که TRBDB نامیده می شود، در حال حاضر این مدول ها را همراه با ورودی، جستجو تسهیلات گزارش ارائه می‌دهند.

-فهرست کامل تمام سازه ها

-برنامة دوره ای «بازرسی های اصلی»

-اطلاعات موجود در بارة برنامه های بازرسی سازه ها

-اولویت بندی عملیات نگهداری

-مخارج صرف شده و ثبت کارهای انجام شده

-حرکات غیرطبیعی (عادی) وسائط نقلیه

-وضعیت دیواره های پل ها

-تأیید فنی سازه ها

طراحی، توسعه، پشتیبانی و آموزش کاربران به گونه ای صورت گرفته است که از استفاده صحیح هیئت مدیره و سایر سازمان ها از سیستم اطمینان حاصل شود.

این سیستم پایه و اساس ارزیابی نحوه عملکرد سازه ها از جمله قسمت های فرعی مثل بست ها، لولاها، سیستم های ضد آب در تمام طول عمر آنها است. هر «سازمان مدیریتی» می تواند از طریق یک شبکه کامپیوتری متصل به کامپیوتر میزبان (Host Computer) در «دفتر مرکزی اسکاتلند» در ادینبرگ (Edinberg)، به TRBDB دسترسی پیدا کند.

اسناد دپارتمان

شرایط تعیین شده از سوی «هیئت مدیره» برای نگهداری و بازرسی پل ها در «کتابچه راهنمای طراحی راه ها و پل ها» و «کتابچه راهنمای اسناد قراردادها برای عملیات پل سازی» ذکر شده است. به علاوه یک «کتاب راهنما» برای افرادی که مسؤولیت نگهداری و بازرسی سازه ها را بر عهده دارند نیز به چاپ رسیده است که توضیح می دهد گزارش های «بازرسی های اصلی» (PI) (Principal Inspection) (ص 27) چگونه باید تهیه شوند تا بتوان از نتیجه آنها در تخصیص بودجه استفاده کرد.

روش های مدیریتی Management Procedurer

بازرسی

بازرسی های دوره ای بخش مهمی از فرآیند نگهداری پل هستند. این بازرسی ها علاوه بر تضمین سلامت عموم مردم، وضعیت فنی سازه ها را هم به ثبت می رسانند و نقائص را شناسایی می کند. شرایط کلی وضع شده از سوی «هیئت مدیره» برای بازرسی و ارائه گزارش در «استاندارد BD63» و «یادداشت راهنمای BA63» ذکر شده اند. چهار حوزه برای بازرسی وجود دارد. بازرسی سطحی (کنترل مختصر سطحی برای شناسایی نقائص آشکاری که ممکن است به حادثه یا هزینه های بالای نگهداری منجر شوند)؛ بازرسی کلی (که در فواصلی که بیشتر از 2 سال طول نمی کشد انجام می شود)؛ بازرسی اصلی (که فواصل کمتر از 6 سال انجام می شود) و بازرسی ویژه (در صورت لزوم).

شرایط ویژه برای گزارش بازرسی اصلی در «کتابچه راهنما: سازه های راه های کشور: بازرسی های ویژه برای شناخت اولویت ها» آمده است.

شناسایی سازه های اصلی دچار نقص باید بر اساس یک سیستم جامع موقعیت یابی صورت بگیرد. روش هایی که باید مورد استفاده قرار گیرند در یک سند به چاپ رسیده با عنوان «سیستم موقعیت یابی» ذکر شده است.

اولویت بندی اقدامات نگهداری

یکی از مسائلی که در پروسه مدیریت پل اهمیت حیاتی دارد، تعیین و تشخیص اولویت اقدامات نگهداری است. بر اساس این اولویت بندی منابع تخصیص می یابند و برنامه ها طراحی می شوند. TRBDB تمام سازه های موجود در شبکه راه ها را که واجد شرایط (شایسته) PI هستند ثبت می کند و سالی را که بازرسی آنها در یک برنامه 6 ساله باید انجام شود مشخص می کند. هزینه‌های نگهداری اساساً بر طبق گزارشات PI سال گذشته تخصیص می یابند. اگرچه سیستم ‍PI برای اولویت بندی اقدامات نگهداری فقط در مورد کارهای عادی با درجات ضرورت مختلف کاربرد دارند، سیستم آنقدر انعطاف پذیر هست که بتواند در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه، تغییرات ایجاد شده در بودجه و تغییر در اولویت‌بندی را پاسخگو باشد به عنوان مثال به تعویق انداختن عملیات نگهداری به گونه ای که همراه با سایر عملیات اجرایی در راه ها انجام شود تا حداقل اختلال ممکن در ترافیک رخ دهد.

گزارش های PI با یک فرمت استاندارد تهیه می شوند و در آنها عکس های رنگی هم چاپ می شود تا نقائص جدی کاملاً آشکار شوند به علاوه، اقدامات لازم باید اولویت بندی شوند تا بتوان برای آینده و تخصیص بودجه برنامه ریزی کرد.

