رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک به عنوان کیمیاگر قرون وسطی شناخته شده است و به نامهای متفاوتی خوانده می شود از جمله ، روغن زاج و الکل زاج ماده ای از تقطیر خشک مواد معدنی مانند هپتا هیدرات سولفات آهن
دسته بندی مهندسی شیمی
بازدید ها 0
فرمت فایل zip
حجم فایل 3466 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 84
اسید سولفوریک

فروشنده فایل

کد کاربری 3230
کاربر

تاریخچه اسید سولفوریک :

اسید سولفوریک به عنوان کیمیاگر قرون وسطی شناخته شده است و به نامهای متفاوتی خوانده می شود از جمله ، روغن زاج و الکل زاج .

ماده ای از تقطیر خشک مواد معدنی مانند هپتا هیدرات سولفات آهن II ، ، بوجود آمده که تحت عنوان زاج نیز نامیده شد ، و از تقطیر خشک ، پنتا هیدرات سولفات I ، ، ماده ای بوجود آمد که این ماده هم تحت عنوان زاج آبی نام گرفت .

اگر این ترکیبات را گرم کنیم ، به اکسید آهن و مس تجزیه می شوند ، و به ترتیب آب و « تری اکسید سولفور » آزاد می شود ، که باز هم اگر آب و « تری اکسید سولفور » را با هم ترکیب کنیم محلول رقیق اسید سولفوریک بوجود می آید .

چنین ترکیباتی را کیمیاگران قرن 12 و 13 مانند « عرب ابوبکر الراسس » و
« آلبرتوس مگنوس آلمانی » بوجود آورند . در قرن هفدهم ، شیمیدان هلندی آلمانی به نام « جوهان گلابر » ، سولفور را با نمک ( نیترات پتاسیم ، ) سوزاند و بدین ترتیب اسید سولفوریک تهیه کرد ، البته این دو را بخار داد .

هنگام تجزیه نمک ، سولفور به اکسید شد و بدین ترتیب با آب ترکیب شد و باعث بوجود آمدن اسید سولفوریک شد . در سال 1736 ، « جاشوا وارد » ، داروشناسی لندنی ، این روش را برای تهیه مقدار زیادی اسیدسولفوریک استفاده کرد . در سال 1946 در « بریمنیگهام » ، « جان ریبوک » اسید سولفوریک را در یک سری اتاقهای خیلی سربی تهیه کرد که این روش هم ارزان تر بود و هم مناسب تر و هم اینکه او مقدار بیشتری از اسیدسولفوریک را توانست در ظرفهای شیشه ای که در قبل هم استفاده شده بودند ، تهیه کند . فرآیند اتاق سربی این فرصت را به صنعت داد تا بتواند اسید سولفوریک را تولید کند و این روش تقریباً تا دو قرن ادامه داشت و بدین ترتیب توانستند بسیاری از مواد باقیمانده را هم پالایش کنند .

اسید سولفوریک « جان ریبوک » تنها اسید سولفوریک 40 تا 35% بود . بعدها دو کیمیاگر ، یکی فرانسوی به نام « جوزف لوئیس گی لوسا » و دیگری کیمیاگر بریتانیایی به نام « جوها گلوور » توانستند در اتاقهای سربی یک سری پالایش ها را انجام دهند و بدین ترتیب اسید سولفوریک 78% تولید کنند .

با این حال ، کارخانه های رنگینه و همچنین بسیاری از فرآیندهای شیمیایی به محصولات غلیظ تری احتیاج داشتند و در تمام دوره قرن هجدهم این


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.