دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 3322 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 61 |
آموزش الکترونیکی مفاهیم هندسی ریاضی چهارم ابتدایی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.................................................................................................................... 1
مقدمه..................................................................................................................... 2
فصل اول:تعریف و امکان سنجی مسئله.................................................................. 3
1-1 تعریف مسئله .......................................................................................................
1-2 محدوده مسئله .....................................................................................................
1-3 اهداف مسئله ......................................................................................................
1-3-1 اهداف کلی .............................................................................................
1-3-2 اهداف جزئی ..........................................................................................
1-4 کارهای انجام شده مرتبط با موضوع ...................................................................
1-5 امکان سنجی ......................................................................................................
فصل دوم:تجزیه و تحلیل و طراحی سی دی ......................................................
2-1تعریف کامل مسئله .............................................................................................
2-2 مراحل طراحی برنامه .........................................................................................
2-3 شکل ظاهری صفحه اصلی و طرح های پیشنهادی ...........................................
2-4 طراحی تصاویر ..................................................................................................
2-5 طراحی دکمه ها ..................................................................................................
2-6 تایپ متن و رسم اشکال ........................................................................................
2-7 افکت دادن به متن .................................................................................................
2-8 ضبط صدا .............................................................................................................
2-9 افکت دادن به صدا ................................................................................................
2-10 قطعه قطعه کردن صدا و موسیقی .......................................................................
2-11 آشنایی با نرم افزار authorware ......................................................................
2-12 قرار دادن صدا و موسیقی ..................................................................................
2-13 لینک دکمه ها به صفحات داخلی .....................................................................
فصل سوم: پیاده سازی سی دی .........................................................................
3-1 طراحی بخش شروع برنامه ...........................................................................
3-2 طراحی صفحه اصلی .........................................................................................
3-2-1 طراحی معرفی سی دی ..............................................................................
3-2-2 طراحی راهنمای سی دی ............................................................................
3-2-3 طراحی مفاهیم درسی .................................................................................
3-2-3-1 طراحی فصول .....................................................................................
3-2-3-2 طراحی سوال .....................................................................................
3-2-3-3 طراحی بخش پایانی ..........................................................................
فصل چهارم: راهنمای سی دی .........................................................................
4-1 تشریح نحوه اجرای برنامه ........................................................................
4-2 سخت افزار مورد نیاز .....................................................................................
4-3 نرم افزار مورد نیاز ........................................................................................
4-4 نحوه نصب برنامه ..........................................................................................
نتیجه گیری و پیشنهادها .........................................................................................
منابع و مآخذ ..........................................................................................................
فهرست اشکال
عنوان صفحه
چکیده
مجمو عه ای که در اختیار دارید " آموزش مفاهیم هندسی ریاضی سال چهارم " ابتدایی می باشد که مطالب را در پنج فصل مختلف خلاصه کرده است. در فصل اول بچه ها ابتدا با مفاهیم هندسی نظیر خط، نیم خط و زاویه آشنا می شوند تا برای رسم های هندسی مثل رسم خطوط عمود بر هم و فاصله یک نقطه از یک خط در فصل دوم آشنا شوند. سپس در فصل سوم با اشکال هندسی و رسم آن آشنا می شوند و در دو فصل آخر نیز به مفاهیم محیط و مساحت و روش به دست آوردن محیط و مساحت اشکال هندسی پرداخته شده است. در قسمت آخر هر فصل دو سوال بصورت تستی آورده شده تا مطالب آموزشی مورد ارزیابی واقع شود.
مقدمه
دانش بشری هر روز در حال پیشرفت می باشد و با پیشرفت علوم کامپیوتری نیز سی دی های مختلفی وارد بازار می شود. سی دی های آموزشی ساده ترین وآسان ترین روش جهت آموزش علوم و فنون مختلف بخصوص کتب درسی می باشد.
در این پروژه می خواهیم با استفاده از اشکال ، رنگ ها ، موسیقی و صداگذاری متناسب با گروه سنی ابتدایی به روش ساده و آسان بخشی از کتاب ریاضی سال چهارم ابتدایی را آموزش دهیم . امید است تلاش ما گامی باشد هر چند کوچک جهت رسیدن به هدف نهایی مان که همان طراحی سی دی آموزشی مفید و مناسب برای این گروه سنی است.
فصل اول
تعریف و امکان سنجی مسئله
1-1 تعریف مسئله
از آنجا که امروزه کودکان با علم کامپیوتر آشنا هستند و ذهن آنها جهت یادگیری دروس به وسیله سی دی های آموزشی از طریق کامپیوتر آمادگی بیشتری دارد بنابراین تصمیم به آموزش ریاضی ابتدایی برای بچه های آشنا با کامپیوتر گرفته شد. همچنین برای افزایش کیفیت آموزش، مطالب آموزشی سی دی را به مطالب چند رسانه ای ( فیلم و صدا ) و آموزش متنی به همراه تصاویر تهیه شد. برای ترکیب وپیاده سازی چنین نرم افزاری ازبین نرم افزارهای موجود باید نرم افزاری مناسب انتخاب می شد که پس از بررسی های لازم تصمیم به استفاده از Authorware گرفته شد.
2-1 محدوده مسئله
از آنجا که مخاطبان کار ما گروه سنی ابتدایی هستند ، سی دی آموزشی مورد نظر متناسب باکاربران ابتدایی بصورت آموزش مفاهیم هندسی ریاضی ساخته شده است و محدوده آن این گروه سنی و آشنا با کامپیوتر می باشد
جهت دریافت فایل آموزش الکترونیکی مفاهیم هندسی ریاضی چهارم ابتدایی لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1914 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 73 |
تعریف از شبکه های کامپیوتری و مراحل نصب
مقدمه
استفاده از شبکه های کامپیوتری در چندین سال اخیر رشد فراوانی کرده وسازمانها وموسسات اقدام به برپایی شبکه نموده اند . هر شبکه کامپیوتری باید با توجه به شرایط وسیاست های هر سازمان ، طراحی وپیاده سازی گردد. در واقع شبکه های کامپیوتری زیر ساخت های لازم را برای به اشتراک گذاشتن منابع در سازمان فراهم می آورند؛در صورتیکه این زیر ساختها به درستی طراحی نشوند، در زمان استفاده از شبکه مشکلات متفاوتی پیش آمده و باید هزینه های زیادی به منظور نگهداری شبکه وتطبیق آن با خواسته های مورد نظر صرف شود.
در زمان طراحی یک شبکه سوالات متعددی مطرح می شود:
-برای طراحی یک شبکه باید از کجا شروع کرد؟
-چه پارامترهایی را باید در نظر گرفت ؟
-هدف از برپاسازی شبکه چیست ؟
- انتظار کاربران از شبکه چیست ؟
- آیا شبکه موجود ارتقاء می باید ویا یک شبکه از ابتدا طراحی می شود؟
-چه سرویس ها و خدماتی برروی شبکه ارائه خواهد شد؟
بطور کلی قبل از طراحی فیزیکی یک شبکه کامپیوتری ، ابتدا باید خواسته ها شناسایی وتحلیل شوند، مثلا در یک کتابخانه چرا قصد ایجاد یک شبکه را داریم واین شبکه باید چه سرویس ها
وخدماتی را ارائه نماید؛ برای تامین سرویس ها وخدمات مورد نظر اکثریت کاربران ، چه اقداماتی باید انجام داد ؛ مسائلی چون پروتکل مورد نظر برای استفاده از شبکه ، سرعت شبکه واز همه مهمتر مسائل امنیتی شبکه ، هریک از اینها باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. سعی شده است پس از ارائه تعاریف اولیه ، مطالبی پیرامون کاربردهای عملی آن نیز ارائه شود تا در تصمیم گیری بهتر یاری کند.
فصل اول
شبکه کامپیوتری چیست ؟
اساسا یک شبکه کامپیوتری شامل دو یا بیش از دو کامپیوتر وابزارهای جانبی مثل چاپگرها، اسکنرها ومانند اینها هستند که بطور مستقیم بمنظور استفاده مشترک از سخت افزار ونرم افزار، منابع اطلاعاتی ابزارهای متصل ایجاده شده است توجه داشته باشید که به تمامی تجهیزات سخت افزاری ونرم افزاری موجود در شبکه منبع1(Source) گویند.
در این تشریک مساعی با توجه به نوع پیکربندی کامپیوتر ، هر کامپیوتر کاربر می تواند در آن واحد منابع خود را اعم از ابزارها وداده ها باکامپیوترهای دیگر همزمان بهره ببرد.
" دلایل استفاده از شبکه را می توان موارد ذیل عنوان کرد" :
1-استفاده مشترک از منابع :
استفاده مشترک از یک منبع اطلاعاتی یا امکانات جانبی رایانه ، بدون توجه به محل جغرافیایی هریک از منابع را استفاده از منابع مشترک گویند.
2 -کاهش هزینه :
متمرکز نمودن منابع واستفاده مشترک از آنها وپرهیز از پخش آنها در واحدهای مختلف واستفاده اختصاصی هر کاربر در یک سازمان کاهش هزینه را در پی خواهد داشت .
3 - قابلیت اطمینان :
این ویژگی در شبکه ها بوجود سرویس دهنده های پشتیبان در شبکه اشاره می کند ، یعنی به این معنا که می توان از منابع گوناگون اطلاعاتی وسیستم ها در شبکه نسخه های دوم وپشتیبان تهیه کرد ودر صورت عدم دسترسی به یک از منابع اطلاعاتی در شبکه "بعلت از کارافتادن سیستم" از نسخه های پشتیبان استفاده کرد. پشتیبان از سرویس دهنده ها در شبکه کارآیی، فعالیت وآمادگی دایمی سیستم را افزایش می دهد.