این گزارش ها، در پائیز هر سال در «بخش پل‌های» NRD با استفاده از ‏TRBDB تحلیل می شوند تا برنامه نگهداری برای سال‌ آینده تهیه شود. این تجزیه و تحلیل به طور اتوماتیک اولویت بندی ها را مجدداً بررسی می کند تا اقداماتی که سال گذشته هیچ بودجه ای به آنها اختصاص نیافته، شناسایی شوند.

عناصر اصلی دچار نقص یک سازه بر اساس یک مقیاس از 1 تا 4 نمره گذاری می شوند. (1 نشانه نقص جزئی و 4 نشانه نقص جدی است). نمرة 4 برای نقص هایی در نظر گرفته شود که یا برای ایمنی خطر جدی ایجاد کنند یا هزینه تعمیر آنها روز به روز افزایش پیدا کند. این قبیل کارها در برنامه مربوط به سال بعد در اولویت های نخست قرار می گیرند. برعکس، نقائص دارای نمرة 1 و 2، به همین زودی مورد رسیدگی واقع نمی شوند و در حال «بازرسی کلی» به آنها رسیدگی می شود تا در پایان برنامة 6 ساله رفع شوند.

یک گزارش PI باید به یک پیشنهاد و راهنمایی در باره چگونگی اقدامات ختم شود. قبل از ارائه هرگونه پیشنهاد، نتایج PI و بازرسی های تکمیلی باید در نظر گرفته شوند. TRBDB 8 اقدام زیر را پیشنهاد می دهد که مهندس PI باید یکی از آنها را انتخاب کند:

1-هیچ نوع علامات نگهداری مورد نیاز نیست: هیچ سازة دچار نقص با نمره بیش از 2 وجود ندارد.

2-اقدامات نگهداری باید در اولین فرصت ممکن انجام شود؛ سازه های اصلی دارای نقص با نمره بیش از 2 هستند.

3-در سال مالی آینده «بازرسی ویژه» لازم است تا ماهیت و میزان کارهای مورد نیاز تعیین شود.

4-در انتظار نوسازی برنامه ریزی شده بماند و اقدامات نگهداری را همزمان با اجرا شدن این برنامه انجام دهد.

5-وقتی یک برنامه احداث جاده جدید در میان باشد، اقدامات نگهداری را تا پس از باز شدن جاده جدید به تعویق بیندازد تا حداقل اختلال ممکن در ترافیک راه ها ایجاد شود.

6-اقدامات نگهداری را عقب بیندازد تا همزمان با سایر عملیات مورد نیاز روی جاده انجام شوند.

7-در صورتی که تخریب بخشی از برنامه های مربوط به راه باشد، می توان سازه دارای نقص را به حال خود واگذاشت تا زمان تخریب راه فرا برسد (در این حالت باید تا هنگام تخریب راه، سازه مورد نظر را مورد بازرسی دائم قرار داد).

8-در صورتی که تعمیر یک قطعه یا سازه اقتصادی و مقرون به صرفه نباشد، قطعه یا سازه دیگری را جایگزین آن کند.

گزارش های PI باید بسته به نوع اقدام انتخاب شده شامل برآورد هزینه و هزینه مورد نیاز برای به انجام رساندن اقدامات نگهداری یا برآورد هزینه لازم برای «بازرسی ویژه» باشند. این برآوردها در سال آینده به عنوان پیشنهاد مزایده (bid) برای تأمین بودجه به کار می روند. این برآورد باید موارد زیر را در بر داشته باشد:

-آماده سازی شمای کلی (برنامه اصلی)

-نظارت بر سایت عملیات

-مقدمات کار

-فهرست قسمت های دچار نقص و هزینه لازم برای تعمیر یا تعویض آنها

-هزینه های لازم برای پیشامدهای غیرمترقبه

-مدیریت ترافیک

-هزینه لازم برای پرداخت دستمزد کارکنان

-خدماتی مثل آزمایش و تست

هنگام انتخاب گزینة تعمیر (انجام تعمیرات) باید هزینه های مربوط به کل طول عمر مثل هزینه نگهداری سازه در آینده و هزینه های ناشی از بلند شدن ترافیک را در نظر گرفت.

اطلاعاتی در باره هزینه عملیات و چرخه عمر سازه هم هنگام اتخاذ تصمیم لازم است. متأسفانه، اطلاعاتی کسی دربارة چگونگی عملکرد سازه های تعمیر شده در درازمدت وجود دارد و پیشگویی (پیش بینی) طول عمر آنها با اطمینان دشوار است (نمی توان با اطمینان طول عمر آنها را مشخص کرد).

تا همین اواخر، اسناد مربوط به پل ها از این لحاظ کامل نبودند و اطلاعات موجود در باره سازه های تعمیر شده برای کاربران قابل استفاده نبود. در نتیجه، تخصیص هزینة سازه در کل طول عمر آن دشوار بود. با این وجود، TRBDB در حال حاضر در حال جمع آوری اطلاعاتی در این زمینه است تا بتوان با استفاده از آن هزینه های نگهداری را بهتر پیش بینی کرده و به درک بهتری از کارآیی مواد و روش‌های مختلف به کار رفته در تعمیر رسید

جهت دریافت فایل سیستم های کامپیوتری مدیریت پل لطفا آن را خریداری نمایید