رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

رپو فایل

مرجع دانلود و خرید فایل

دانلود تحقیق ساختمان های صنعتی

« ساختمانهای صنعتی »
یک ساختمان صنعتی مدرن ممکن است به شکلهای مختلف و با مصالح گوناگون ساخته شود. شاید کارآمدترینمصالح فولاد سازه ای باشد. یک اسکلت فولادی را که با استفاده از مقاطع فولادی نورد گرم شده (شامل مقاطع قوطی) یا مقاطع فولادی نورد سرد شده ساخته و جدارهای آن بوسیله آجر چینی یا صفحات و ورقها پوشانده شود، می توان تقریباً به هر شکل دلخواهی طراحی کردف تا شرایط ویژه یک کاربری صنعتی خاص را برآورده سازد.
الف- کلیات ساختمان
باید یک ساختمان را همیشه به عنوان یک سازه کامل بررسی کرد و قسمتهای مختلف آن را نمی توان جدا از هم تصور نمود. مثلاً، اگر چه پوششهایی برای حفاظت در برابر هوای خارج نصب می شوند، اما این واقعیت قابل توجه است که نصب این پوششها به اسکلت سازه ای نیروهایی را بر اسکلت وارد می کند و در عین حال موجب افزایش سختی سیستم سازه ای می گردد. اکنون جنبه های گوناگون سازه ساختمان را بررسی می کنیم.
 
ب- فضای بیرونی
همواره باید ساختمان را چنان طراحی کرد که با محیط اطرافش هماهنگ بوده و از جلوه ای زیبا برخوردار باشد و بخوبی با همه قسمتهایی که بخاطر موقعیت ویژه ساختمان به آن مربوطند، همساز باشد.اگر ساختمان در ناحیه ای در معرض زمین لرزه یا طوفانهای شدید باشد ، در انتخاب سازه ساختمان و طراحی پوششها باید دقت کافی داشت و همچنین نشست لحتمالی یا شرایط غیر معمول زمین را باید در نظر گرفت.
یک عامل مهم دیگر ، مساله دسترسی است. اگر تسهیلات دسترسی مناسب در ساختمان پیش بینی نشده باشد ، هزینه ای که در حین ساخت مصرف می شود و نیز هزینه های بعدی آن ، بسیار زیاد خواهند بود. همه این عوامل می توانند در نوع ساخنمان مورد نیاز، نوع سازه آن و مبنای طراحی سازه موثر باشند.
 
ج- فضای درونی
مسلماً مهمترین عاملی که بر فضای درونی تاثیر می گذارد ، آن فرایند صنعتی است که قرار است در داخل ساختمان انجام گیرد. مثلاً اگر خطوط مونتاژ یا تسمه نقاله در ساختمان نصب شوند، محل مناسب تکیه گاههای داخلی را باید تعیین کرد. اگر جانمایی بخشهای مختلف کارخانه از قبل قابل پیش بینی نیست در نظر گرفتن تعداد تکیه گاه داخلی تغیرات بعدی را آسانتر می کند. بطور کلی می توان گفت، هر چند تعداد تکیه گاههای داخلی کمتر باشد ، هزینه اولیه بیشتر می شود، اما این افزایش هزینه ، به اندازه هزینه برداشتن یا جابجا کردن ستونهای نامناسب نخواهد بود.مساله تسهیلات جابجایی مکانیکی پیش از این نیز مطرح شد اما در اینجا نیز باید تاکید کرد که این عامل بر جانمایی فضای درونی تاثیر عمده ای دارد.
 
درهایی که برای وارد کردن مواد اولیه و خارج کردن محصولات بکار می روند نیز ممکن است بر انتخاب نوع ساختمان موثر باشد. عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفت ، مساله نگهداری کارخانه است. اگر فرایند صنعتی می بایست تا حد امکان از گرد و غبار بدور باشد ، ساختمان باید براحتی قابل شست و شوی بوده و لبه ها و طاقچه های آن که امکان نشستن گرد و غبار روی آنها وجود دارد در کمترین تعداد ممکن باشند، قابل توجه است که در کارخانه های مدرن که در آنها عایق بندی گرمایی وجود دارد و خوردگی مساله ساز نبوده و رنگ آمیزی تنها برای زیبایی بیشتر انجام می شود. مگر اینکه فرایندی که در ساختمان در حال جریان است ، هوای داخل ساختمان را « خورنده» کند.
از مطالب بالا چنین نتیجه می شود که گزینه نهایی برای فضا و نوع ساختمان ، همیشه براساس هزینه های اولیه انتخاب نمی شود و ارزانترین راه ، همیشه بهترین راه نیست.

 

شامل 54 صفحه word به همراه مستندات تصاویر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.