4 - کاهش زمان :
یکی دیگر از اهداف ایجاد شبکه های رایانه ای ، ایجاد ارتباط قوی بین کاربران از راه دور است ؛ یعنی بدون محدودیت جغرافیایی تبادل اطلاعات وجود داشته باشد. به این ترتیب زمان تبادل اطلاعات و استفاده از منابع خود بخود کاهش می یابد.
5 - قابلیت توسعه :
یک شبکه محلی می تواند بدون تغییر در ساختار سیستم توسعه یابد وتبدیل به یک شبکه بزرگتر شود. در اینجا هزینه توسعه سیستم هزینه امکانات وتجهیزات مورد نیاز برای گسترش شبکه مد نظر است.
6 - ارتباطات:
کاربران می توانند از طریق نوآوریهای موجود مانند: پست الکترونیکی ویا دیگر سیستم های اطلاع رسانی پیغام هایشان را مبادله کنند ؛" حتی امکان انتقال فایل نیز وجود دارد".
در طراحی شبکه مواردی که قبل از راه اندازی شبکه باید مد نظر قرار دهید شامل موارد ذیل هستند:
1 - اندازه سازمان.
2 - سطح امنیت .
3 - نوع فعالیت.
4 - سطح مدیریت.
5 - مقدار ترافیک.
6 – بودجه.
مفهوم گره " Node" وایستگاههای کاری " Work Station" :
هرگاه شما کامپیوتری را به شبکه اضافه می کنید ، این کامپیوتر به یک ایستگاه کاری یا گره تبدیل می شود.
یک ایستگاه کاری ؛ کامپیوتری است که به شبکه الصاق شده است و در واقع اصطلاح ایستگاه کاری روش دیگری است برای اینکه می گوییم یک کامپیوتر متصل به شبکه است.
یک گره چگونگی وارتباط شبکه یا ایستگاه کاری ویا هر نوع ابزار دیگری است که به شبکه متصل است وبطور ساده تر هر چه را که به شبکه متصل والحاق شده است یک گره گویند.
برای شبکه جایگاه وآدرس یک ایستگاه کاری مترادف با هویت گره اش است.
مدل های شبکه:
در یک شبکه ، یک کامپیوتر می تواند هم سرویس دهنده وهم سرویس گیرنده باشد. یک سرویس دهنده (Server) کامپیوتری است که فایل های اشتراکی وهمچنین سیستم عامل شبکه که مدیریت عملیات شبکه را بعهده داردرا نگهداری می کند.
برای آنکه سرویس گیرنده " Client" بتواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کند ، ابتدا سرویس گیرنده باید اطلاعات مورد نیازش را از سرویس دهنده تقاضا کند. سپس سرویس دهنده اطلاعات در خواست شده را به سرویس گیرنده ارسال خواهد کرد.
سه مدل از شبکه هایی که مورد استفاده قرار می گیرند ، عبارتند از :
1 - شبکه نظیر به نظیر " Peer- to- Peer ".
2 - شبکه مبتنی بر سرویس دهنده " Server- Based ".
3 - شبکه سرویس دهنده / سرویس گیرنده " Client Server".
مدل شبکه نظیر به نظیر:
در این شبکه ایستگاه ویژه ای جهت نگهداری فایل های اشتراکی وسیستم عامل شبکه وجود ندارد. هر ایستگاه می تواند به منابع سایر ایستگاه ها در شبکه دسترسی پیدا کند. هر ایستگاه خاص می تواند هم بعنوان Server وهم بعنوان Client عمل کند. در این مدل هر کاربر خود مسئولیت مدیریت وارتقاء دادن نرم افزارهای ایستگاه خود را بعهده دارد.
از آنجایی که یک ایستگاه مرکزی برای مدیریت عملیات شبکه وجود ندارد ، این مدل برای شبکه ای با کمتر از 10 ایستگاه بکار می رود .
جهت دریافت فایل تعریف از شبکه های کامپیوتری و مراحل نصب لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2374 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 123 |
Data Mining
چکیده:
در دو دهه قبل تواناییهای فنی بشر برای تولید و جمعآوری دادهها به سرعت افزایش یافته است. عواملی نظیر استفاده گسترده از بارکد برای تولیدات تجاری، به خدمت گرفتن کامپیوتر در کسبوکار، علوم، خدمات دولتی و پیشرفت در وسائل جمعآوری داده، از اسکن کردن متون و تصاویر تا سیستمهای سنجش از دور ماهوارهای، در این تغییرات نقش مهمی دارند.
بطور کلی استفاده همگانی از وب و اینترنت به عنوان یک سیستم اطلاع رسانی جهانی ما را مواجه با حجم زیادی از داده و اطلاعات میکند. این رشد انفجاری در دادههای ذخیره شده، نیاز مبرم وجود تکنولوژیهای جدید و ابزارهای خودکاری را ایجاد کرده که به صورت هوشمند به انسان یاری رسانند تا این حجم زیاد داده را به اطلاعات و دانش تبدیل کند. دادهکاوی به عنوان یک راه حل برای این مسائل مطرح می باشد. در یک تعریف غیر رسمی دادهکاوی فرآیندی است، خودکار برای استخراج الگوهایی که دانش را بازنمایی میکنند، که این دانش به صورت ضمنی در پایگاه دادههای عظیم، انبارهداده[1] و دیگر مخازن بزرگ اطلاعات، ذخیره شده است.
به لحاظ اینکه در چند سال اخیر مبحث دادهکاوی و اکتشاف دانش موضوع بسیاری از مقالات و کنفرانسها قرار گرفته و نرمافزارهای آن در بازار به شدت مورد توجه قرار گرفته، از اینرو در مقاله سعی بر آن شده تا گذری بر آن داشته باشیم.
در این مقاله درفصل مروری بر دادهکاوی خواهیم داشت . که به طور عمده به تاریخچه ، تعاریف، کاربردها وارتباط آن با انبار داده و OLAP خواهیم پرداخت. در پایان فصل مراحل فرایند کشف دانش از پایگاه دادهها را ذکر کردیم که دادهکاوی یکی از مراحل آن است.
در فصل 2 یکی از شیوههای دادهکاوی که از سبد خرید گرفته شده است توضیح داده شده است . در این فصل به شرح قوانین ارتباطی خواهیم پرداخت که در آن بعد از دستهبندی الگوریتمها ، الگوریتم Apriori ( که یک الگوریتم پایه در این زمینه است ) و الگوریتم FP-Growth ( یک الگوریتم جدید میباشد) را با شرح یک مثال توضیح میدهیم و در آخر آن دو را با هم مقایسه میکنیم .
در فصل 3 مباحث وبکاوی و متنکاوی را که در بسیاری از مراجع جزء کاربردهای دادهکاوی به حساب میآید شرح داده خواهد شد.
فهرست مطالب |
|
عنوان صفحه |
|
فهرست اشکال ............................................................................................................................................... |
10 |
فهرست جداول .............................................................................................................................................. |
11 |
فصل1: مقدمهای بر دادهکاوی ............................................................................ |
13 |
1-1 تعریف دادهکاوی ................................................................................................................................... |
15 |
2-1 تاریخچه دادهکاوی ................................................................................................................................ |
16 |
3-1 چه چیزی سبب پیدایش دادهکاوی شده است؟ ........................................................................................ |
17 |
4-1 اجزای سیستم دادهکاوی ......................................................................................................................... |
19 |
5-1 جایگاه دادهکاوی در میان علوم مختلف .................................................................................................. |
21 |
6-1 قابلیتهای دادهکاوی ................................................................................................................................. |
22 |
7-1 چرا به دادهکاوی نیاز داریم؟ ................................................................................................................... |
23 |
8-1 دادهکاوی چه کارهایی نمیتواند انجام دهد؟ .......................................................................................... |
25 |
9-1 کاربردهای دادهکاوی ............................................................................................................................. |
25 |
1-9-1 کاربردهای پیشبینیکننده ................................................................................................... |
27 |
2-9-1 کاربردهای توصیفکننده .................................................................................................... |
27 |
10-1 ابزارهای تجاری دادهکاوی ................................................................................................................... |
28 |
11-1 دادهکاوی و انباردادهها ......................................................................................................................... |
29 |
1-11-1 تعاریف انبارداده ................................................................................................................ |
29 |
2-11-1 چهار خصوصیت اصلی انبارداده ......................................................................................... |
30 |
3-11-1 موارد تفاوت انبارداده و پایگاه داده .................................................................................... |
31 |
12-1 دادهکاوی و OLAP ........................................................................................................................... |
33 |
1-12-1 OLAP ........................................................................................................................... |
33 |
2-12-1 انواع OLAP ................................................................................................................... |
34 |
13-1 مراحل فرایند کشف دانش از پایگاه دادهها ........................................................................................... |
34 |
1-13-1 انبارش دادهها .................................................................................................................... |
35 |
2-13-1 انتخاب دادهها .................................................................................................................... |
36 |
3-13-1 پاکسازی- پیشپردازش- آمادهسازی ................................................................................ |
36 |
4-13-1 تبدیل دادهها ...................................................................................................................... |
36 |
5-13-1 کاوش در دادهها (Data Mining) ................................................................................. |
37 |
6-13-1 تفسیر نتیجه ........................................................................................................................ |
38 |
فصل 2: قوانین ارتباطی ........................................................................... |
39 |
1-2 قوانین ارتباطی ........................................................................................................................................ |
40 |
2-2 اصول پایه ............................................................................................................................................... |
41 |
1-2-2 شرح مشکل جدی ............................................................................................................... |
41 |
2-2-2 پیمایش فضای جستجو ......................................................................................................... |
43 |
3-2-2 مشخص کردن درجه حمایت مجموعه اقلام ......................................................................... |
45 |
3-2 الگوریتمهای عمومی .............................................................................................................................. |
45 |
1-3-2 دستهبندی ............................................................................................................................ |
45 |
2-3-2 BFS و شمارش رویدادها ................................................................................................... |
46 |
3-3-2 BFS و دونیمسازی TID-list ........................................................................................... |
47 |
4-3-2 DFS و شمارش رویداد ...................................................................................................... |
47 |
5-3-2 DFS و دو نیمسازی TID-list .......................................................................................... |
48 |
4-2 الگوریتم Apriori ................................................................................................................................ |
48 |
1-4-2 مفاهیم کلیدی ..................................................................................................................... |
48 |
2-4-2 پیادهسازی الگوریتم Apriori ............................................................................................ |
49 |
3-4-2 معایب Apriori و رفع آنها ................................................................................................. |
54 |
5-2 الگوریتم رشد الگوی تکرارشونده .......................................................................................................... |
55 |
1-5-2 چرا رشد الگوی تکرار سریع است؟ ..................................................................................... |
58 |
6-2 مقایسه دو الگوریتم Apriori و FP-growth ...................................................................................... |
59 |
7-2 تحلیل ارتباطات ...................................................................................................................................... |
63 |
فصل 3: وبکاوی و متنکاوی ................................................................. |
65 |
1-3 وبکاوی ............................................................................................................................................... |
66 |
1-1-3 الگوریتمهای هیتس و لاگسام ............................................................................................... |
69 |
2-1-3 کاوش الگوهای پیمایش مسیر .............................................................................................. |
76 |
2-3 متنکاوی ............................................................................................................................................... |
80 |
1-2-3 کاربردهای متنکاوی ........................................................................................................... |
82 |
1-1-2-3 جستجو و بازیابی .............................................................................................. |
83 |
2-1-2-3 گروهبندی و طبقهبندی ...................................................................................... |
83 |
3-1-2-3 خلاصهسازی .................................................................................................... |
84 |
4-1-2-3 روابط میان مفاهیم ............................................................................................. |
84 |
5-1-2-3 یافتن و تحلیل گرایشات .................................................................................... |
84 |
6-1-2-3 برچسب زدن نحوی (pos) ............................................................................... |
85 |
7-1-2-3 ایجاد Thesaurus و آنتولوژی به صورت اتوماتیک ......................................... |
85 |
2-2-3 فرایند متنکاوی ................................................................................................................... |
86 |
3-2-3 روشهای متنکاوی ............................................................................................................... |
87 |
مراجع ..................................................................................................... |
89 |
فهرست اشکال |
|
عنوان صفحه |
|
1-1 مراحل فرایند کشف دانش ...................................................................................................................... |
17 |
2-1 سیر تکاملی صنعت پایگاه داده ................................................................................................................ |
19 |
3-1 معماری یک نمونه سیستم دادهکاوی ....................................................................................................... |
20 |
4-1 نرخ رشد اطلاعات ................................................................................................................................. |
24 |
5-1 کاربرد پیشبینی کننده ............................................................................................................................ |
27 |
6-1 دادهها از انباردادهها استخراج میگردند .................................................................................................. |
32 |
7-1 دادهها از از چند پایگاه داده استخراج میگردند ...................................................................................... |
32 |
1-2 شبکهای برای ................................................................................................................. |
43 |
2-2 درخت .......................................................................................................................... |
44 |
3-2 دستهبندی الگوریتمها .............................................................................................................................. |
46 |
4-2 پایان الگوریتم Apriori ........................................................................................................................ |
52 |
5-2 درخت الگوی تکرار .............................................................................................................................. |
57 |
6-2 اندازهگیری کارکرد درجه حمایت برای پایگاه داده D1 40K .............................................................. |
61 |
7-2 اندازهگیری Apriori با درجه حمایت/تراکنش ..................................................................................... |
62 |
8-2 اندازهگیری FP-growth با درجه حمایت/تراکنش .............................................................................. |
62 |
1-3 مقداردهی اولیه الگوریتم HITS ............................................................................................................ |
72 |
2-3 مثالی از الگوهای پیمایش ....................................................................................................................... |
80 |
3-3 فرایند متنکاوی ..................................................................................................................................... |
86 |
4-3 مثال یافتن روابط ..................................................................................................................................... |
88 |
فهرست جداول |
|
عنوان صفحه |
|
1-2 کاوش FP-tree با ایجاد پایگاههای الگوشرطی ..................................................................................... |
58 |
2-2 پارامترها ................................................................................................................................................. |
59 |
3-2 نتایج برای فاکتور درجه حمایت 5% ........................................................................................................ |
60 |
4-2 نتایج برای D1 150K با درجه حمایت ................................................................................................. |
61 |
1-3 تراکنشهای توصیف شده توسط مجموعهای از URLها ....................................................................... |
75 |
2-3 نمایش URLها به عنوان بردارهایی از فعالیت گروه تراکنش .................................................................. |
75 |
3-3 یک SOM مرسوم که توسط توصیف URLها تولید شده است ............................................................ |
76 |
فصل 1
مروری بر دادهکاوی
امروزه با گسترش سیستمهای پایگاهی و حجم بالای دادههای ذخیره شده در این سیستمها، نیاز به ابزاری است تا بتوان دادههای ذخیره شده را پردازش کرد و اطلاعات حاصل از این پردازش را در اختیار کاربران قرار داد.
با استفاده از پرسشهای ساده در SQL و ابزارهای گوناگون گزارشگیری معمولی، میتوان اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار داد تا بتوانند به نتیجهگیری در مورد دادهها و روابط منطقی میان آنها بپردازند. امّا وقتی که حجم دادهها بالا باشد، کاربران هرچند زبردست و باتجربه باشند نمیتوانند الگوها مفید را در میان حجم انبوه دادهها تشخیص دهند و یا اگر قادر به این کار هم باشند، هزینه عملیات از نظر نیروی انسانی و مادی بسیار بالا است. از سوی دیگر، کاربران معمولاً فرضیهای را مطرح میکنند و سپس براساس گزارشات مشاهده شده به اثبات یا رد فرضیه میپردازند، در حالی که امروزه نیاز به روشهایی است که اصطلاحاً به کشف دانش [2] بپردازند یعنی با کمترین دخالت کاربر و بصورت خودکار الگوها و رابطههای منطقی را بیان نمایند.
داده کاوی[3] یکی از مهمترین این روشها است که به الگوهای مفید در دادهها با حداقل دخالت کاربران شناخته میشوند واطلاعاتی را در اختیار کاربران و تحلیل گران قرار میدهند تا براساس آن تصمیمات مهم و حیاتی در سازمانها اتخاذ شوند.
اصطلاح دادهکاوی زمانی بکار برده میشود که با حجم بزرگی از دادهها، در حد مگا یا ترابایت، مواجه باشیم. در تمامی منابع دادهکاوی بر این مطلب تأکید شده است. هرچه حجم دادهها بیشتر و روابط آنها پیچیدهتر باشد دسترسی به اطلاعات نهفته در میان دادهها مشکلتر میشود و نقش دادهکاوی بعنوان یکی از روشهای کشف دانش، روشنتر میگردد.
دادهکاوی بطور همزمان از چندین رشته علمی بهره میبرد نظیر: تکنولوژی پایگاه داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، شبکههای عصبی، آمار، الگو، سیستمهای مبتنی بر دانش[4]، حصول دانش[5]، بازیابی اطلاعات[6]، محاسبات سرعت بالا[7] و بازنمایی بصری داده[8].
1-1: تعریف دادهکاوی:
اصطلاح Data Mining همانطور که از ترجمه آن به دادهکاوی مشخص میشود، به مفهوم استخراج اطلاعات نهان و یا الگوها و روابط مشخص در حجم زیادی از دادههای یک یا چند بانک اطلاعاتی بزرگ است. اطلاعات استخراج شده در تعریف Data Mining بطور ضمنی به معنی اطلاعاتی است که بر اساس آن بتوان به نتایجی دست یافت که بطور معمول ملموس نیستند. در این تعریف بر بزرگ بودن بانکهای اطلاعاتی و یا حجم زیاد دادههای مورد پردازش تاکید میشود. علت این است که از نظر آماری و تئوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل دادهها و یا آنطور که در این اصطلاح تعبیر میشود، کاوش در حجم کم دادههای یک بانک به نتایج قابل قبولی منجر نمیشود. به کمک ابزارهای Data Mining میتوان مقادیر متغیرهای را پیشبینی و توصیف نمود. این ابزارها در فرایندهای تصمیمگیری متکی بر اطلاعات و دانش [9] کاربر فراوان دارند و فعالیتهای تجاری نوین و مدرن امروزه به شدت بر آن متکی است. فرایند Data Mining را نباید با روشهای متداول آنالیز داده و اطلاعات و سیستمهای تصمیمگیری معمولی یکی دانست. به کمک روشهای Data Mining میتوان به پرسشهایی (عمدتاً تجاری) پاسخ گفت که بطور سنتی عملاً امکان وجود ندارد.
در متون آکادمیک تعاریف گوناگونی برای داده کاوی ارائه شدهاند. در برخی از این تعاریف دادهکاوی در حد ابزاری که کاربران را قادر به ارتباط مستقیم با حجم عظیم دادهها میسازد معرفی گردیده است و در برخی دیگر، تعاریف دقیقتر که در آنها به کاوش در دادهها توجه میشود موجود است. برخی از این تعاریف عبارتند از:
همانگونه که در تعاریف گوناگون دادهکاوی مشاهده میشود، تقریباً در تمامی تعاریف به مفاهیمی چون استخراج دانش، تحلیل و یافتن بین دادهها اشاره شده است.
واژه های «دادهکاوی» و «کشف دانش در پایگاه داده»[10] اغلب بصورت مترادف یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرد. کشف دانش در پایگاه داده فرایند شناسایی درست، ساده، مفید و نهایتا الگوها و مدلهای قابل فهم در دادهها میباشد. دادهکاوی، مرحلهای از فرایند کشف دانش میباشد و شامل الگوریتمهای مخصوص دادهکاوی است، بطوریکه تحت محدودیتهای مؤثر محاسباتی قابل قبول، الگوها و یا مدلها را در داده کشف میکند.
دادهها اغلب حجیم امّا بدون ارزش میباشند، داده به تنهایی قابل استفاده نیست، بلکه دانش نهفته در دادهها قابل استفاده میباشد. به این دلیل به دادهکاوی، تحلیل دادهای ثانویه[11] گفته میشود.
2-1: تاریخچه دادهکاوی
اخیرا دادهکاوی موضوع بسیاری از مقالات، کنفرانسها و رسالههای عملی شده است، امّا این واژه تا اوایل دهه نود مفهومی نداشت و به کاربرده نمیشد.
در دهه شصت و پیش از آن زمینههایی برای ایجاد سیستمهای جمعآوری و مدیریت دادهها ایجاد شد و تحقیقاتی در این زمینه انجام پذیرفت که منجر به معرفی و ایجاد سیستمهای مدیریت پایگاه دادهها گردید.
ایجاد و توسعه مدلهای دادهای برای پایگاه سلسله مراتبی، شبکهای و بخصوص رابطهای در دهه هفتاد، منجر به معرفی مفاهیمی همچون شاخصگذاری و سازمادهی دادهها و در نهایت ایجاد زبان پرسش SQL در اوایل دهه هشتاد گردید تا کاربران بتوانند گزارشات و فرمهای اطلاعاتی موردنظر خود را ، از این طریق ایجاد نمایند.
توسعه سیستمهای پایگاهی پیشرفته در دهه هشتاد و ایجاد پایگاهها شیگرا، کاربرد گرا[12] و فعال[13] باعث توسعه همه جانبه و کاربردی شدن این سیستمها در سراسر جهان گردید. بدین ترتیب DBMSهایی همچون Oracle, DB2, Sybase, ... ایجاد شدند و حجم زیادی از اطلاعات با استفاده از این سیستمها مورد پردازش قرار گرفتند. شاید بتوان مهمترین جنبه در معرفی دادهکاوی را مبحث کشف دانش از پایگاه دادهها (KDD)[14] دانست بطوریکه در بسیاری موارد DM [15] و KDD بصورت مترادف مورد استفاده قرار میگیرند.
همانطور که در تعریف دادهکاوی ذکر شد، هدف جستجو و کشف الگوهایی در پایگاه داده ها و استفاده از آنها در اخذ تصمیمات حیاتی است، بنابراین میتوان گفت که DM بخشی از فرایند KDD است که در نهایت به ایجاد سیستمهای DSS [16] میشود. شکل 1-1 نقش داده کاوی در فرایند کشف دانش از پایگاه داده ها را نشان میدهد.
برای اولین بار مفهوم دادهکاوی در کارگاه IJCAI[17] در زمینه KDD توسّط Shapir مطرح گردید. به دنبال آن در سالهای 1991 تا 1994 ، کارگاههای KDD مفاهیم جدیدی را در این شاخه علم ارائه کردند بطوریکه بسیاری از علوم و مفاهیم با آن مرتبط گردیدند.
3-1- چه چیزی سبب پیدایش دادهکاوی شده است؟
اصلیترین دلیلی که باعث شد دادهکاوی کانون توجهات در صنعت اطلاعات قرار بگیرد، مساله در دسترس بودن حجم وسیعی از دادهها و نیاز شدید به اینکه از این دادهها اطلاعات و دانش سودمند استخراج کنیم. اطلاعات و دانش بدست آمده در کاربردهای وسیعی از مدیریت کسب و کار و کنترل تولید و تحلیل بازار تا طراحی مهندسی و تحقیقات علمی مورد استفاده قرار میگیرد.
جهت دریافت فایل Data Mining لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 724 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 141 |
هوش مصنوعی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده......................................................................................................................... 1
مقدمه ........................................................................................................................ 2
فصل اول : کلیات موضوع
تعریف و طبیعت هوش مصنوعی............................................................................... 7
پیدایش و پیشرفت هوش مصنوعی ......................................................................... 8
هوش مصنوعی و هوش انسانی................................................................................ 12
شاخههای هوش مصنوعی........................................................................................ 14
فلسفهٔ هوش مصنوعی............................................................................................ 27
انواع هوش مصنوعی ................................................................................................ 53
کاربرد هوش مصنوعی ............................................................................................ 57
معمای هوش الکترونیک ، مبانی و شاخههای علم هوش مصنوعی........................... 59
چالشهای بنیادین هوشمصنوعی............................................................................. 64
فصل دوم : هوش مصنوعی در بازیهای کامپیوتری
هوش مصنوعی در بازیهای کامپیوتری.................................................................. 71
بازیهای تأثیرگذار در هوشمصنوعی .................................................................... 88
فصل سوم : تکنیک ها وزبانهای برنامه نویسی هوش مصنوعی
تکنیک ها وزبانهای برنامه نویسی هوش مصنوعی........................................118
مثالی از برنامهنویسی شیءگرا در شبکههای عصبی و هوش مصنوعی.....163
سخن آخر.............................................................................................................179
فهرست منابع.......................................................................................................180
چکیده
هدف از این پروژه آشنائی با هوش مصنوعی به عنوان سمبل ونماد دوران فراصنعتی و نقش و کاربرد آن در صنایع و مؤسساتتولیدی میباشد. بدین منظور، این موضوع در قالب 3 فصل ارائه میشود. در (فصل اول) کلیات هوش مصنوعی موردمطالعه قرار میگیرد و سئوالاتی نظیر این که هوش مصنوعیچیست؟ تفاوت هوشمصنوعی و هوش طبیعی (انسانی) درچیست؟ شاخههای عمده هوش مصنوعی کدامند؟ و نهایتأ، اجزایهوش مصنوعی نیز تشریح میشود ،کاربردهای هوش مصنوعیدر صنایع و مؤسساتتولیدی، بخصوص در زمینهسیستمهای خبره وآدموارهها مورد مطالعه وتجزیه و تحلیل قرارمیگیرد. ودر فصل دوم به بررسی هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری و در فصل سوم به بررسی تکنیک برنامه نویسی در هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار می گیرد .
مقدمه
هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان میدهد و یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته میشود. بیشتر نوشته ها و مقاله های مربوط به هوش مصنوعی آن را "دانش شناخت و طراحی مامورهای هوشمند تعریف کرده اند. یک مامور هوشمند سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود, شانس موفقیت خود را بالا میبرد جان مکارتی که واژه هوش مصنوعی را در سال 1956 استفاده نمود, آن را دانش و مهندسی ساخت ماشین های هوشمند" تعریف کرده است. تحقیقات و جستجوهایی انجام شده برای رسیدن به ساخت چنین ماشین هایی مرتبط با بسیاری از رشته های دانشیک دیگر میباشد, مانند دانش کامپیوتر, روانشناسی, فلسفه, عصب شناسی, دانش ادراک, تئوری کنترل, احتمالات, بهینه سازی و منطق.
« هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین ها یا برنامههای هوشمند است. » همانگونه که از تعریف فوق-که توسط یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی ارائه شده است- برمیآید،حداقل به دو سؤال باید پاسخ داد:
1ـ هوشمندی چیست؟
2ـ برنامههای هوشمند، چه نوعی از برنامهها هستند؟تعریف دیگری که از هوش مصنوعی میتوان ارائه داد به قرار زیر است:
« هوش مصنوعی، شاخهایست از علم کامپیوتر که ملزومات محاسباتی اعمالی همچون ادراک (Perception)، ستدلال(reasoning) و یادگیری(learning) را بررسی کرده و سیستمی جهت انجام چنین اعمالی ارائه میدهد.»و در نهایت تعریف سوم هوش مصنوعی از قرار زیر است:
«هوش مصنوعی، مطالعه روشهایی است برای تبدیل کامپیوتر به ماشینی که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.» به این ترتیب میتوان دید که دو تعریف آخر کاملاً دو چیز را در تعریف نخست واضح کردهاند.
1ـ منظور از موجود یا ماشین هوشمند چیزی است شبیه انسان.
2ـ ابزار یا ماشینی که قرار است محمل هوشمندی باشد یا به انسان شبیه شود، کامپیوتر است. هر دوی این نکات کماکان مبهم و قابل پرسشند. آیا تنها این نکته که هوشمندترین موجودی که میشناسیم، انسان است کافی است تا هوشمندی را به تمامی اعمال انسان نسبت دهیم؟ حداقل این نکته کاملاً واضح است که بعضی جنبههای ادراک انسان همچون دیدن و شنیدن کاملاً ضعیفتر از موجودات دیگر است. علاوه بر این، کامپیوترهای امروزی با روشهایی کاملاً مکانیکی(منطقی) توانستهاند در برخی جنبههای استدلال، فراتر از تواناییهای انسان عمل کنند. بدین ترتیب، آیا میتوان در همین نقطه ادعا کرد که هوش مصنوعی تنها نوعی دغدغه علمی یا کنجکاوی دانشمندانه است و قابلیت تعمق مهندسی ندارد؟(زیرا اگر مهندسی، یافتن روشهای بهینه انجام امور باشد، به هیچ رو مشخص نیست که انسان اعمال خویش را به گونهای بهینه انجام میدهد). به این نکته نیز باز خواهیم گشت. اما همین سؤال را میتوان از سویی دیگر نیز مطرح ساخت، چگونه میتوان یقین حاصل کرد که کامپیوترهای امروزین، بهترین ابزارهای پیادهسازی هوشمندی هستند؟
رؤیای طراحان اولیه کامپیوتر از بابیج تا تورینگ، ساختن ماشینی بود که قادر به حل تمامی مسائل باشد، البته ماشینی که در نهایت ساخته شد(کامپیوتر) به جز دسته ای خاص از مسائلقادر به حل تمامی مسائل بود. اما نکته در اینجاست که این «تمامی مسائل» چیست؟ طبیعتاً چون طراحان اولیه کامپیوتر، منطقدانان و ریاضیدانان بودند، منظورشان تمامی مسائل منطقی یا محاسباتی بود. بدین ترتیب عجیب نیست، هنگامی که فوننیومان سازنده اولین کامپیوتر، در حال طراحی این ماشین بود، کماکان اعتقاد داشت برای داشتن هوشمندی شبیه به انسان، کلید اصلی، منطق(از نوع به کار رفته در کامپیوتر) نیست، بلکه احتمالاً چیزی خواهد بود شبیه ترمودینامیک!
به هرحال، کامپیوتر تا به حال به چنان درجهای از پیشرفت رسیده و چنان سرمایهگذاری عظیمی برروی این ماشین انجام شده است که به فرض این که بهترین انتخاب نباشد هم، حداقل سهلالوصولترین و ارزانترین و عمومیترین انتخاب برای پیادهسازی هوشمندیست. بنابراین ظاهراً به نظر میرسد به جای سرمایهگذاری برای ساخت ماشینهای دیگر هوشمند، میتوان از کامپیوترهای موجود برای پیادهسازی برنامههای هوشمند استفاده کرد و اگر چنین شود، باید گفت که طبیعت هوشمندی ایجاد شده حداقل از لحاظ پیادهسازی، کاملاً با طبیعت هوشمندی انسانی متناسب خواهد بود، زیرا هوشمندی انسانی، نوعی هوشمندی بیولوژیک است که با استفاده از مکانیسمهای طبیعی ایجاد شده، و نه استفاده از عناصر و مدارهای منطقی. در برابر تمامی استدلالات فوق می توان این نکته را مورد تاُمل و پرسش قرار داد که هوشمندی طبیعی تا بدان جایی که ما سراغ داریم، تنها برمحمل طبیعی و با استفاده از روش های طبیعت ایجاد شده است. طرفداران این دیدگاه تا بدانجا پیش رفتهاند که حتی ماده ایجاد کننده هوشمندی را مورد پرسش قرار داده اند، کامپیوتر از سیلیکون استفاده می کند، در حالی که طبیعت همه جا از کربن سود برده است. مهم تر از همه، این نکته است که در کامپیوتر، یک واحد کاملاً پیچیده مسئولیت انجام کلیه اعمال هوشمندانه را بعهده دارد، در حالی که طبیعت در سمت و سویی کاملاً مخالف حرکت کرده است. تعداد بسیار زیادی از واحدهای کاملاً ساده (بعنوان مثال از نورونهای شبکه عصبی) با عملکرد همزمان خود (موازی) رفتار هوشمند را سبب می شوند. بنابراین تقابل هوشمندی مصنوعی و هوشمندی طبیعی حداقل در حال حاضر تقابل پیچیدگی فوق العاده و سادگی فوق العاده است. این مساُله هم اکنون کاملاً به صورت یک جنجال(debate) علمی در جریان است. در هر حال حتی اگر بپذیریم که کامپیوتر در نهایت ماشین هوشمند مورد نظر ما نیست، مجبوریم برای شبیهسازی هر روش یا ماشین دیگری از آن سود بجوییم.
تعریف و طبیعت هوش مصنوعی
هنوز تعریف دقیقی که مورد قبول همهٔ دانشمندان این علم باشد برای هوش مصنوعی ارائه نشدهاست، و این امر، به هیچ وجه مایهٔ تعجّب نیست. چرا که مقولهٔ مادر و اساسیتر از آن، یعنی خود هوش هم هنوز بطور همهجانبه و فراگیر تن به تعریف ندادهاست. در واقع، میتوان نسلهایی از دانشمندان را سراغ گرفت که تمام دوران زندگی خود را صرف مطالعه و تلاش در راه یافتن جوابی به این سؤال عمده نمودهاند که: هوش چیست؟
اما اکثر تعریفهایی که در این زمینه ارایه شدهاند بر پایه یکی از ۴ باور زیر قرار میگیرند:
شاید بتوان هوش مصنوعی را این گونه توصیف کرد:«هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه کامپیوترها را میتوان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسانها آنها رابهتر انجام میدهند».
پیدایش و پیشرفت هوش مصنوعی
در اواسط دهه 1990، یک بازی تیراندازی اول شخص منتشر شد که به کاربر امکان میداد بازی را برای خود سفارشی (Customize) کند. این بازی، Quake بود که در فناوری ساخت بازیهای کامپیوتری یک نوآوری محسوب میشد. Quake اولین بازی سهبعدی واقعی است. به این معنی که بهصورت بلادرنگ در سه بعد رندر میشود. (پیش از آن spiritها یا گرافیکهای دوبعدی به صورت سهبعدی شبیهسازی میشدند). چیزهای دیگری نیز در این بازی وجود داشت که موردتوجه قرار گرفت؛ مانند نشانه گرفتن سلاح به بالا یا پایین. زیرا حرکتدادن سلاح به بالا یا پایین نیازمند پردازش در بعد سوم، یعنی عمق یا ارتفاع در یک محیط سهبعدی است.
بازی Quake از موجودات مجازی هوشمند (bot) هر چند با هوش مصنوعی کم، بهره برده بود. هوش مصنوعی یکbot در بازیهای تیراندازی اول شخص، میتواند در دو بخش بررسی شود: یکی ناوبری و حرکت، و دیگری مبارزه. اگر بخواهیم رفتار bot نزدیک به رفتار یک انسان باشد، پیادهسازی آن بسیار پیچیدهتر از هوشمصنوعی در مبارزه است. هر چند پیادهسازی هوش مصنوعی در مبارزه نیز با هر استاندارد و روشی آسان نیست.
برای اینکه باتها بتوانند حرکت کنند، باید بتوانند درباره اشیا و موجودات پیرامون خود یاد بگیرند. این ایده بسیار اساسی، میتواند به بخشهای بیشتری مانند قابلیت آنالیز هنگام حرکت در یک جهت خاص و سپس قابلیت پیدا کردن اشیا و شخصیتهای مجازیِ مقابل در یک مرحله بازی گسترش یابد. این ایدهها شاید ساده به نظر برسند، ولی واقعاً اینگونه نیست؛ چرا که یک bot باید بتواند در برابر دو چیز واکنش درستی داشته باشد: دیوارها و فضاهای خالی. دیوارها شامل همه چیزهایی است که نمیتوان از آن عبور کرد؛ مانند خود یک دیوار، نرده، شخصیتهای مجازی، جعبهها، پلههای رو به بالا و ... فضاهای خالی نیز هر جایی است که زمین همواره نیست یا دچار شکستگی است؛ مانند یک چاله، پلههای رو به پایین و ... . برای رویارویی با این دو مانع، یک روش خوب، افزایش کارایی تابع جستجو است. این تابع که در بازی Quake معرفی شد، به بات امکان میدهد یک خط را از یکی از بُعدهای X-Y-Z تا بُعد بعدی جستجو کند و اطلاعاتی مانند اینکه <این خط به کجا میرود، چه چیزی آن را قطع میکند و ...> را دریافت کند.
دو روش برای گذشتن یکبات از یک مرحله، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد: روش نخست از گرههای گراف وضعیت و روش دوم از مسیرهای (path) آن استفاده میکند. در یک محیط براساس روش گره، گرهها در قسمت قوانین بهینهسازی مرحله (level) که به وسیله سازنده یک bot تعریف شده است قرار دارند. هر گره میتواند اطلاعات بات درباره قسمت خاصی از محیط را بدهد. وضعیت مبارزه، کاربردهای زیادی برای تعدادی از الگوریتمهای جستجو یا پروسه تصمیمگیری دارد. در یک مبارزه، باید برای تشخیص اینکه کدام کار برای بات بهتر است حرکتهای رقیب پیشبینی شود.
روش Minimax، در مواقعی که یک تابع هیورستیک خوب (یک هیورستیک برخلاف الگوریتم، ممکن است به یک پاسخ قطعی نرسد) در دست باشد، میتواند یک حرکت خوب را انجام دهد. از آنجا که minimax روش کندی است، میتوان از Partial Minimax استفاده کرد که در الگوریتمهای تصمیمگیری به کار میرود؛ هر چند این روش هنوز چندان پذیرفته نشده است. پژوهشگران هوش مصنوعی پیشنهاد میکنند، تنها زمانی از Partial Minimax استفاده کنید که یک گزینه بدیهی در دست داشته باشید (زمانی که متغیر minimax با ارزش بیشتر کاملا بهتر از متغیر دیگر باشد). در غیر اینصورت اگر ارزش همه متغیرها نزدیک به هم است، از استراتژی دیگری استفاده کنید. حال آنکه در یک بازی بلادرنگ برای یکbot معمولاً گزینه بدیهی وجود ندارد تا آن را برگزینید. هر گزینه به یک استراتژی متفاوت وابسته است که bot میتواند آن را انتخاب کند.
شاید بسیاری از طرفداران روش minimax به ارزش سرعت، هنگام بررسی کارایی یک بات در بازی بلادرنگ واقف نیستند؛ مانند کمترین زمانی که یک بات نیاز دارد تا درباره یک تصمیم بیندیشد، گزینههای بیشتری که برای تصمیمگیری ایجاد میکند، کیفیت واکنش بهتر و سطح خبرگی. به یاد داشته باشید که یک بات در برابر مغز یک انسان که میتواند دنیای سهبعدی را با کمک حس و تخیل خود تفسیر کند، قرار میگیرد. برای نمونه در یک مبارزه، یک بات نیاز به نشانهگیری به سوی دشمن خود، پیشبینی حرکت آن و... دارد که همه، بدون داشتن درک واقعی از محیطی که در آن قراردارد انجام میشود.
برای دستیابی به بیشترین سرعت، بیشتر از الگوریتم *A استفاده میشود. هر چند این الگوریتم پیشرفته نیست، ولی سرعت بالایی دارد. پیچیدگی زمانی این الگوریتم ((O(log h(n است که (h(n پیچیدگی تابع هیورستیک است. *A یک الگوریتم جستجوی "اول عمق" است که هیورستیک آن را کنترل میکند و میتواند مناسبترین شاخه بعدی گراف را حدس بزند و در هر عمق، تنها شاخهای که ارزش هیورستیک بهتری دارد، گسترش مییابد.
هوش مصنوعی و هوش انسانی:
برای شناخت هوش مصنوعی شایسته است تا تفاوت آن را با هوشانسانی به خوبی بدانیم. مغز انسان از میلیاردها سلول یا رشته عصبیدرست شده است و این سلولها به صورت پیچیدهای به یکدیگرمتصلاند. شبیهسازی مغز انسان میتواند از طریق سختافزار یا نرمافزارانجام گیرد. تحقیقات اولیه نشان داده است شبیهسازی مغز، کاریمکانیکی و ساده میباشد. برای مثال، یک کرم دارای چند شبکه عصبیاست. یک حشره حدود یک میلیون رشته عصبی دارد و مغز انسان ازهزار میلیارد رشته عصبی درست شده است. با تمرکز و اتصال رشتههایعصبی مصنوعی میتوان واحد هوش مصنوعی را درست کرد.
هوش انسانی بسیار پیچیدهتر و گستردهتر از سیستمهای رایانهایاست و توانمندیهای برجستهای مانند: استدلال، رفتار، مقایسه، آفرینشو بکار بستن مفهومها را دارد.
هوش انسانی توان ایجاد ارتباط میان موضوعها و قیاس ونمونه سازیهای تازه را دارد. انسان همواره قانونهای تازهای میسازد و یاقانون پیشین را در موارد تازه بکار میگیرد. توانایی بشر در ایجادمفهومهای گوناگون در دنیای پیرامون خود، از ویژگیهای دیگر اوست.مفهومهای گستردهای همچون روابط علت و معلولی، رمان و یامفهومهای سادهتری مانند گزینش وعدههای خوراک (صبحانه، ناهار وشام) را انسان ایجاد کرده است. اندیشیدن در این مفهومها و بکاربستنآنها، ویژه رفتار هوشمندانه انسان است.
هوش مصنوعی در پی ساخت دستگاههایی است که بتوانندتوانمندهای یاد شده (استدلال، رفتار، مقایسه و مفهوم آفرینی) را از خودبروز دهند. آنچه تاکنون ساخته شده نتوانسته است خود را به این پایهبرساند، هر چند سودمندیهای فراوانی به بار آورده است.
نکته آخر اینکه، یکی از علل رویارویی با مقوله هوش مصنوعی،ناشی از نامگذاری نامناسب آن میباشد. چنانچه جان مککارتی در سال1956 میلادی آن را چیزی مانند «برنامهریزی پیشرفته» نامیده بود شاید جنگ و جدلی در پیرامون آن رخ نمیداد.
جهت دریافت فایل هوش مصنوعی لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 30 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
آمــوزش الکتـــرونیک
« فهرست »
موضوع صفحه
مقدمه ....................................................................................................................... 1
تاریخچه ................................................................................................................... 1
آشنایی کلی با مفهوم آموزش مجازی یا e-learning ............................................. 4
نحوه کارکرد سیستم .............................................................................................. 7
آگاهی از روند ثبت نام ........................................................................................... 10
نمونه فرم ثبت نام ................................................................................................... 12
آگاهی از سطوح های آموزشی موجود .................................................................. 13
آگاهی از کاربردهای مختلف این سیستم مجازی در صنایع گوناگون ................... 17
روندعلمی و نحوهتدریس یا بهطور کلی گذراندن تحصیل دراین دانشگاه بهچهصورت است 19
نحوه برگزاری امتحانات در سیستم مجازی........................................................... 19
نحوه برگزاری کلاسهای عملی و کارگاه ها .......................................................... 21
عکسهایی از آموزش مجازی . ................................................................................ 21
مزایا و معایب دانشگاه مجازی ............................................................................... 21
نتیجه گیری کلی ...................................................................................................... 23
نقد و بررسی کلی ................................................................................................... 29
یک گزارش توسط مدیریت دانشگاه مجازی ایران ................................................. 30
تحصیل در مقاطع بالاتر........................................................................................... 33
فهرست منابع و مأخذ ............................................................................................. 35
مقدمه :
در دنیای امروز اهمیت آموزش برای همه گان آشکار است این اهمیت در جوامع پیشرفته بیشتر به چشم می خورد در جوامع مختلف به قدری به مسئله آموزش پرداخته میشود که مردم و خصوصاً جوانان در سطوح مختلف به امر یادگیری می پردازند ، ودر سطوح مختلف به تحصیل می پردازند در این میان ممکن است قشری از جامعه وجود داشته باشد که ، می خواهند تحصیلات خود را ادامه دهند و یا یاد گرفته های خود را تکمیل کنند ، ازاین رو واژه آموزش مجازی به میان میآید ، تا سدهای آموزش را از سر راه مردم بردارد ولی ممکن است به خاطر مشغله های روزانه وقت آن راه را از میان راه افراد بردارد تا افراد بتوانند به بهترین وجه به زندگی خود ادامه دهند در ادامه این پروژه به تفصیل درباره این امر نوین پرداخته شده است .
در جوامع غربی و پیشرفته اهمیت این قضیه سالهاست ، که آشکار میباشد امید آن است که این مسئله در کشور ما نیز جا افتاده شود تا سدهای آموزشی از سرراه برکنار شود .
تاریخچه :
در بخش اول به بحث بررسی پیرامون تاریخچه آموزش مجازی میپردازیم که چگونه شکل گرفت و تا به امروز به صورت آموزش الکترونیکی درآمد .
مسئله آموزش از دیرباز دارای اهمیت خاصی بوده است تا آنجا که در کشورهای پیشرفته ممکن بود عده ای به علت زندگی در مناطق دورافتاده و غیر قابل دسترس ، دسترسی به آموزش جمعی نداشته اند ، و از جامعه آموزشی عقب می مانده اند ازاین رو در سال 1950 معلمی به نام ادموندریچاردسون اهل استرالیا ایده ای جالب را به میان گذاشت که طبق این ایده آموزش برای همه گان میسرمی شده اصول کار براین روال بود . که آموزش باید از طریق یک گیرنده و فرستنده انجام می شد . معلمانی باید استخدام می شدند تا در مرکزی به صورت دسته بندی در مقاطع مختلف فعالیت می کردند مثلاً ابتدایی اول صبح راهنمایی ظهر و دبیرستان شب توسط بی سیم ارائه می شد و امتحان در نزدیکترین حوزه مربوط به آموزش پرورش منطقه مورد نظر مثلاً سیدنی ملبورن و ... دانش آموزان در سطوح مختلف و در ساعات گوناگون طبق برنامه ای گرد هم می آمدند و در امتحان دروس مختلف شرکت می نمودند و کارنامه ها در پایان دوره ارائه می گردید ، در سیستم بی سیم ساعت 8 درس ریاضی آغازمی شد و دانش آموز 1 الی 2 ساعت فرصت داشت تا اشکالات خود را از طریق سیستم بی سیم با معلم مطرح می ساختند و معلم از طریق بی سیم سعی در برطرف کردن ، مشکلات دانش آموز مورد نظر داشت .
از آن سو هزینه کردن برای این سیستم بسیار هنگفت بود ولی تا سالیان مدید و جای گرفته شدن سیستم های کامپیوتری این روند همچنان ادامه داشت و واژه آموزش الکترونیکی به معنای امروزی پس از بوجود آمدن و جای گرفتن اینترنت در جهان بوجود آمد اولین بار ایده ارائه آموزش از طریق شبکه اینترنت درسال 1993 در ایالات متحده آمریکا توسط مهندسی به نام رائول گرانیک ارائه شد . بر طبق این مسئله باید یکسری افراد آموزش خاصی ببینند تا از طریق شبکه اینترنت بتواند سیستم آموزشی را توسعه دهند ، در این سیستم سیستم آموزشی به طریق زیر طبقه بندی ارائه می شد .
جهت دریافت فایل آمــوزش الکتـــرونیک لطفا آن را خریداری نمایید
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 3788 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 126 |
وب سایت فروش اینترنتی
عنوان صفحه
مقدمه ................................................. 1
فصل اول - تجارت الکترونیک ................................................. 2
فصل دوم - شناسایی سیستم ................................................ 14
2-1- امکان سنجی و نیاز سنجی ................................................ 14
2-2- مراحل انجام کاری ................................................ 19
2-3- تعیین وظایف و نقشه سایت ................................................ 21
2-4- پایگاه داده ها و ERD ................................................ 23
2-5- طراحی سیستم و DFD ها ................................................ 33
فصل سوم- ابزارهای مورد استفاده در انجام این پروژه..................................... 43
3-1- ASP.NET ................................................ 44
3-2- پایگاه داده SQL ................................................ 48
فصل چهارم- کدها و توابع مهم برنامه ................................................ 51
4-1- کد های مربوط به رفتن به صفحات دیگر ................................................ 51
4-2- کد های مربوط به اتصال برنامه به پایگاه داده SQL................................. 52
4-3- باز کردن پایگاه داده انجام عملیات و بستن پایگاه داده.............................. 54
4-4- استفاده از اطلاعات داخل DS ................................................ 54
4-5- مقابله با خطا ها ................................................ 55
4-6- دستورات مربوط به Sign in ................................................ 56
4-7- کدهای مربوط به ثبت نام کاربر ................................................ 61
4-8- ابزار مربوط به صفحه Product ................................................ 63
4-9- کدهای زمان اجرای صفحه Product 67
4-10- کدهای مربوط به انتخاب گروه در صفحه Product .......................... 69
4-11- کدهای مربوط به جستجو در صفحه ................................................ 70
4-12- کدهای مربوط به انتخاب محصول ................................................ 72
4-13کدهای مربوط به صفحه بارگذاری صفحه Order ................................... 74
4-14- کدهای مربوط به دکمه ADD در صفحه Order..................................... 77
4-15- کدهای مربوط به تایید و خرید سفارشات در صفحه Orders ............. 79
4-16- کدهای مربوط به دکمه تایید خرید در صفحه CheckCredits .... 80
فصل پنجم- نحوه کار با سایت ................................................ 87
فصل ششم- جمع بندی و نتیجه گیری ............................................... 105
منابع ............................................... 106
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 2-1- تصویر سایت هک شده بانک تجارت ................................................ 18
شکل 2-2- (ERD Plan ) ................................................ 32
شکل 2-3- نقشه کلی سایت ................................................ 33
شکل 2-4- DFD Level 0 ................................................ 35
شکل 2-5- DFD Level 1 ................................................ 36
شکل 2-6- DFD Level 1 ................................................ 37
شکل 2-7- DFD Level 2.1 ................................................ 38
شکل 2-8- DFD Level 2.2 ................................................ 39
شکل 2-9- DFD Level 2.3 ................................................ 40
شکل 2-10- DFD Level 2.4 ................................................ 41
شکل 2-11- DFD Level 2.5 ................................................ 42
شکل 4-1- صفحه ErrorPage.aspx ................................................ 60
شکل 4-2- پیغام خطا ................................................ 60
شکل 4-3- صفحه logedInPane ................................................ 61
شکل 4-4- صفحهlogedIn ................................................ 61
شکل 4-5- GridView ................................................ 63
شکل 4-6- Choose Data Source 64
شکل 4-7- DataBase ................................................ 64
شکل 4-8 New Connection ................................................ 65
شکل 4-9-Browse ................................................ 65
شکل 4-10جدول برای این GridView ................................................ 66
شکل 4-11- Finish ................................................ 67
شکل 4-12= DropDownList ................................................ 69
شکل 4-13- جستجو ................................................ 70
شکل 4-14- انتخاب محصول ................................................ 72
شکل 4-15- جزیئات محصول انتخاب شده ................................................ 75
شکل 4-16- ImageButton1 ................................................ 77
شکل 4-17- تایید و خرید سفارشات ................................................ 79
شکل 4-18- به دکمه تایید خرید در صفحه ................................................ 81
شکل 5-1- صفحه اصلی ................................................ 87
شکل 5-2- صفحه ارتباط با مدیر ................................................ 88
شکل 5-3- صفحه مربوط به کالاها ................................................ 89
شکل 5-4- صفحه Login ................................................ 90
شکل 5-5- صفحه عضویت ................................................ 91
شکل 5-6- صفحه پر کردن فرم اشتباه ................................................ 92
شکل 5-7- صفحه پیام تبریک ................................................ 93
شکل 5-8- صفحه وارد کردن نام کاربری ................................................ 93
شکل 5-9- کاربر با نام کاربری و کلمه عبور ................................................ 94
شکل 5-10- بخش خرید ................................................ 95
شکل 5-11- بخش خرید ................................................ 96
شکل 5-12- خطای بخش خرید ................................................ 97
شکل 5-13- گزینه Login user ................................................ 98
شکل 5-14- صفحه خوش آمد ................................................ 99
شکل 5-15- Control Panel ............................................... 100
شکل 5-16- Administrator Control panel............................... 101
شکل 5-17- Manage User(s) ............................................... 102
شکل 5-18- Manage Products 102
شکل 5-19- Manage Category 103
شکل 5-20- Manage Message ............................................... 104
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1- جدول مراحل انجام کار ................................................ 19
جدول2-2- جدول tblMembers ................................................ 26
جدول2-3- جدول TblProducts-Overview ........................................ 28
جدول2-4- جدول TblCats-Overview 28
جدول2-5-جدول TblOrder-Overview 29
جدول2-6-جدول tblContacts-Overview............................................. 30
جدول2-7-جدول tblCredits-Overview............................................... 31
جدول2-8-- جدول tblRoles –Overview ........................................... 31
مقدمه :
تجارت الکترونیکی طی سالیان اخیر با استقبال گسترده جوامع بشری روبرو شده است . امروزه کمتر شخصی را می توان یافت که واژه فوق برای او بیگانه باشد. نشریات ، رادیو و تلویزیون بصورت روزانه موضوعاتی در رابطه با تجارت الکترونیکی را منتشر و افراد و کارشناسان از زوایای متفاوت به بررسی مقوله فوق می پردازند.شرکت و موسسات ارائه دهنده کالا و یا خدمات همگام با سیر تحولات جهاتی در زمینه تجارت الکترونیکی در تلاش برای تغییر ساختار منطقی و فیزیکی سازمان خود در این زمینه می باشند.
فصل اول - تجارت الکترونیک
قبل از بررسی " تجارت الکترونیکی "، لازم است در ابتدا یک تصویر ذهنی مناسب ازتجارت سنتی را ارائه نمائیم.
در صورت شناخت " تجارت " ، با " تجارت الکترونیکی "نیز آشنا خواهیم شد. برای واژه "تجارت" در اکثر واژه نامه ها تعاریف زیر ارائه شده است : مبادلات اجتماعی : تبادل ایده ها ، عقاید و تمایلات ( خواسته ها ) مبادله یا خرید و فروش کالا در مقیاس بالا که شامل ترابری از نقطه به نقطه دیگر است. در ادامه تعریف دوم ارائه شده برای "تجارت " را بعنوان محور بحث انتخاب و بر روی آن متمرکز خواهیم شد. تجارت در ساده ترین نگاه ، مبادله کالا و خدمات بمنظور کسب درآمد ( پول ) است . زندگی انسان مملو از فرآیندهای تجاری بوده و تجارت با میلیونها شکل متفاوت در زندگی بشریت نمود پیدا کرده است . زمانیکه کالای مورد نظر خود را از یک فروشگاه تامین و خریداری می نمائید ، در تجارت شریک و در فرآیندهای آن درگیر شده اید.در صورتیکه در شرکتی مشغول بکار هستید که کالائی را تولید می نماید ، درگیر یکی دیگر از زنجیره های تجارت شده اید.
تمام جلوه های تجارت با هر رویکرد و سیاستی دارای خصایص زیر می باشند : خریداران . افرادیکه با استفاده از پول خود قصد خرید یک کالا و یا خدمات را دارند. فروشندگان . افرادیکه کالا و خدمات مورد نیاز خریداران را ارائه می دهند. فروشندگان به دو گروه عمده تقسیم می گردند : خرده فروشان ، که کالا و یا خدماتی را مستقیما" در اختیار متقاضیان قرار داده و عمده فروشان و عوامل فروش ، که کالا و خدمات خود را در اختیار خرده فروشان و سایر موسسات تجاری می نمایند. تولیدکنندگان . افرادیکه کالا و یا خدماتی را ایجاد تا فروشندگان آنها را در اختیار خریداران قرار دهند. یک تولید کننده با توجه به ماهیت کار خود همواره یک فروشنده نیز خواهد بود. تولیدکنندگان کالای تولیدی خود را به عمده فروشان ، خرده فروشان و یا مستقیما" به مصرف کننده گان می فروشند. همانگونه که مشاهده می گردد ، "تجارت " از زاویه فوق دارای مفاهیم ساده ای است . تجارت از خرید یک محصول ساده نظیر " بستنی " تا موارد پیچیده ای نظیر اجاره ماهواره را شامل می گردد. تمام جلوه های تجارت از ساده ترین سطح تا پیچیده ترین حالت آن ، بر مقولاتی همچون : خریداران ، فروشندگان و تولیدکنندگان متمرکز خواهد بود. عناصر تجارت زمانیکه قصد معرفی عناصر ذیربط در تجارت و فعالیت های تجاری وجود داشته باشد ، موضوعات و موارد مورد نظر بدلیل درگیر شدن با جزئیات پیچیده تر بنظر خواهند آمد.
عناصر ذیل تمام المان های ذیربط در یک فعالیت تجاری معمولی را تشریح می نماید. در این حالت ، فعالیت شامل فروش برخی محصولات توسط یک خرده فروش به مصرف کننده است :
* در صورت تمایل فروش محصول و یا محصولاتی به یک مصرف کننده ، مسئله اساسی داشتن کالا و یا خدماتی خاص برای عرضه است . کالا می تواند هر چیزی را شامل گردد. .فروشنده ، ممکن است کالای خود را مستقیما" از تولید کننده و یا از طریق یک عامل فروش تهیه کرده باشد. در برخی حالات ممکن است فروشنده ، خود کالائی را تولید و بقروش می رساند.
* فروشنده برای فروش کالا و یا خدمات می بایست " مکانی مناسب " را در اختیار داشته باشد. مکان مورد نظر می تواند در برخی حالات بسیار موقتی باشد. مثلا" یک شماره تلفن خود بمنزله یک مکان است . در چنین مواردی متقاضی کالا و یا خدمات با تماس تلفنی با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دریافت کالای مورد نظر خود خواهد بود. برای اکثر کالاهای فیزیکی می بایست مکان ارائه کالا ، یک مغازه و یا فروشگاه باشد.
* برای فروش کالا و یا خدمات ، فروشندگان می بایست از راهکارهائی برای جذب افراد به مکان خود استفاده نمایند. فرآیند فوق " مارکتینگ " نامیده می شود.در صورتیکه افراد از محل و مکان ارائه یک کالا و خدمات آگاهی نداشته باشند ، امکان فروش هیچگونه کالائی وجود نخواهد داشت . انتخاب محل ارائه کالا در یک مرکز تجاری شلوغ ، یکی از روش های افزایش تردد به مکان ارائه کالا است. ارسال پستی کاتولوگ ها ی مربوط به محصولات ، یکی دیگر از روش های معرفی مکان ارائه یک کالا و یا خدمات است . استفاده از شیوه های متفاوت تبلیغاتی، راهکاری دیگر در معرفی مکان ارائه کالا است .
* فروشنده نیازمند روشی برای دریافت سفارشات است . استفاده از تلفن و نامه ، نمونه هائی از روش های دریافت سفارش متقاضیان می باشد. حضور فیزیکی در مکان ارائه یک کالا و یا خدمات از دیگر روش های سنتی برای ثبت سفارش کالا است . پس از ثبت سفارش ، فرآیندهای لازم توسط پرسنل شاغل در شرکت و یا موسسه ارائه دهنده کالا و یا خدمات انجام خواهد گرفت .
* فروشنده نیازمند روشی برای دریافت پول است . استفاده از چک ، کارت اعتباری و یا پول نقد روش های موجود در این زمینه می باشند. در برخی از فعالیت های تجاری از فروشنده تا زمان توزیع کالا پولی دریافت نمی گردد.
* فروشنده نیازمند استفاده از روشی برای عرضه و توزیع کالا و یا خدمات می باشد. در برخی از سیستم ها بمحض انتخاب کالا توسط مشتری و پرداخت وجه آن ، عملیات توزیع کالا بصورت اتوماتیک انجام خواهد شد. در سیستم های ثبت سفارش مبتنی بر نامه ، کالای خریداری شده پس از بسته بندی به مقصد مشتری ارسال خواهد شد. در مواردیکه حجم کالا زیاد نباشد از مبادلات پستی بمنظور ارسال کالا استفاده شده و در مواردیکه حجم کالا زیاد باشد از کامیون ، قطار و یا کشتی برای ارسال و توزیع کالا استفاده می گردد.
* در برخی موارد ، خریداران یک کالا تمایل و علاقه ای نسبت به آن چیزی که خریداری نموده اند نداشته و قصد برگشت آن را دارند. فروشندگان کالا و یا خدمات می بایست از روش هائی برای قبول موارد "برگشت از فروش " استفاده نمایند. * در برخی موارد ممکن است کالائی در زمان توزیع آسیب دیده باشد. فروشندگان می بایست از روش های برای تضمین گارانتی استفاده نمایند.
* برخی از کالاهای ارائه شده به مشتریان دارای پیچیدگی های خاص خود بوده و نیازمند استفاده از خدمات پس از فروش و یا حمایت فنی می باشند. در چنین مواردی وجود بخش هائی در شرکت و یا موسسه ارائه دهنده کالا و یا خدمات الزامی خواهد بود. کامپیوتر یکی از نمونه کالاهائی است که نیازمند خدمات پس از فروش و حمایت فنی از دیدگاه مشتریان ( خریداران ) خواهد بود. تمام عناصر اشاره شده را می توان در یک شرکت تجاری سنتی مشاهده کرد. فعالیت های تجاری شرکت های فوق می تواند شامل مقوله های متفاوتی باشد.
در تجارت الکترونیکی تمام عناصر اشاره شده ، حضوری مشهود با تغییرات خاصی دارند. بمنظور مدیریت و اجرای تجارت الکترونیکی به عناصر زیر نیاز خواهد بود : یک محصول محلی برای فروش کالا. در تجارت الکترونیکی یک وب سایت بمنزله مکان ارائه کالا و یا خدمات خواهد بود. استفاده از روش و یا روش هائی برای مراجعه به سایت استفاده از روشی برای ثبت سفارش .( اغلب بصورت فرم ها ئی در نظر گرفته می شود) استفاده از روشی برای دریافت پول . ( کارت اعتباری از نمونه های متداول است ) استفاده از روشی برای توزیع کالا استفاده از روشی برای موارد برگشت داده شده توسط خریداران استفاده از روشی برای موارد مربوط به گارانتی استفاده از روشی برای ارائه خدمات پس از فروش ( پست الکترونیکی ، ارائه پایگاه های اطلاع رسانی و...) چرا تبلیغات زیاد ؟ پیرامون تجارت الکترونیکی تبلیغات زیاد و گاها" بی رویه ای انجام می گیرد.
علت تبلیغات زیاد در رابطه با تجارت الکترونیکی را می توان با استناد به برخی از آمارها و ارقام موجود متوجه شد:
* تا سال 2001 میلادی بالغ بر 17 میلیارد دلار در سطح خرده فروشی مبادلات تجاری صورت گرفته است .
* تعداد استفاده کنندگان از تجارت الکترونیکی از رقم 1.3 میلیون نفر در سال 1996 به 8 میلیون نفر در سال 2001 رسیده است .
* 70 درصد کاربران و استفاده کنندگان از کامپیوتر در منزل به اینترنت متصل و این گروه 60 درصد خرید از طریق اینترنت را انجام داده اند. بر اساس آمارهای موجود ، گروه کالاهای زیر دارای بیشترین میزان فروش تجارت الکترونیکی را بخود اختصاص داده اند : محصولات کامپیوتری ( نرم افزار ، سخت افزار ) کتاب خدمات مالی سرگرمی ها موزیک الکترونیک های خانگی پوشاک هدایا و گل خدمات مسافرتی اسباب بازی بلیط فروشی اطلاعات بررسی شرکت Dell امروزه شرکت های کوچک و بزرگ با حرکات سراسیمه و شتابان بسرعت بسمت استفاده از محیط جدید ( اینترنت ) برای ارائه کالا و یا خدمات می باشند. علت این همه تعجیل و بنوعی شیدائی در چیست ؟ شرکت Dell یکی از موفقترین شرکت های موجود در زمینه تجارت الکترونیکی است . بدین منظور شایسته است در این بخش به بررسی وضعیت شرکت فوق در زمینه تجارت الکترونیکی پرداخته و از این رهگذر از تجارب موجود استفاده کرد. Dell یکی از صدها شرکتی است که کامپیوترهای شخصی تولیدی خود را در اختیار مشتریان حقیقی و یا حقوقی قرار می دهد. فعالیت اقتصادی Dell با درج آگهی در پشت جلد مجلات کامپیوتری و فروش کامپیوتر از طریق تلفن ، آغاز گردید. امروزه حضور شرکت Dell در عرصه تجارت الکترونیکی بسرعت متداول و عمومی شده است .شرکت فوق ، قادر به ارائه کالاهای بیشماری از طریق وب شده است . بر اساس آمارهای موجود ، فروش روزانه Dell ، چهارده میلیون دلار بوده و تقریبا" 25 درصد فروش این شرکت از طریق وب انجام می گیرد. شرکت Dell قبل از استفاده از تجارت الکترونیکی ، اکثر سفارشات خود را از طریق تلفن اخذ و با استفاده از پست آنها را برای خریداران خود ، ارسال می کرد. با توجه به فروش 25 درصدی شرکت فوق از طریق وب می توان به جایگاه و اهمیت موضوع تجارت الکترونیکی بیش از گذشته واقف گردید.
در این راستا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* در صورتیکه شرکت Dell توانسته باشد، میزان فروش از طریق تلفن را 25 درصد کاهش و 25 درصد به میزان فروش خود از طریق وب بیفزاید ، دلیل روشن و قاطعی برای وجود مزایای تجارت الکترونیکی وجود ندارد؟ Dell صرفا" کامپیوتر عرضه می نماید. در صورتیکه مدیریت فروش از طریق وب هزینه های کمتری را به یک سازمان تحمیل نماید و یا افرادیکه از طریق وب کالای خود را خریداری می نمایند ، اقدام به خرید تجهیزات کمکی دیگری نمایند و یا اگر هزینه های عملیات فروش از طریق وب بمراتب کمترشده و یا اگر ارائه کالا بر روی وب باعث افزایش خریداران و حجم عملیات فروش گردد ، استفاده از تجارت الکترونیکی برای شرکت Dell مقرون بصرفه و توام با افزایش بهره وری بوده است .
* در صورتیکه شرکت Dell ، در فرآیند فروش کالا از طریق وب ، فروش سنتی و مبتنی بر تلفن خود را از دست ندهد ، چه اتفاقی می افتد؟این موضوع می تواند صحت داشته باشد ، این موضوع به تمایل عده ای برای خرید کالا از طریق وب بستگی خواهد داشت . گرایش بسمت خرید از طریق اینترنت بصورت یک نیاز مطرح شده است و از این بابت نگرانی چندانی وجود نخواهد داشت .
* در رابطه با فروش عقیده ای وجود دارد که : زمانیکه یک مشتری کار خود را با یک فروشنده آغاز می نماید ، نگهداری آن مشتری برای فروشنده بمراتب راحت تر از جذب مشتریان جدید است . بنابراین در صورتیکه تصمیم به ایجاد یک وب سایت زودتر اتحاذ گردد ، نسبت به سایر فروشندگان که بعدا" تصمیم فوق را اتخاذ خواهند کرد ،پیشقدم خواهید بود. شرکت Dell سایت خود را خیلی زود طراحی و پیاده سازی نموده و از این طریق از سایر رقبای خود پیشی گرفته است . عوامل سه گانه فوق ، دلایل عمده بسمت استفاده از تجارت الکترونیکی است .
گیرائی تجارت الکترونیکی دلایل زیر علل گیرائی و جاذبه فراوان تجارت الکترونیکی است :
* کاهش هزینه ها . در صورتیکه سایت تجارت الکترونیکی بخوبی پیاده سازی گردد ، هزینه های مربوط به ثبت سفارش قبل از ارائه کالا و هزینه های خدمات پس از فروش بعد از ارائه کالا کاهش می یابد.
جهت دریافت فایل وب سایت فروش اینترنتی لطفا آن را خریداری نمایید